phantom skrev 2017-03-24 16:00:18 följande:
Hej, detta är kanske en dum fråga men jag har kollat på FKs hemsida och kan inte riktigt hitta ett svar.
Jag har en tjänst på 75%, när det är dags att söka föräldrapenning får jag fortfarande föräldrapenning på hela den lönen (Alltså min 75% lön, inte 100%) eller får jag bara ta ut 75% av föräldrapenningen eftersom jag inte jobbar 100%?
Krånglig fråga kanske, men det är första barnet och jag har ingen koll på sådant. Någon som har erfarit detta?
Om du har en 100% tjänst i botten, så bör du jobba så pass länge att du får full SGI.
Har du bara 75% jobb, så räknas det som din SGI.
Det betyder att ifall du tar ut 7 SGI-dagar/vecka så får du ut ca 80% av 75%-lönen (= ca 60 % av en heltidslön) och då går dina dagar iväg supersnabbt => du kan inte vara hemma särskilt länge, eller så får du klara dej på väldigt lite pengar.
Kolla upp vad dina SGI-dagar är värda genom att kolla i "kassakollen":
www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen
Kolla även upp hur hög din partners SGI är, ifall du har en partner.
För om den har en högre SGI och dennes dagar är mycket mer värda än dina så kan ni kanske utnyttja detta knep:
* Partnern tar ledigt på måndagar och tar ut SGI-dagar lördag+ söndag + måndag = får ut mer pengar än om denne jobbar heltid + att ni får mycket mer tid tillsammans, vilket är guld värt särskilt vid första barnet då man inte riktigt vet hur mycket stöttning man behöver.