Inlägg från: Domesticgoddess |Visa alla inlägg
  • Domesticgoddess

Är det svårt att flytta två utekatter till lägenhet

Mina erfarenheter är inte riktigt som övrigas. Jag har två små killar nu som ännu ej varit ute men min tidigare misse var både inne- och utekatt; han var med mig på sommarboendet där han kom och gick som han ville och höst/vinter bodde vi i lägenhet. Dessutom bodde i hus när han var liten / ung.

Var självfallet supernervös när vi först flyttade till lägenhet så var väldigt observant på hans mående, hade även vår veterinär (som kände honom sedan tidigare) på besök två gånger i början för att säkerställa att jag inte var hemmablind / levde i förnekelse men hon var enig i att han var en trygg och belåten kille.

Det kan alltså funka. Dock tror jag det är superviktigt att berika inomhusmiljön så mycket som bara möjligt (gäller iofs alla innekatter) och att leka med och aktivera dem varje dag. Ge det ett försök men var uppmärksam på tecken på att de inte mår bra är mitt tips. Stort lycka till!

• Domesticgoddess

Är överraskad av att så många av er är så kategoriska. Det är ju inte helt ovanligt att man av olika anledningar behöver flytta från hus till lägenhet med katt.

I de fall det inte fungerar utgår jag ifrån att 99% av kattägare sätter kattens mående över sina egna behov och ordnar med en omplacering. Ser däremot inte något behov av att utgå ifrån atr det inte ska funka. Majoriteten av katter som omplaceras från katthem får ju inte, utifrån katthemmens regler, lov att gå ut i nya hemmet. Att anta att dessa organisationer inte månar om kattens bästa är väldigt drastiskt tycker jag.

• Domesticgoddess
    Annika 135 skrev 2017-03-25 19:10:27 följande:

Vi har bott på landet ända sedan de var små ( 7 år nu i sep. )

Båda katterna är kastrerade

Men nu är vi alltså tvungna att flytta pga. något som jag inte

tänker skriva här

Tänk att en liten fråga som om någon som vet Hur det går

att göra en utekatt till innekatt väcker sådan ilska över hur jag

bör göra med mina katter

Dit vi flyttar är på nedre botten med uteplats

Törs jag fråga Vad jag ska göra så att de kan fortsätta vara ute?

Bör jag hålla dom inne någon vecka? Ska försöka lära dom att

gå in o ut via uteplatsens dörr

Hoppas någon kan svara som själv har gjort samma sak

Tycker det är väldigt tråkigt att du fått så många kategoriska och fördömande svar i vad som redan är en orolig situation för dig! Jag har, som tidigare nämnt, gjort samma sak och det fungerade bra!

Svårt att råda vad gäller uteplatsen; ligger lägenheten nära en stor väg etc? Om ja, går den att kattsäkra?

Vill minnas att du nämnde i en tidigare post att sele inte funkade..? Annars vore ju en lång lina det optimala.

Om uteplatsen är sådan att det är säkert för dem att vara ute tror jag absolut att du ska vänta några veckor innan du släpper ut dem. Tänker att de bör få bo in sig i sitt nya hem först, inte minst för att minska risken att de ger sig iväg och försöker "hitta hem".

Hoppas att det kommer att fungera bra för er!
  • Domesticgoddess
    BahHumbug skrev 2017-04-04 17:44:38 följande:

Är långt ifrån expert, men jag skulle träna med katterna så att de blir vana att vara inne innan flytten. Sedan beror det på hur katterna mår efter flytten. En del har inga problem medan andra blir jätte bråkiga och kan bitas och liknande. Om katterna är aktiva ute så kan det vara bra om de får leka med ett hjul inomhus.

Har de klösbräda inomhus så att de kan slipa klorna?

artnesscats.files.wordpress.com/2013/01/dsc_1123.jpg

Om de inte trivs inomhus efter en period efter flytten till lägenhet då får man fundera på hur man ska få dem att må bättre. Om inget funkar då kan man fundera på omplacering eller avlivning om ingen tar sig an katten/katterna som vill vara ute.

Lite ot, ber om ursäkt för det men blev så nyfiken på hjulet! Som ett hamsterhjul fast större eller? Var finner man ett sådant?

Låter som något mina killar älskat!
  • Domesticgoddess
    BahHumbug skrev 2017-04-04 18:13:20 följande:

Ingen fara, om man inget frågar så får man inget veta.

Det är bara att söka på katthjul på nätet, det verkar som om det är en stor skillnad i pris. Såg någon som kostade femtusen. Annars kanske man kan snickra en själv, det kan finnas någon som visar hur man gör ett hjul på youtube.

Men jag sprang över denna svenska sida som visar hur de gör ett eget hjul.

singoallasblogg.blogg.se/2010/september/

Kalas, tack! Detta ska undersökas nogsamt;)
Svar på tråden Är det svårt att flytta två utekatter till lägenhet