• Anonym (Dotter)

Stroke+ köra bil

När kan man köra bil igen efter en stroke? Min pappa fick en stroke för 3 månader sedan. Min fina pappa som alltid varit exceptionellt intelligent blev svag i höger kroppshalva och är mer långsam i tal och reaktioner. Han är också mycket hjärntrött. Nu kan han inte köra bil. Han har alltid varit den som tagit hand om oss och nu får vi skjutsa runt honom som ett barn. Självklart gör jag det! Det vill jag vara tydlig med. Men jag tror att det är jobbigt för honom att vara beroende av andra. Ni som haft nära anhöriga som fått en stroke - har de kunnat köra bil igen och hur lång tid tog det? Bör tilläggas att min pappa är i 75 års åldern.

• Svar på tråden Stroke+ köra bil
  • Anonym (HatarLivet)

Min mamma fick stroke när hon var 36 år UNG! Hela min värld kollapsade. Hon har än idag inte återhämtat sig. Det har gått nio år... Livet är så vidrigt orättvist!!!

• Anonym (Y)

Min pappa fick en stroke för några år sedan och fick kraftigt nedsatt syn och reaktionsförmåga på vänster sida. Han fick inga restriktioner förutom det egna omdömet. Till slut fick min mamma ifrågasätta det hela och då drogs körkortet in. Då hade han varit med om en mindre olycka i en rondell och min morfar råkade köra förbi. Pappa sa inte ett ord om detta. Bilen var hans liv, hela hans fritid.

Utan normal reaktionsförmåga och förmåga att ta snabba och förutseende beslut ska man inte köra bil. Vägen tillbaka från en stroke är individuell. Vissa kan leva som vanligt efter tillfrisknandet. Andra får omvärdera och hitta nya sätt att leva och ta sig fram.

• Anonym (Qwerty)

Nu var min pappa 40 när han fick sin stroke, så det är ju inte jämförbart direkt. Han fick också lite samma problem som din pappa dock, svag i vänster halva med dålig motorik, långsam i tal osv. Han har aldrig blivit sig lik och är fortfarande svag nu 25 år senare. Just köra bil gjorde han ganska kort tid efter, vilket inte alls var bra när man är efterklok. Till och med när han var så pass dålig att han var tvungen att gå med kryckor körde han, mest för att det inte fanns något egentligt alternativ. Kommer faktiskt inte ihåg hur lång tid det tog innan han blev någorlunda sig själv. Men eftersom din pappa är så pass gammal skulle jag förbereda mig på att han aldrig kommer bli riktigt bra och inte kommer kunna köra bil igen.

• Anonym (?)

Kan han inte få färdtjänst? Då slipper han vara beroende av er. Han kan ju såklart åka med er ibland ändå.
    Jag tror aldrig mer han kommer kunna köra bil tyvärr. Många borde ändå sluta vid den åldern, särskilt om man har sjukdomar.

• Anonym (Dotter)
    Anonym (HatarLivet) skrev 2017-03-24 22:01:54 följande:

Min mamma fick stroke när hon var 36 år UNG! Hela min värld kollapsade. Hon har än idag inte återhämtat sig. Det har gått nio år... Livet är så vidrigt orättvist!!!

36 år är väldigt ungt. Jag beklagar verkligen för er båda. Det är väldigt ledsamt när ens kära inte blir sig själva vad gäller personligheten.
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Y) skrev 2017-03-24 22:02:20 följande:

Min pappa fick en stroke för några år sedan och fick kraftigt nedsatt syn och reaktionsförmåga på vänster sida. Han fick inga restriktioner förutom det egna omdömet. Till slut fick min mamma ifrågasätta det hela och då drogs körkortet in. Då hade han varit med om en mindre olycka i en rondell och min morfar råkade köra förbi. Pappa sa inte ett ord om detta. Bilen var hans liv, hela hans fritid.

Utan normal reaktionsförmåga och förmåga att ta snabba och förutseende beslut ska man inte köra bil. Vägen tillbaka från en stroke är individuell. Vissa kan leva som vanligt efter tillfrisknandet. Andra får omvärdera och hitta nya sätt att leva och ta sig fram.

Oj, inga restriktioner. Min pappa får inte köra på 6 månader. Svårt för din mamma att vara den som påtalade det. Du har helt rätt i att man inte ska vara i trafiken om man inte kan reagera och agera på ett säkert sätt. Det är bara så sorgligt. Bilen är viktig för min pappa också, det är svårt för honom att fortsätta med sina dagliga fritidsaktiviteter utan den och det krossar mitt hjärta när jag tänker på det. Han har alltid varit så aktiv och social.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Dotter) skrev 2017-03-24 22:57:40 följande:

Oj, inga restriktioner. Min pappa får inte köra på 6 månader. Svårt för din mamma att vara den som påtalade det. Du har helt rätt i att man inte ska vara i trafiken om man inte kan reagera och agera på ett säkert sätt. Det är bara så sorgligt. Bilen är viktig för min pappa också, det är svårt för honom att fortsätta med sina dagliga fritidsaktiviteter utan den och det krossar mitt hjärta när jag tänker på det. Han har alltid varit så aktiv och social.

Han kunde inte ens gå på flera månader så till en början gjorde det sig självt. Sedan började han smyga med bilen. Han ljuger numera som ett barn så det är inte svårt att avslöja honom (fast han förstår det inte själv).
  • Commander

Min mamma fick en stroke några månader innan hon fyllde 70. Hon blev motoriskt svag i hela högersidan, ansiktet hängde och hon gick med rollator ett tag. Körkortet drogs in direkt. Hon har varit yrkeschaufför (tung lastbil m släp) i många år och är således en rutinerad förare, samt envisare än fan själv så nu kör hon igen. Hon fick genomgå reaktionstester och uppkörning med bilskolebil först. Hon fick tillbaka körkortet efter 8 månader och kör tom vanlig bil utan automatlåda nu, 2 år senare.

• rocker

Jag fick en stroke 2005,samma år jag skulle fylla 35. Jag fick dubbelseende i ett par månader så jag körde självklart inte bil på länge. Minns inte när jag började igen. Men det var korta sträckor som hemifrån till närmsta butik och så. Idag 12 år senare så är jag fortfarande hjärntrött och kan bara arbeta 50%.

Jag blir väldigt trött om jag gör något extra som åker bort eller vistas bland en massa folk ett par timmar. Ni måste vara helt säkra på att er pappa klarar av att köra igen för det är ju mycket man ska ha koll på. Både på bilen och ute i trafiken. Vissa dagar kör jag inte alls och aldrig långkörningar det får min sambo göra.

När jag fick stroken så var jag ensamstående med mina barn som då var 9 och 13 år. De fick hjälpa till lite mer i hemmet än vad kanske andra barn gör i den åldern plus att ha en mamma som var konstant trött. Men det funkar rätt bra för mig idag i livet.

• Wazp

Utan att på något sätt hävda att jag har rätt så tror jag inte att du ska räkna med att din pappa kommer att kunna köra bil på ett säkert sätt något mer. Att ta sig tillbaka från en stroke är riktigt jävla jobbigt och jag har all respekt för de som tar sig tillbaka!

Vid 75års åldern så brukar många vara sämre bilförare än tidigare (finns såklart undantag) men reaktionsförmåga,mörkerseende och kapacitet att hantera stressiga situationer försämras med åldern och ska man dessutom lägga på en stroke så är det nog inte troligt att han kan köra mer. Är det så att han inte klarar av att köra så hoppas jag att han inser det själv. Att som anhörig behöva övertala och "se till" att personen inte kör bil längre är jobbigt!

Svar på tråden Stroke+ köra bil