Inlägg från: Lisa115 |Visa alla inlägg
  • Lisa115

Matlagning

Så här brukar jag göra.....tips! Om du behöver.

• Svar på tråden Matlagning
  • Lisa115
    Aniiee skrev 2017-03-25 16:40:00 följande:

Är väl bara att ösa på?

Hur menar du?
  • Lisa115

Ni har övertygat mig här vill jag inte vara, ni verkar bittra och bara arga. Jag har inte för avsikt att verka bättre än någon. Ursäkta om jag störde...

• Lisa115

Lärdom, tala om hur. man startar ett samtal. Tycker du om mitt svar eller min presentation? Ni tvinnar in tråden i ett forum som har era regler. Om jag vill presentera mig så gör jag det. Men inte som ett krav. Så sura ni verkar....

• Lisa115

Jaha, vad jag menar är om du har några allmänna undringar om matlagning så skriv till mig jag lovar att svara så gått jag kan med mina erfarenheter.

• Lisa115

Vad din jordgubbssylt har med detta att göra vet jag inte grymt ironiskt att inte ha hemma djupfrysta jordgubbar. Så man kan koka lite sylt.men prova annan sylt istället. Jag använde plommonsylt idag. Om du har.

• Lisa115
    Froken Lokens skrev 2017-03-25 20:32:10 följande:

Än en gång, varför ska jag fråga dig om matlagning?

Snälla du du gör som du vill, men intressant att tala om ....vad ska du ha till middag?
  • Lisa115
    Froken Lokens skrev 2017-03-25 20:55:34 följande:

Det finns en sån tråd och en om lunch.

Så bra tänkte, matlagning i hemmet....
  • Lisa115
    klyban skrev 2017-03-25 21:20:18 följande:

Koka spagetti och släng i en rejäl näven med frysta haricoverts.

Rejält med svartpeppar, och sen smör och parmesan eller bara en av dom.

Det kan du klara och göra på 12min om man har en vattenkokare.

Sen kan tvååringe sitta där och underhålla sig själv en stund.

Mina gillar detta, men inte säkert din har samma smaklökar som mina.

Om du gillar spenat koka hackad spenat med creme fraiche och servera med pasta. Salta och peppra. Kanske lite riven muskotnöt.
  • Lisa115
    Aniiee skrev 2017-03-25 21:07:22 följande:

vad åt/äter du själv till middag idag?

Vi åt tacos, av det latare slaget, och nu har vi ett gäng gammedagsa kokosbollar på lut.

Vi åt kycklingklubbor med rostade rotfrukter....
  • Lisa115

Gräddig citruspasta.

2 schalottenlökar

3 vitlöksklyftor

10 salviablad

Salt och svartpeppar

7 stora blad grönkål

4 dl havregrädde

1/2 citron, saft och skal

1 tsk chiili flakes

300-400g spagetti

Ev 1 dl kokvatten

1 krm muskotnöt

3/4 dl mandelspån

Skala och hacka schalottenlök och vitlök och hacka

salviabladen. Fräs allt på medelvärme i olja tillsammans

med salt och svartpeppar tills löke börjar få färg.

Repa och hacka grönkålen, tillsätt den till pannan och

fräs tills grönkålen mjuknat lite . Tillsätt havregrädde,

Citronsaft och chili. Låt såsen sjuda medan spagettin

kokar.

Blanda ner den kokta spagettin, samt lite kokspad om

det behövs, och rör om så att allt fördelas väl. Ringla lite

olivolja över och tillsätt citronskal och muskotnöt.

?

Provade detta i helgen god smak av grönkål mm. Köpte färdig repad grönkål i påse. 19 kr.

• Lisa115
    Fggffg skrev 2017-03-25 21:10:22 följande:

Ok. Jag tycker det är tråkigt att laga mat och behöver mat som man snabbt och enkelt snor ihop på under 30min. Det ska vara barnvänligt också för jag har en tvååring hemma, som gärna vill ha mat som han kan sitta och plocka med. Han är inte så bra på bestick än. Han har inget emot kryddor i maten.

Tips?

Wokade grönsaker med kycklingbitar......eller quorn.
  • Lisa115
    kvarnfot skrev 2017-03-27 08:51:26 följande:

Varför havregrädde i stället för riktig grädde? Gluten?

Du kan ha vilket som havre- eller matlagningsgrädde. Men jag valde havregrädde den "känns" nyttigare. Dessutom blir rätten vegetarisk.
  • Lisa115
    Colourfulrainbow skrev 2017-03-27 00:22:13 följande:

Jag frågar vem som helst som vill svara. Jag har köpt några biffar från Hälsans Kök. De är gjorda på (läser ingredienslistan) broccoli, kokt quinoa, rehydrade couscous, lök, mynta, grönkål och lite anna smått o gott. Jag ser att de innehåller stabiliseringsmedel (methylcellulosa och karragenan). Vill göra dessa biffar hemma själv (eftersom två biffar kostar nästan 30 kr), men vad kan man använda istället för stabiliseringsmedel? Potatismjöl kanske? Hur stor möngd ska man ha isåfall? Vill att biffarna ska hålla ihop sig utan ägg. Vill helst ha dem veganska. 

Hej, jag skulle som du sa ta potatismjöl eller mjölmix och en aning fiberhusk. Fiberhusk minskar smul risken..
  • Lisa115
    Colourfulrainbow skrev 2017-03-27 22:30:49 följande:

Tack för svar! :)

Hur mkt potatismjöl ska jag ta? Kanske får prova mig fram. Fiberhusk hade jag aldrig ens hört talas om, men ska kolla upp det nästa gång jag är på affären.

Det beror på hur mycket du gör... men inte för mycket. 1-2 msk. Typ så det suger upp lite av den vätska som blir.. ????
Svar på tråden Matlagning