• Mamma till S

Kondomen sprack

Är så himla ledsen just nu!

Har genomgått injektionsbehandling mot "x" , utomkvedshavandekskap! Det har gått bra o inget spår av graviditeten kvar, himla skönt! Drog i samband med detta ut spiralen då. Han poängterade flera ggr att vänta nu med att bli gravid inom 3 månader.. Ja visst, inga problem, vi använder kondom. Igår under sexet så sprack den, han var inne i mig men kom inte .. Men ändå, är så nojig nu, fick råder av 1177 att inte äta "dagen efter piller" happ, nu ska man vänta o oroa sig över detta då ist!! Är såå himla ledsen :( :( Fan!

Risken finns att blitt gravid men ganska liten? När kan man ta ett test?? :'(

• Svar på tråden Kondomen sprack
  • Meriall

Tråkigt! Fick du cellgifter mot utomkvedeset och därför måste du vänta med graviditet?

Mm har man haft utomkvedes bör man aldrig ta dagen-efter-piller... det ökar risken att få ett till.

• Mamma till S

Förra fredagen (1vecka) så låg den så, hade sista blödning typ då också, eller den har kommit o gått i veckan också.. Lite till o från..

Fan, alltså varför händer detta oss? Så nojig o ledsen nu. :(

Ja precis, cellgifter o därför bör jag vänta. Kan barnet ta skada annars om man fullföljer graviditeten?? "/

• Meriall

Vet du vad sorten du fick kallades? Cellgifter låter ju illa men går nog att ta reda på hur/om det påverkar ifall man vet vad de heter. Hur länge sedan exakt var det du fick dem?

• EpicNurse

Gissar att det var methotrexate du fick?

Skulle du vara gravid så får du ju kontakta gyn igen och rådfråga vad som är lämpligast. Det beror ju på hur stora mängder methotrexate du har fått också, hur länge det är kvar i kroppen. Men ja det är ganska stor risk för missbildningar, missfall osv, tyvärr...

Men oavsett! Försök ta det lugnt och se vad som händer! Du kanske inte ens har blivit gravid och då är det ju inga problem.

• DevilsDaughter

Risken att du skulle ha blivit gravid är väldigt väldigt liten. Försök slappna av och inte må dåligt innan du vet om oturen varit framme. 

• DevilsDaughter
    DevilsDaughter skrev 2017-03-26 23:11:48 följande:

Risken att du skulle ha blivit gravid är väldigt väldigt liten. Försök slappna av och inte må dåligt innan du vet om oturen varit framme. 

Tillägg, du kan ta test 10-14 dagar efter sexet. 14 dagar säkrare än 10 förstås. Finns testatidigt test om du känner att du vill testa tidigt. 
  • Mamma till S

Nej jag vet egentligen att risken kanske inte är såå stor men den finns o jag tkr det känns så jävla jobbigt! Vad är oddsen liksom? Att först genomgå behandling, superglad att det fixade sig utan op, pratar med läkaren som bestämt säger att kondom på liksom. O sen spricker den typ första gången vi ska ha sex efter allt som hänt! Fan. Det är min maximala otur liksom! Skit. Får testa mig om nån vecka o se helt enkelt!!

Känns så himla obekvämt mest, ska man ringa o ba hej, tid för abort då.. Nej, usch! :(

• Meriall

Nej det behöver du inte. Är du gravid så boka tid med läkare så får de bedöma risken och rekommendera hur du ska göra. Det behöver ju inte innebära automatiskt abort...

• Mamma till S

Tack för en bra länk! :)

Känner spontant att just nu är det ingen bra tid för barn o hade inte planerat det heller.. Man tror man ska va skyddad med spiral, men icke, man tror på kondom men icke! Visst, inget är till 100% men ändå, vad oddsen att det ska hända oss, två ggr liksom.. Vill inte bli gravid heller när jag fått denna behandling o han sa att man bör vänta 3 mån, för o ändå va på säkra sidan liksom.. :(

Usch känns så himla tungt. Visst, kan inte ta ut nå i förväg men tänker så mkt på det..

Svar på tråden Kondomen sprack