• Mimipig

NIPT

mammigamia skrev 2017-06-03 07:56:20 följande:

Här tog det lång tid att få svar. Ca 3 v. Här går resultaten alltid genom läkaren på mvc och hon skickar ut ett brev om resultatet i klartext. Om man får ett brev hem var det alltid ett bra besked. Annars ringer de. Könet på barnet får man inte reda på i brevet utan måste själv kontakta mvc för det resultatet. Men det verkar vara väldigt olika från landsting till landsting.

Vilket landsting tillhör du då?
  • Mimipig

Någon som gjort nipt på Ultragyn i Sthlm alt Vasamamma, som kan berätta lite om det? Hur många dagar för provsvar, hur levereras provsvaret osv...

• Mimipig
    Anotherone skrev 2017-06-03 20:59:31 följande:

Jag gjorde mitt på Vasamamma. Lämnade blod en måndag morgon och tisdag följande vecka ringde de upp och sa att det såg jättebra ut allting och att de skulle posta resultatet hem till mig. Väldigt smidigt!

Tack! Det låter ju väldigt snabbt och smidigt!
  • Mimipig
    Anotherone skrev 2017-06-04 21:00:47 följande:

Verkligen! Skönt att svaret kom så snabbt, det minskar ju inte oron om man måste gå och vänta länge på svar. Lycka till med ditt test!

Tack! Jag hade en mkt dålig upplevelse med kub med sonen, fick väldigt dåliga odds, och dessutom skrek barnmorska och sprang ut när hon såg siffrorna på skärmen, och som om det inte skulle räcka så glömde KS skicka ut svaret på moderkaksprovet, så nej, jag gör inte kub igen. Jag betalar för nipt direkt den här gången. Jag har tom lämnat blod till nipt-forskningen.
  • Mimipig
    3hjärtan skrev 2017-06-04 23:57:54 följande:

Bm ringde och sa jag fått hög risk på T21 och gick då vidare med fvp som också visade T21.

Nipt svaret tog ca 10 dagar.

Åh, nej! Vad händer nu?
  • Mimipig
    3hjärtan skrev 2017-06-08 20:12:13 följande:

Valde tvåstegsabort

Stackare. Jag beklagar.
  • Mimipig
    Leejnaerl skrev 2017-06-10 22:23:32 följande:

Gjorde nipt test för 18 dagar sen. Fick svar i torsdags. Det visade att barnet har trisomi 21. Så gjorde fvp igår (fredag) så väntar på svar på det. Är så sjukt ledsna då vi har valt att ta bort barnet om det har trisomi 21. Det är ju bara 1% chans att barnet inte har det så är inställd på en abort. Vilket känns förjävligt och jag har så dåligt samvete, men jag vet att vi gör det rätta för just oss. :(

Så hemskt tråkigt! Tillåt dig själv att inte klandra ditt samvete. Det är inget barn ännu. Men jag förstår dig och sorgen. Jag bokade tid idag för nipt den 3/7. Vill bara vrida fram tiden.
  • Mimipig

Jag bokade tid på Ultragyn idag, och innan vi la på frågade jag hur mkt info jag kommer få av provet och då svarade bm att de bara kollar trisomi och 13,18 och 21 samt könskromosomer. Jag trodde att man skulle få en möjlighet till info om en väldig massa fler möjliga avvikelser. Detta erbjuds tydligen på Vasamamma för 7500kr. Tankar om detta?

• Mimipig
    Nykär15 skrev 2017-06-14 07:52:49 följande:

Ja i standard ingår inte den djupare analysen. Vi valde att göra den fullständiga och betalade 6900 kr för det i Göteborg. 

Vi ville göra alla eftersom vi inte har några gemensamma barn och har haft både mf och MA och vet ju inte om det beror på några gener från oss som ställer till det. Deletationerna som de tittar på är ju inget som påverkas av vår ålder så som 13, 18 och 21 kan göra. Det handlar ju om ens egen uppsättning. Att jag inte hade nåt i mina gener kan jag ju ändå vara ganska säker på med tanke på två friska barn sen innan, men han har ju inga innan och då ville vi ha fullständig analys för att känna oss trygga. 

Ja, jag tänker att det är väl lika bra att ta reda på så mkt som möjligt, när det nu är möjligt...?
  • Mimipig
    Leejnaerl skrev 2017-06-16 10:18:49 följande:

Vi båda är 26 år. Är så nervös. Det visade sig vara trisomi 21 så på måndag kommer själva "förlossningen" ske. Tänk om man ångrar sig. :(

Jag förstår att det måste kännas hemskt jobbigt. Det finns inget universellt rätt eller fel, men jag hade gjort som du.
  • Mimipig
    3hjärtan skrev 2017-06-16 10:59:44 följande:

Lider med er. Men tror ändå det blir bättre att få försöka igen med chans till ett friskt barn ( så tänker jag iaf)

Kändes som vi gjorde det bästa för oss själva och för bebisen då man ej vet vilka problem det blir då de allra flesta föds med hjärtfel, ögonfel mm

Men känn efter vad ni helst vill.

Jag ångrar inte vårt val. Det blev bäst för oss

Jag tänkte bara uppdatera och berätta hur det gick för oss. Nipt visade tyvärr på trisomi21, vilket bekräftades av mkp. Det slutade med abort i v15. Det var fruktansvärt, men en otrolig lättnad infann sig när det var över. Nu väntar jag på ÄL så vi kan börja om på nytt.
  • Mimipig
    phantom skrev 2017-08-23 00:51:02 följande:

Jag visste inte att man kunde lämna blod specifikt till NIPT forskning. Vart gjorde ni det?

Jjag läste det i en tråd här på Fl, ingen aning om det stämmer. Jag bor i Sthlm och fick betala för min nipt.
  • Mimipig
    hoppfullsnart40 skrev 2017-08-22 17:17:58 följande:

Ca 14 dagar tog det nog :)

Mitt prov skickades till England. De sa 14 dar, men de ringde efter 10.
  • Mimipig
    phantom skrev 2017-08-23 00:51:02 följande:

Jag visste inte att man kunde lämna blod specifikt till NIPT forskning. Vart gjorde ni det?

Ah. Detta var 2015 när jag lämnade blodet, dvs innan de lanserat nipt i svensk regi, som på Karolinska. De ville ha mitt blod eftersom jag fått dåligt kub-svar.
Svar på tråden NIPT