• barbasnäll

Sömnen

Hej!

Våra barn (3,5 och 5 år) har alltid sovit i vår säng - eller, snarare har min sambo och barnen sovit i vår säng. Trots att vi har en väldigt bred säng kan inte jag sova med barnen i samma säng och har aldrig kunnat det. De vill gärna sova på oss och de rör sig också väldigt mycket. Efter en natt ensam med barnen är jag ett vrak eftersom jag vaknar av minsta lilla.

Nu är saken så att min sambo ska åka bort i en vecka i sommar och jag har sådan ångest för hur jag ska klara det. Vi måste helt enkelt göra något så att jag får någon typ av sömn under den här tiden. Alltså söker jag tips.

I ett försök att lösa detta har vi lagt en madrass i barnens rum och barnen somnar i deras säng. Men trots att någon av oss sover på madrassen protesterar de högljutt (särskilt treåringen) när de vaknar på natten och det är väldigt svårt - för att inte säga omöjligt - att få dem att somna om utan att lägga sig mitt emellan dem.

Jag skulle inget hellre vilja än att kunna tillgodse deras behov av närhet på natten. Men det fungerar inte längre när jag inte får någon sömn om inte min sambo är hemma. Med andra ord: jag förstår att många vill säga att det här är ett behov hos barnen, och jag håller med. Men vardagen måste ju också fungera.

Så - är det någon som har varit i en liknande situation och som har löst det? Jag tar tacksamt emot alla slags tips.

• Svar på tråden Sömnen
  • Tjrjentherese

När jag själv va 2år hade jag samma problem och har fortfarande. Fick beskedet barnrumatism.

Det jobbiga är att min 4åring vaknar om nätterna nu och skriker dom jag gjorde att benen gör ont :(

Vad det kan göra ont i ett mamma hjärta ?

• LFF

Delar barnen säng? Går det att ligga där tills de somnar och sen flytta på sig? Även om jag förstår att dete blir jobbigt för dig att byta säng så kanske det är bättre än att du inte kan sova alls pga att de lever rövare i sömnen.

• legomum
    Tjrjentherese skrev 2017-03-26 04:00:26 följande:

När jag själv va 2år hade jag samma problem och har fortfarande. Fick beskedet barnrumatism.

Det jobbiga är att min 4åring vaknar om nätterna nu och skriker dom jag gjorde att benen gör ont :(

Vad det kan göra ont i ett mamma hjärta ?

Det är inte växtvärk då som ditt barn har då? Man behöver ju inte tänka det värsta även om det ligger nära då du själv har reumatism.

Söv barnen och gå upp och lägg dig i din säng. Vaknar de så söv om dem. Börja nu så det inte blir så knepigt när du är ensam.

Svar på tråden Sömnen