• Anonym (sex)

Hur initiera sex smidigt som man?

Jag tänkte fråga om tips vad ni tycker fungerar bra för att initiera sex. Mitt ex ville ha sex oftare än mig vilket gjorde det väldigt lätt. Jag fick istället säga nej nu och då.  

Hon jag är tillsammans med nu sen ett par år tillbaka vill inte alls ha sex lika ofta som jag vill och det blir då alltid jag som försöker starta igång något och hon som nu och då säger/visar att hon inte vill. Jag vill inte att hon ska känna att när jag är nära och kramar eller något att jag alltid är ute efter att det ska bli något mer. Så om ni har bra idéer hur man smidigt kan visa att man vill ha sex där det ändå är lätt att säga nej utan att det blir så stor sak av det tar jag gärna emot dem.
  • Svar på tråden Hur initiera sex smidigt som man?
  • Farfallos

Jag förstår inte riktigt problemet. Jag och min sambo ligger ofta och myser, ligger sked eller småpratar tills vi somnar. Ibland blir det sex, och ibland blir det inte. Ibland är jag kåt men för trött och då säger jag bara det.

...och det är väl så man vill ha det tänker jag. Men vi är väl antagligen bättre synkade än vad ni två är, och jag tror att det känns pressande för hennes del om du alltid vill krypa på så fort det blir lite pussande. Kanske kan du närma dig henne med en annan attityd där sex inte finns med som en självklar avslutning. Om hon kan få känna sig bekväm med närhet utan att känna press på sex (och kanske då även slippa känna sig tråkig och avvisande) så tror jag att det ena kan ge det andra. 

• Anonym (Kim L)

Man kan ha små kodord eller ritualer. "Väck mig varsamt imorgon..." "Skönt att det bara är du och jag ikväll..." En mycket diskret invit som det är lätt att tacka nej till utan att den avvisade behöver känna sig alltför dissad.

• Anonym (sex)
    Anonym (Kim L) skrev 2017-03-24 14:30:30 följande:

Man kan ha små kodord eller ritualer. "Väck mig varsamt imorgon..." "Skönt att det bara är du och jag ikväll..." En mycket diskret invit som det är lätt att tacka nej till utan att den avvisade behöver känna sig alltför dissad.

Vi har inga kodord, men förstår varandra snabbt nu. Tidigt i förhållandet kunde jag gå rätt långt innan jag förstod att hon inte var sugen vilket kändes jobbigt för henne. Nu är det väl egentligen inget större problem, men tar gärna emot tips ändå. Får se om vi inför något sådant framöver :)

Farfallos skrev 2017-03-24 09:54:17 följande:

Jag förstår inte riktigt problemet. Jag och min sambo ligger ofta och myser, ligger sked eller småpratar tills vi somnar. Ibland blir det sex, och ibland blir det inte. Ibland är jag kåt men för trött och då säger jag bara det.

...och det är väl så man vill ha det tänker jag. Men vi är väl antagligen bättre synkade än vad ni två är, och jag tror att det känns pressande för hennes del om du alltid vill krypa på så fort det blir lite pussande. Kanske kan du närma dig henne med en annan attityd där sex inte finns med som en självklar avslutning. Om hon kan få känna sig bekväm med närhet utan att känna press på sex (och kanske då även slippa känna sig tråkig och avvisande) så tror jag att det ena kan ge det andra. 

Ja har ni inget som en av er vill göra betydligt oftare och som man måste göra tillsammans är det kanske svårt att förstå problemet. Men det blir då tyvärr lätt så att ena parten nästan alltid initierar om man vill göra något mycket oftare än den andre. Det kan vara sex, eller att se på bio eller vad som helst. Det är däremot lite tråkigt då när den andre väldigt sällan initierar och ofta säger nej. Se på bio går ju att göra med en kompis istället, men med sex är det lite annorlunda förstås. Det som fungerar nu för oss är att jag startar igång så diskret som möjligt vilket gör det lätt för henne att säga/visa nej. Vi har mycker närhet annars överlag och där tar hon också ofta första steget.

"
     annan attityd där sex inte finns med som en självklar avslutning"Jag tror absolut på det du skriver här och har själv upplevt att det fungerar. Jag bör inte vara för på eller sätta för mycket press, men ibland är det svårt att inte visa vad man innerst inne vill för sin partner. 

• New  Dawn

Jag förstår inte hur du tänker. Du vill hitta ett smidigt sätt att initiera sex, så att hon kan avvisa sex utan att det blir jobbigt att säga nej. Samtidigt vill du inte att hon ska tro att du alltid vill något mer när du kramar henne, eller liknande.

Jag tror inte att det handlar om sättet att initiera sex alls, utan precis som farfallos skriver om attityden där sex inte är en självklar avslutning. Det är hennes känsla du måste möta.

Ja,jag förstår att det är ett problem att du vill mer än henne, men något särskilt sätt att initiera sex kommer inte hjälpa.

Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (sex)
    New Dawn skrev 2017-03-25 06:31:47 följande:

Jag förstår inte hur du tänker. Du vill hitta ett smidigt sätt att initiera sex, så att hon kan avvisa sex utan att det blir jobbigt att säga nej. Samtidigt vill du inte att hon ska tro att du alltid vill något mer när du kramar henne, eller liknande.

Jag tror inte att det handlar om sättet att initiera sex alls, utan precis som farfallos skriver om attityden där sex inte är en självklar avslutning. Det är hennes känsla du måste möta.

Ja,jag förstår att det är ett problem att du vill mer än henne, men något särskilt sätt att initiera sex kommer inte hjälpa.

Ja det är nog så det ligger till. Egentligen är det inget problem nu hur vi kommunicerar inför sex utan problemet är att jag har så pass mycket högre lust än henne både gällande sex men även närhet. Får kanske starta en ny tråd senare i den riktningen istället för att se om andra par ibland lyckats möta upp halvvägs eller ändrat sig senare i relationen. Som det är nu fungerar allting annat för bra för att jag ens ska fundera på att bryta upp pga detta, men sexlivet är för mig en viktig sak i ett förhållande och det här påverkar mig ändå i stor grad. Vi har pratat en del om det tidigare, men det är ett känsligt ämne för henne och därför lite svårt att prata igenom ordentligt.

Det är så svårt att hålla inne och inte visa vad jag vill när hon ibland är närgången (trots att jag ofta vet att hon inte alls är sugen på sex just då). Som nu när vi inte setts på en längre tid och hon varit hemma några dagar och jag varit sugen på både närhet och sex, men hon var inte sugen på något av de två mer än någon enstaka kram..
  • Anonym (Man)

Det du ska göra är väl framför allt att vara tydligt med att du är glad o tacksam för bara närhet. Och inte visa nån frustration om hon nekar dig sex. Då har du i alla fall fått lite närhet. Om du ständigt visar sexuell frustration över att närhet inte leder till sex kommer hon reducera att vara i närhetssituationer där du kanske blir kåt.

Sen kan jag nog tycka att sex ska vara lite oförutsett. Om massage varje gång leder till sex (eller att du blir besviken efter massagen, om du inte får sex), så kommer hon till slut att inte vilja ha massage om hon inte är sugen på sex. Däremot om hon vet om att du inte blir sur på henne om hon nekar dig sex efter en massage, så kanske hon blir sugen på sex under massagen.

Jag tror inte på att dölja för henne vad du vill, men att låta bli att pressa kring sex, och inte visa en massa sexuell frustration. Du får väl bli en frekvent runkare.

• Anonym (wwIII)
    Anonym (Man) skrev 2017-03-25 09:51:14 följande:

Det du ska göra är väl framför allt att vara tydligt med att du är glad o tacksam för bara närhet. Och inte visa nån frustration om hon nekar dig sex. Då har du i alla fall fått lite närhet. 

Men det låter ju för jävla sorgligt, ärligt talat.
  • New  Dawn
    Anonym (sex) skrev 2017-03-25 07:46:07 följande:

Ja det är nog så det ligger till. Egentligen är det inget problem nu hur vi kommunicerar inför sex utan problemet är att jag har så pass mycket högre lust än henne både gällande sex men även närhet. Får kanske starta en ny tråd senare i den riktningen istället för att se om andra par ibland lyckats möta upp halvvägs eller ändrat sig senare i relationen. Som det är nu fungerar allting annat för bra för att jag ens ska fundera på att bryta upp pga detta, men sexlivet är för mig en viktig sak i ett förhållande och det här påverkar mig ändå i stor grad. Vi har pratat en del om det tidigare, men det är ett känsligt ämne för henne och därför lite svårt att prata igenom ordentligt.

Det är så svårt att hålla inne och inte visa vad jag vill när hon ibland är närgången (trots att jag ofta vet att hon inte alls är sugen på sex just då). Som nu när vi inte setts på en längre tid och hon varit hemma några dagar och jag varit sugen på både närhet och sex, men hon var inte sugen på något av de två mer än någon enstaka kram..

Du är lite motsägelsefull då du inledningsvis skriver att ni inte har problem att kommunicera, men lite senare i texten att det är svårt att prata igenom det som handlar om sex.

Jag tycker att det låter som att ni inte kan kommunicera om sex.

Först kan man ju undra om hon haft mycket sexlust tidigare och att det har ändrats, eller om det alltid varit lite.( Då menar jag inte de första 7-8 månaderna, för det säger inte så mycket.)

Orsaken till att hennes sexintresse är lågt kan bero på massor av saker. Kanske har hennes känslor för dig minskat, eller så är hon otrogen, eller så tycker hon inte att sex ger henne så mycket, eller så känns sex kravfyllt, eller så får hon motsvarande känsla som impotens för en man. Dvs hon vill men kroppen svarar inte och då går det inte att njuta. Eller så är det hormonellt (preventivmedel) eller beroende på annat psykisk orsak, så som stress, nedstämdhet, sömnbrist, eller är den rent av medicinsk (Dvs om hon tar någon medicin).

Vad säger hon när ni pratat om sex?

Hur är sexet?

Du klagar på att hon inte vill ha närhet, men tycker även att det är ett bekymmer när hon är närgången. Tycker hon inte om att du blir kåt och får stånd? Om hon inte själv blir kåt/vill ha sex, kan hon inte tillfredsställa dig?

Jag tycker att du ska jobba på att förbättra de tillfällen ni har sex. Fråga hur hon vill att du ska agera sexuellt, vad hon föredrar att du gör.
  • Anonym (Man)
    Anonym (wwIII) skrev 2017-03-25 10:21:29 följande:

Men det låter ju för jävla sorgligt, ärligt talat.

För dig kanske det låter det, men jag har inga problem med att t.ex. duscha naken med frun och tvåla in hennes kropp o hångla lite, utan att det måste leda till sex eller sexuell frustration. Eller sitta i soffan under en varm filt nakna o kolla på film. Massa sådana saker kan man göra som är mysiga utan att det alltid måste leda till sex. För mig förgyller de där tillfällena min vardag.
  • New  Dawn
    Anonym (Man) skrev 2017-03-25 16:26:18 följande:

För dig kanske det låter det, men jag har inga problem med att t.ex. duscha naken med frun och tvåla in hennes kropp o hångla lite, utan att det måste leda till sex eller sexuell frustration. Eller sitta i soffan under en varm filt nakna o kolla på film. Massa sådana saker kan man göra som är mysiga utan att det alltid måste leda till sex. För mig förgyller de där tillfällena min vardag.

Svar på tråden Hur initiera sex smidigt som man?