Inlägg från: Anonym (Y) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Y)

Stroke+ köra bil

Min pappa fick en stroke för några år sedan och fick kraftigt nedsatt syn och reaktionsförmåga på vänster sida. Han fick inga restriktioner förutom det egna omdömet. Till slut fick min mamma ifrågasätta det hela och då drogs körkortet in. Då hade han varit med om en mindre olycka i en rondell och min morfar råkade köra förbi. Pappa sa inte ett ord om detta. Bilen var hans liv, hela hans fritid.

Utan normal reaktionsförmåga och förmåga att ta snabba och förutseende beslut ska man inte köra bil. Vägen tillbaka från en stroke är individuell. Vissa kan leva som vanligt efter tillfrisknandet. Andra får omvärdera och hitta nya sätt att leva och ta sig fram.

• Anonym (Y)
    Anonym (Dotter) skrev 2017-03-24 22:57:40 följande:

Oj, inga restriktioner. Min pappa får inte köra på 6 månader. Svårt för din mamma att vara den som påtalade det. Du har helt rätt i att man inte ska vara i trafiken om man inte kan reagera och agera på ett säkert sätt. Det är bara så sorgligt. Bilen är viktig för min pappa också, det är svårt för honom att fortsätta med sina dagliga fritidsaktiviteter utan den och det krossar mitt hjärta när jag tänker på det. Han har alltid varit så aktiv och social.

Han kunde inte ens gå på flera månader så till en början gjorde det sig självt. Sedan började han smyga med bilen. Han ljuger numera som ett barn så det är inte svårt att avslöja honom (fast han förstår det inte själv).
Svar på tråden Stroke+ köra bil