• Ellie

Matlagning

Ok, jag har lite "basic" frågor där man får olika svar överallt när man googlar.

Jag skall göra en tårta och tänkte ha marsipanlock på. Min plan är att köpa en rulle marsipan, färga med karamellfärg och kavla ut den (ska man ha florsockerpuder på när man kavlar?)

Vad är bäst under marsipanen på tårtan? På vissa ställen står det att den går bäst med grädde, på andra att man skall ha smörkräm och/eller pensla marsipanen med smör först för att den inte skall smälta. Behövs det penslas?

Jag tänkte göra tårtan sön kväll och bjuda mån em. Kan den förvaras i kylskåp (utan lock?) utan att bli kladdig eller torr?

Ja, jag vet... jag kan fortsätta googla, och alla verkar göra på sitt sätt, men tänkte om någon (ts, Aniiee, Klyban?) har något toppentips.

• Ellie
    klyban skrev 2017-03-26 21:00:20 följande:

Om du är lat och den passar, så finns det färdiga lock i tre olika färger(grön, blå och vit har jag för mig)..
    Annars är söta bakverk inte min starka sida.

Jag gör ibland botten och fyllning och lägger ihop detta, plastar in och in i kylen.
    Och sen dekorerar den dagen efter.
    Jag personligen gillar tårtan bättre dagen efter, och det blir ju det om man gör dagen före och på det sättet Glad

Tack för svar!
    De färdiga locken passar inte för att jag vill ha en väldigt speciell färg :)

Det blir ju så att jag fyller tårtan dagen innan och har den i kylen, bara det att jag tyvärr måste dekorera samma kväll också. Jag skall ha med den till jobbet, och jag vill helst undvika att gå upp vid 5 för att dekorera.
  • Ellie
    klyban skrev 2017-03-26 21:56:44 följande:

Nä, det är inte skoj.
    Som oerfaren och kavla marsipan är mindre skoj.
    Men det går givetvis om man är enveten och noggrann.
    Testa kör mellan papper eller gladpack.

Eller så vi vänta in en som är bättre på just marsipan, det erkänner jag är kass på.
    Kan vara för jag inte gillar det alls, och aldrig gör det 

Så vad är det för färg du ska ha?
    Då jag blev nyfiken nu Skrattande

Haha... jag skall ha en blandning mellan gul/grön/röd med lite stråk och flammor... som en gallblåsa :) (det blir även hallonsåsblod och lite passionsfruktssåsgalla till). Skyll dig själv att du frågade :)

Jag gillar inte heller marsipan så mycket, men det är bättre än sugarpaste som jag brukar använda (smidigt när man vill skapa figurtårtor). Jag har inte jobbat med marsipan innan, men sugarpaste är inte heller så lätt att kavla ut. Har en silikonplatta till det, men den är aningen för liten. Papper kanske kan vara en bra kavelidé. Gladpack tror jag bara gör massa veck.

• Ellie
    klyban skrev 2017-03-26 22:17:13 följande:

Hehe, låter som du har en del jobb med marsipanen och få till detta och färgen.
    Mitt råd är att göra tester med mindre mängder, så du får till färgen och mönstret för att få det att se ut som du vill.
    Vore skoj och sen bild sen, om du tycker det blev okey.

Så jag får säga lycka till, så får vi hoppas något kakmonster kommer och ger mer och bättre information.

Ja, jag får väl testa på olika sätt och även prova att förvara över natten. Jag testade att färga en liten bit marsipan häromdagen och det blev riktigt bra.
    Initialt hade jag tänkt göra allt detta ikväll, men jag bestämde mig för att först göra en "generalrepetition" nästa helg och sedan finns det tyvärr inte något bra tillfälle att bjuda på tårtan förrän i slutet av april, men det kanske behövs fler träningsomgångar :)
    Det kanske kommer bild om några veckor :)
    Tack igen!
Svar på tråden Matlagning