• Anonym (Hmm)

Kan en tand dö utan att man har ont?

Var till tandläkaren på det årliga besöket och det slutade med att han vill dra ut min visdomstand. Han hävdar nämligen att jag har en infektion under den från vad jag fattade som pulpan. Tanden ansåg han död och rotfylla en visdomstand gjorde de inte. Så återbesök om en vecka för utdragning.

Men jag har ingen tandvärk. Möjligen en väldigt lätt tandköttsinflammation kring tanden. Då det ser lite rött och irriterat ut på ena sidan och jag blöder ibland.

Börjar nu känna tvivel på tandläkaren. Vill inte dra ut en tand i onödan även om det "bara" är en visdomstand.

Men kan man få en död tand utan tandvärk? Har hört att det ska göra jätteont? Min lilla tandköttsinflammation lär ju inte heller kunna gett mig en infektion.

Borde jag uppsöka en annan tandläkare? Vad tror ni? Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Kan en tand dö utan att man har ont?
  • Långbenopluto

Det låter helt rimligt och jag hade dragit den illa kvickt innan den börjar ge problem, för då blir det dyrare och gör ONT:

• Anonym (Hmm)
    Tofflans skrev 2017-03-25 10:57:18 följande:

Det låter helt rimligt och jag hade dragit den illa kvickt innan den börjar ge problem, för då blir det dyrare och gör ONT:

Jo, det är ju bara en visdomstand. Men tucker det låter skumt att en tand kan dö utan att man har ont. Men det kanske de kan.
  • Carabellis kusp

Jag är tandläkare och min egen erfarenhet säger att det är lika vanligt att en tand smygdör som att den dör med buller och bång. Som ovanstående skrev så är det bättre att ta bort den när det är symtomfritt så att du slipper onödigt lidande och antibiotika

• Anonym (tandläkare)

Ja, en tand kan dö utan att du har ont. När tanden har dött så har du en infektion inuti tanden som inte läker av sig själv, antibiotika hjälper endast kortsiktigt och ska bara ges i speciella fall. Det enda som hjälper är att eliminera infektionen antingen genom rotfyllning eller att ta bort tanden. När det gäller visdomständer brukar man inte rotfylla eftersom det är tekniskt svårt och rotanatomin ofta är lite avvikande, prognosen på rotfyllningen blir alltså för dålig. Man brukar alltså dra ut visdomständer med denna diagnos. Man kan gå länge utan symptom men du har likväl en infektion som påverkar kroppen och som riskerar att bli akut när som helst, infektionen sprider sig, du får ont, kan bli svullen, få svårt att gapa och svälja och i värsta fall kan infektionen sprida sig så pass att du behöver sjukhusvård och det kan gå snabbt. Lita på din tandläkare och ta bort tanden om hen rekommenderar det!

• nevermind
    Anonym (tandläkare) skrev 2017-03-25 11:49:13 följande:

Ja, en tand kan dö utan att du har ont. När tanden har dött så har du en infektion inuti tanden som inte läker av sig själv, antibiotika hjälper endast kortsiktigt och ska bara ges i speciella fall. Det enda som hjälper är att eliminera infektionen antingen genom rotfyllning eller att ta bort tanden. När det gäller visdomständer brukar man inte rotfylla eftersom det är tekniskt svårt och rotanatomin ofta är lite avvikande, prognosen på rotfyllningen blir alltså för dålig. Man brukar alltså dra ut visdomständer med denna diagnos. Man kan gå länge utan symptom men du har likväl en infektion som påverkar kroppen och som riskerar att bli akut när som helst, infektionen sprider sig, du får ont, kan bli svullen, få svårt att gapa och svälja och i värsta fall kan infektionen sprida sig så pass att du behöver sjukhusvård och det kan gå snabbt. Lita på din tandläkare och ta bort tanden om hen rekommenderar det!

Har en tand som är lite svullen, eller alltså högst upp i tandköttet. Det blödde en hel del för ett par månader sen och det var svullet runt tanden. Nu är det bara svullet allra högst upp, tror jag.
    Är den död?!?! Har sjuk tandläkarskräck. Det är en tand framme på sidan. Vill inte att den blir brun och ful. :'(
  • Anonym (Hmm)

Okej. Då ryker tanden om en vecka.

• Anonym (Kille)

Jag brukar tänka så här. Verkstan kan man ifrågasätta, worst case är väl att något med bilen går sönder. Dvs pengar.

Tandläkaren däremot blir konsekvensen av att man inte lyssnar väldigt jobbig i värsta fall. Antingen kan det bli jättedyrt eller jätteont. Är man osäker på om tandläkaren försöker hitta på jobb för att tjäna pengar, då kan man ju gå till folktandvården. De borde inte ha något vinstintresse till skillnad från tandläkare i privata sektorn. Så jag går alltid på tandläkarens rekommendationer.

• AndreaBD

Jo, det händer. Jag tror jag har/hade också en sån. Förresten behöver man inte alls dra ut den för att den är död. Rotfyllda tänder är också döda. Antigen vill tandläkaren ta ut den för att den inte får plats, inte kan komma ut helt, eller har mycket karies och borde rotfyllas, vilket inte går. Att man inte kan rotfylla en visdomstand - det gäller nog inte generellt men det är oftast så, just för att de inte får riktigt plats hos dem flesta människorna och då är rötterna inte raka, man kommer inte ner för att rensa ut allt.

Svar på tråden Kan en tand dö utan att man har ont?