• 2016

Bra och dåliga områden i Mölndal?

Jag funderar på att flytta till Mölndal (med omnejd) pga arbete. Skulle gärna vilja veta vilka områden som är bra (och gärna vilka man bör undvika).
    Kvarnbyn vet jag är ett jättetrevligt område och området kring Stensjön men det är omöjligt att få lägenhet där (jag har hyresrätt som jag vill byta i såna fall, dvs inte köpa bostadsrätt).

Så några områden som inte är helt omöjliga att byta till och samtidigt är trygga? När jag säger bra menar jag långt ifrån HBV-hem, kriminalitet, allmänt stök etc. Helst från er som vet vad ni talar om, inga gissningar tack.

• Svar på tråden Bra och dåliga områden i Mölndal?
  • riboflavin

Åby är väl det område som man ibland hör varnas för, men jag kan inte påstå att jag märkt av något alls, bor på Luktärtsgatan . Det är som på alla orter i centrum som det är mest folk och ibland stökigt, så undvik gatorna närmast torget bara. Bifrost och Jungfruplatsen är typiska lägenhetshusområden även de men inte heller där upplever jag stök. Är ofta ute ensam på kvällar med hundarna och tycker generellt att Mölndal är lugnt och tryggt.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • 2016
    riboflavin skrev 2017-03-23 14:44:19 följande:

Åby är väl det område som man ibland hör varnas för, men jag kan inte påstå att jag märkt av något alls, bor på Luktärtsgatan . Det är som på alla orter i centrum som det är mest folk och ibland stökigt, så undvik gatorna närmast torget bara. Bifrost och Jungfruplatsen är typiska lägenhetshusområden även de men inte heller där upplever jag stök. Är ofta ute ensam på kvällar med hundarna och tycker generellt att Mölndal är lugnt och tryggt.

Jag ser att det finns många som vill byta lägenhet just på Luktärtsgatan, vad kan det bero på? Bifrost och Jungfruplatsen brukar vara såna områden folk tar upp som "dåliga", själv vet jag alldeles för lite, bara besökt då och då.
  • riboflavin

Många små lägenheter (unga hyresgäster som är rastlösa?) i kombination med att Stena fastigheter (som äger hela gatan tror jag) är dubbelt så dyra som andra värdar i området skulle jag tro, jag har ärligt talat inte sett något värre än nedskräpning. Vi vill också hitta större men här finns mest ettor och tvåor.

Jag gillar Stena, man får mer för pengarna än hos Mb men det är klart att det känns när hyran för en etta är ca 2000 kr mer än hos Mb.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (.)

Jag bodde 10 år i Bifrost, men i bostadsrätt. Det sades att de husen med hyresrätter var stökiga, medan våra gårdar var väldigt lugna. Jag var dock ute i området många gånger, även sent på kvällarna, utan att märka av något stök. Hade också en vän som bodde precis intill Jungfruplatsen och det var lugnt just där, just då.

Åk dit och prata med folk på gatan och känn av atmosfären.

• 2016
    Anonym (.) skrev 2017-03-23 15:08:48 följande:

Jag bodde 10 år i Bifrost, men i bostadsrätt. Det sades att de husen med hyresrätter var stökiga, medan våra gårdar var väldigt lugna. Jag var dock ute i området många gånger, även sent på kvällarna, utan att märka av något stök. Hade också en vän som bodde precis intill Jungfruplatsen och det var lugnt just där, just då.

Åk dit och prata med folk på gatan och känn av atmosfären.

Jag har gått omkring i hela Mölndal en hel del och har aldrig känt något "obehag" men självklart fattar jag ju att det finns sämre områden. Något område bör ju vara extra dåligt och känt av andra precis som att ett annat är riktigt bra. Det är dessa områden jag vill höra mer om.
  • BuoBä

Jag bor iofs i villa men precis bredvid Bifrost så jag går ofta där samt runt Jungfruplatsen. Jag har aldrig upplevt nåt stök. Klart man läser ibland att det varit något bråk eller inbrott men inte mer än nån annan stans. Det är rent och prydligt och innergårdarna sköts om.

Enligt några damer jag pratade med var det en del stök för 10+ år sen (förmodligen snarare 20+ år med tanke på damernas ålder och hur tiden verkar gå fortare med åren ). Sen dess har många hyreshus omvandlats till brf och det har byggts en del nya hus som "dragit upp" området.

• BuoBä

Just nu skulle jag undvika centrum. Det är en enda stor byggplats och kommer vara i flera år till. I och med avspärrningar, omdragning av gator, stängda butiker osv så är det rätt mörkt på gatorna också och inte så trevligt. Men när det är klart om sisådär 5 år kommer det säkert vara ett toppenläge.

• 2016
    BuoBä skrev 2017-03-23 15:26:16 följande:

Jag bor iofs i villa men precis bredvid Bifrost så jag går ofta där samt runt Jungfruplatsen. Jag har aldrig upplevt nåt stök. Klart man läser ibland att det varit något bråk eller inbrott men inte mer än nån annan stans. Det är rent och prydligt och innergårdarna sköts om.

Enligt några damer jag pratade med var det en del stök för 10+ år sen (förmodligen snarare 20+ år med tanke på damernas ålder och hur tiden verkar gå fortare med åren ). Sen dess har många hyreshus omvandlats till brf och det har byggts en del nya hus som "dragit upp" området.

Vad är det för folk som bor där?
  • BuoBä

Blandat. Äldre som bott där länge, barnfamiljer, och allt där emellan. Det är en del med invandrarbakgrund men eftersom det är många brf:er så är de så pass etablerade/integrerade att de haft råd att köpa.

Svar på tråden Bra och dåliga områden i Mölndal?