• Anonym (Osäker)

Farligt att resa till Irak, kurdiska delen

Fått frågan om att följa med några kompisar till kurdiska delen av Irak i sommar. Ena killen i sällskapet kommer därifrån. Exakt var glömde jag fråga. Planen är att köra ner, genom Turkiet. Vill gärna åka med, men är samtidigt lorolig över om det är farligt att resa dit. Särskilt nu med tanke på läget i Irak med IS.. Övriga i sällskapet menar att det inte är någon fara men jag vill ändå se om någon här kommer därifrån eller varit där, vad tror ni? Något särskilt jag som ung tjej ska tänka på?

• Svar på tråden Farligt att resa till Irak, kurdiska delen
  • elyse

Västra delen är mer drabbad än östra (där man i princip är opåverkade). Vart ska ni? Erbil?

Kolla vad UD har att säga.

• Fyllerobot
    Anonym (Fy F-n) skrev 2017-03-23 12:50:30 följande:

Du tycker det ja, gissar att ni har liknande åsikter om det mesta. Så att få halsen avskuren skulle vara bättre? Eller få ett självmords-bälte påtvingat på dig är mycket mer humant? Eller vad f-n menar du??

De saker du nämner gäller alla. TS frågade om det var ngt särskilt man behövde tänka på som tjej. Våldtäkt skulle kunna vara en sån sak. Om det finns högre risk för det i de här områdena har jag ingen aning om, men som tjej tycker jag att det är en relevant fråga att ställa. Kvinnor och män behandlas olika i hela världen - även i Sverige. Jag tycker inte alls att det är irrelevant att fråga vad som gäller just tjejer om man är tjej och ska resa till en okänd plats.
  • Anonym (Fy F-n)
    Fyllerobot skrev 2017-03-23 12:46:42 följande:

I krig används inte sällan våldtäkt som vapen. Tycker att TS ställde en relevant fråga.

Ja jag förstår att du tycker det ...
  • Fyllerobot
    Anonym (Fy F-n) skrev 2017-03-23 13:00:34 följande:

Ja jag förstår att du tycker det ...

Du får gärna utveckla varför du tycker att mitt uttalande är rasistiskt, för jag förstår verkligen inte. Krig tar fram de värsta sidor hos folk, oavsett etnicitet. Våldtäkt används som maktutövning i massor med kulturer, bland annat den svenska. Vad är det som är rasistiskt med att säga det?
  • Anonym (Fy F-n)
    Anonym (What) skrev 2017-03-23 13:05:28 följande:

Vad är ditt problem egentligen? Det är massa med människor som åker ner till turkiet/irak/kurdistan och hälsar på släkt och vänner. Även nu när situationen är som den är.

Ja men inte den vägen . Det finns direktflyg till Kurdistan , till Turkiet och till Irak . De bilar inte genom krigs-zoner!!!
  • Anonym (Fy F-n)
    Anonym (Osäker) skrev 2017-03-23 12:26:28 följande:

Fått frågan om att följa med några kompisar till kurdiska delen av Irak i sommar. Ena killen i sällskapet kommer därifrån. Exakt var glömde jag fråga. Planen är att köra ner, genom Turkiet. Vill gärna åka med, men är samtidigt lorolig över om det är farligt att resa dit. Särskilt nu med tanke på läget i Irak med IS.. Övriga i sällskapet menar att det inte är någon fara men jag vill ändå se om någon här kommer därifrån eller varit där, vad tror ni? Något särskilt jag som ung tjej ska tänka på?

Var tog du vägen ts???
  • Anonym (Fy F-n)
    Fyllerobot skrev 2017-03-23 13:13:02 följande:

Jag har aldrig skrivit att det är det största hotet. Jag har lagt in länkar till UDs reserekommendationer. De lägger ord i min mun och snackar massa skit om mig utan grund. Jag har bättre saker för mig än att sitta och läsa sån skit. Ajö.

Mmm ok vi säger så ..
  • Anonym (Osäker)
    Fyllerobot skrev 2017-03-23 12:42:14 följande:

UD avråder från att resa i Turkiet:

www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/turkiet--avradan/

Och Irak:

www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/irak---avradan/

Det finns mer ingående info i länkarna.

Tack för länkarna och tipsen! Tänkte inte på innan att även kolla UD's rekommendationer om Turkiet. Om Irak står det att UD avråder från resor dit förutom provinserna kring Erbil bl.a, dit vi ska. Fast jag kanske borde oroa mig mer över Turkiet. Vi bilar ner för killen i fråga ska lämna en bil till sina släktingar där, som vi också kommer bo hos i så fall. Flyg vore ju annars ett bättre alternativ.
  • Fyllerobot
    Anonym (Osäker) skrev 2017-03-23 13:21:20 följande:

Tack för länkarna och tipsen! Tänkte inte på innan att även kolla UD's rekommendationer om Turkiet. Om Irak står det att UD avråder från resor dit förutom provinserna kring Erbil bl.a, dit vi ska. Fast jag kanske borde oroa mig mer över Turkiet. Vi bilar ner för killen i fråga ska lämna en bil till sina släktingar där, som vi också kommer bo hos i så fall. Flyg vore ju annars ett bättre alternativ.

Varsego!

Flyg är ju trafiksäkrare också.
  • Anonym (Fy F-n)
    Anonym (Osäker) skrev 2017-03-23 13:21:20 följande:

Va bra att du tänker om, men ta även dom andra råden fr fyllerobot och gå inte ut ensam på kvällarna och inga ONT's nu , med risken för värsta tänkbara... ;)
  • Anonym (Osäker)
    elyse skrev 2017-03-23 12:43:20 följande:

Västra delen är mer drabbad än östra (där man i princip är opåverkade). Vart ska ni? Erbil?

Kolla vad UD har att säga.

Vi ska till Erbil/Shaklawa. Står att UD inte avråder från resor dit, men att de heller inte kan hjälpa svenskar i Irak oavsett var i landet. Killen vars släktingar vi ska bo hos säger att där är lugnt men han är ganska orädd av sig. Så det hade känts bra med perspektiv från fler som vet hur det är där.
  • elyse
    Anonym (Osäker) skrev 2017-03-23 13:31:02 följande:

Vi ska till Erbil/Shaklawa. Står att UD inte avråder från resor dit, men att de heller inte kan hjälpa svenskar i Irak oavsett var i landet. Killen vars släktingar vi ska bo hos säger att där är lugnt men han är ganska orädd av sig. Så det hade känts bra med perspektiv från fler som vet hur det är där.

Jag har en bekant i Erbil. Hon bor där med sin man. Går på restaurang, bio, jobbar, åker på semester.... Men de flyger alltid.
  • Birgitta02

Om jag inte har fel så gäller inga försäkringar om ni skulle råka illa ut, när UD avråder resa. Så jag hade definitivt inte åkt. Om något händer är du rättslös. Men kolla upp sånt, jag kan ha fel.

• kvarnfot

Hur naiv är du TS????
    Skulle tro att ni blir stoppade i Turkiet som alla andra som försöker ansluta till IS.

Att ens fundera på att passera detta helvete på jorden kan ju inte vara friskt.

Svar på tråden Farligt att resa till Irak, kurdiska delen