• Latte
    Äldre 23 Mar 10:17
    3984 visningar
    2 svar
    2
    3984

    Nytt jobb och vecka 12

    Hej allesammans :)

    Igår fick jag nytt jobb på ett stort företag, tjänsten är en ledartjänst med ganska stort ansvar inom budget osv. Har ingen erfarenhet inom detta men ska gå utbildningar.

    På intervjun kom frågan "vad gör du om tre år?" Då svarade jag att innan dess har jag familj. Han nickade och inget mer med det.

    Nu är jag i vecka 12 (första barnet) och är redan nervös/orolig för när jag ska berätta, har tänkt att göra det efter RUL i maj. Vet hur arbetsmarknaden för gravida ser ut och vill därför inte säga något än, har ingen skyldighet till det, eller vad tycker ni?

    Dessutom står det i kryssat Tillsvidare (provanställning). Betyder det att det är prov eller tillsvidare? Annars brukar man ju ha en enskild "spalt". Vad menas?

  • Svar på tråden Nytt jobb och vecka 12
  • Anonym (Gravi­d)
    Äldre 23 Mar 10:26
    #1

    Hej Ts,

    Grattis till bebisen! :)

    Nej du har ingen skyldighet att säga något, det är många som väljer att vänta med tankenpå den missfalls risken som finns. Tillsvidare tjänst innebär att du är provanställd i sex månader och om allting funkar bra så blir du fastanställd. Du kan ju låtsass som att du inte visste något om graviditeten ett tag till sen blir det svårt atg dölja.

    Arbetsgivaren får ju inte säga upp dig pga graviditeten.

  • Caramb­olan
    Äldre 23 Mar 10:27
    #2

    Att berätta efter RUL tycker jag låter rimligt. Om du vid den tidpunkten känner att det känns för sent och blir lite obekvämt så har du nog lärt känna nya chefen bra nog för att dra till med en vit lögn om att ni länge försökt få barn men att det inte har gått vägen innan och att du därför inte velat säga något tidigare. Det är förmodligen obekvämt och sorgligt nog för att inte ge följdfrågor utan bara ett grattis för din skull.

    Du är tillsvidareanställd men med provanställning den första tiden (vanligen sex månader). Det betyder att anställningen kan avslutas med kort varsel och utan motivering, men om den inte gör det så gäller villkoren för tillsvidareanställning så fort prövotiden löper ut.

Svar på tråden Nytt jobb och vecka 12