• gubbens gumma

Ensam vårdnad

Jag och mitt ex är överens om att jag ska få ensam vårdnad om våra tonårsdöttrar.
    Min fråga är; om vi vänder oss till familjerätten. Gör de alltid en utredning även om man är överens? Vi vill bara skriva på ett papper O sen är det klart liksom. Eller är det bättre att skriva ett eget avtal och lämna in till tingsrätten?
    O till er som förespråkar att det alltid är bäst med gemensam vårdnad för barnens bästa, så är det inte i detta fallet. Här har vi en pappa med grav missbruksproblematik och psykisk sjukdom. Så det bästa är att jag har ensam vårdnad.

• Svar på tråden Ensam vårdnad
  • Nyfikna72

Behövs ingen familjerätt om ni är överens, bara att fylla i ett papper till skatteverket eller vem som nu håller i saken. Frågan är vad skillnaden blir om de ändå är tonåringar?

• gubbens gumma

Skillnaden är att i nuläget behöver vi pappans godkännande O underskrifter till allt. Han blir kallad på möten i skolan osv.

• gubbens gumma

Jag tror dock inte att det räcker att vända sig till Skatteverket. Det måste gå genom tingsrätten eller familjerätten.
    Är det ingen annan som har varit överens och vet hur det går till? Känns ju onödigt om de gör en utredning när vi bara vill skriva på ett papper...

• MadHatter

Jag har ingen egen erfarenhet av detta men det jag hittar när jag söker är att om föräldrarna är överens skriver föräldrarna ett avtal om detta som ska godkännas av socialnämnden. Socialnämnden godkänner detta om det anses förenligt med barnets bästa.

Så det torde vara socialförvaltningen och då förmodligen familjereätten som ni ska kontakta.

• nernu

Ni kan vända er till familjerätten. Så vitt jag vet behöver man bara gå till tingsrätten om man inte är överens. Man stämmer liksom varandra på vårdnaden då.

Svar på tråden Ensam vårdnad