• mammalovisa

Tonårig dotter pepparspray

Hej!

Det är så att jag har en dotter hemma som precis börjat i gymnasiet och börjat vara ute mer kvällstid och är ju såklart orolig att något ska hända henne. Måste acceptera det faktum att det är såhär det kommer vara framöver, men undrar lite vad ni tycker om att ge henne någon slags pepparspray av något slag??
    Tror flera av hennes klasskompisar har det, men jag vet inte vill inte att hon ska få ett "vapen" samtidigt som jag vill att hon ska vara trygg när hon är ute...
    Finns det lagliga såna i Sverige och vart kan man isådanna fall köpa det?
    Tacksam för alla svar och tankar

//Orolig förälder

• Svar på tråden Tonårig dotter pepparspray
  • ostpaj

Gör du helt rätt i! Jag har två flickor, små ännu, tack och lov. Och så står jag på Willys idag och Aftonbladets framsida får mig att koka. jag blir så jävla förbannad. Och det känns lite mer när man har två flickor som man vet blir äldre. Ge din dotter pepparspray! Knogjärn! Självförsvarskurser - you name it! När mina flickor blir stora ska jag säga åt dem att ring mig när som helst, hur som helst, varifrån som helst, jag hämtar er! Den som kröker ett hårstrå på mina barns huvud kommer att få se sitt eget huvud rulla iväg, det lovar jag!

• Glinda från Oz

Det är en extremt dålig idé, en sådan spray kan lätt användas emot henne. Det är en falsk trygghet. Du sänder också ut signaler att det är hennes ansvar att se till att hon inte blir våldtagen. Det är dessutom farligare för en kille att vara ute sent rent statistiskt sätt, men killar blir inte upplärda att vara rädda som tjejer blir.

• fjanten

När jag var 14 fick jag ett överfallsalarm och en överfallsspray i julklapp av min oroliga mormor. Det var tur, för överfallssprayen användes en gång. Det var en sådan som även släpper färg som inte försvinner på många tvättar. Så ogärningsmannen fångades, vilket var tur, för han hade våldtagit många flickor i Kiruna under några månader.

• ostpaj
    Glinda från Oz skrev 2017-03-22 20:24:46 följande:
    Det är en extremt dålig idé, en sådan spray kan lätt användas emot henne. Det är en falsk trygghet. Du sänder också ut signaler att det är hennes ansvar att se till att hon inte blir våldtagen. Det är dessutom farligare för en kille att vara ute sent rent statistiskt sätt, men killar blir inte upplärda att vara rädda som tjejer blir.

Man får ju ändå "skylla sig själv" i det här jävla pissamhället idag så värre kan det ju knappast bli.
  • pappagreger

Förstår din oro och ditt dilemma har två tonåringar hemma. Köpte varsin försvarsspray och överfallsalarm till dem! Sover mycket bättre om nätterna nu, finns helt lagliga varianter :)

• Anonym (nej)

Jag tycker inte att självförsvarssprej skickar ut rätt signaler till en tonåring. Precis som du säger är det ett vapen och det kan missbrukas eller hamna i fel händer. Vuxna människor är vanligtvis inte utomhus sent på kvällen eller natten så jag vet inte varför tonåringar ska vara det. Det är väl i så fall om man är på väg hem från någon tillställning och då tycker jag att en vuxen kan åka och hämta tonåringen eller betala för en taxiresa. Jag skulle inte gå med på att min dotter bara strövar omkring utomhus utan att jag vet vad hon gör.

• Anonym (mormor)

Viktigare än pepparspray.
    Gör klart för era tonåringar att ni hämtar dem på och ställer upp när det behövs.
    Att våga säga NEJ, 
    Självförtroende.

Körde hem en tjej som jag hittade gråtande i en busskur, hennes föräldrar var hemma men hade mer än luktat på vinet. Grannflickan 17år hälsar glatt men föräldrarna skäms nog.

• mammalovisa

Självklart ställer jag upp och hämtar min dotter men vill ändå att hon ska känna sig trygg när hon åker hem ensam.... Finns det någon laglig spray och finns det några seriösa ställen att köpa sånt på?? Vill inte få massa skum vapenreklam eller råka köpa något olagligt

Svar på tråden Tonårig dotter pepparspray