kort lutealfas
Annabola skrev 2017-03-25 08:47:55 följande:
Hej!
Ja jag drar mig lite för att mixa med saker som inte ordinerats av läkare.. kanske dumt men.. min lutealfas är 8-10 dagar.. så på gränsen! Kanske ska lyssna på min gyn som sa att jag skulle vifta bort de tankarna på att det inte blir bebis, pga den korta lutealfasen.. fick ju barn för 3 år sedan.. men kroppen och cykler kan ju förändras tänker jag..?
8-10 dagar kan absolut vara för kort och kan tyda på för lågt progesteron. Jag hade själv 8 dagar och köpte progesteronkräm på eget bevåg. Det är oerhört svårt att överdosera krämen så det är ingen fara att smörja med det utan att involvera gyn :) förlängde min lutealfas till hela 12 dagar, men blev inte gravid förrän ca 1 år efter att jag började med krämen och det var på en cykel som jag inte smörjde :P hade 12 dagars lutealfas cykeln efter sista smörjningen så antar att det höll i sig lite efter man slutat och cykeln efter struntade jag i att smörja och blev gravid :) vet därför inte hur lång lutealfas jag hade då.
Med andra ord kan för få dagar vara ett problem, men det behöver inte vara det. Har läst om massor av kvinnor som lyckats bli gravida trots kort lutealfas.