• ADHD91

Diagnos ADHD

Hej där! 

Jag har nyligen fått Diagnos: Svår ADHD, och fick då Ritalin utskrivet, är nu inne på dag 3 på vecka 1.

Doseringschema: 1 vecka = 20mg på morgon, 2 vecka = 40mg på morgon, 3 vecka är 40mg på morgon och 20mg på lunch.

När jag tar 20mg Ritalinen så mår jag bra och håller inte på att fibbla med fingarna och sånt i 4 timmar dock känns det som att jag får en kula i halsen som känns när man sväljer men det gör inte ont, sen går medicinen ut ur kroppen och jag känner mig överkörd av ett tåg bakfyll. 

Är det någon som har liknande erfarenheter? Ska jag be om att få pröva Elvanse istället?

Tacksam för alla svar! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-25 19:22
    Jag är en man på 25 år, vikt 75kg.
  • Svar på tråden Diagnos ADHD
  • AndreaBD

Man kan få biverkningar av alla mediciner. Man kan inte veta något efter 3 dagar. Man måste prova några veckor åtminstone. Om man inte får jättejobbiga biverkningar. Då bör man kanske sluta ganska snabbt ändå. Men det låter på dig som ganska lindriga biverkningar efter bara tre dagar. För kort tid för att kunna säga något.

• ADHD91
    AndreaBD skrev 2017-03-25 19:32:06 följande:

Man kan få biverkningar av alla mediciner. Man kan inte veta något efter 3 dagar. Man måste prova några veckor åtminstone. Om man inte får jättejobbiga biverkningar. Då bör man kanske sluta ganska snabbt ändå. Men det låter på dig som ganska lindriga biverkningar efter bara tre dagar. För kort tid för att kunna säga något.

Sant men jag känner mig bokstavligen förstörd när tabletten gått ur kroppen vilket man märker och det är typ 4-5 timmar. Och sen den äckliga kulan eller svullnaden i halsen. Oroar jag mig bara i onödan?
  • AndreaBD
    ADHD91 skrev 2017-03-25 19:35:02 följande:
    Sant men jag känner mig bokstavligen förstörd när tabletten gått ur kroppen vilket man märker och det är typ 4-5 timmar. Och sen den äckliga kulan eller svullnaden i halsen. Oroar jag mig bara i onödan?
    När min son började, hade han också ganska mycket biverkningar. De slutade dock efter bara några dagar. Därför kan det vara värt att prova så där 1 - 2 veckor i alla fall. Och om det är drägliga biverkningar så skulle jag prova längre än så. Jag hade knappt biverkningar med med centralstimulerande däremot hade jag 3 månader illamående med en antidepressiv medicin. Jag stod ut ändå för att jag trodde på att den var rätt för mig på nåt sätt. Och biverkningen slutade efter 3 månader.

Du får själv avgöra vad du kan stå ut med och hur länge. Men det är inte ovanligt att några biverkningar är övergående.
  • ADHD91

Tack för alla svar, ska försöka härda ut lite längre! <3

• Anonym (A)

Googla Richard Saul..kanske intressant...

• ADHD91

Uppdatering: Fick utskrivet Elvanse istället som troligtvis kommer fungera bättre. 

• Anonym (A)

ADHD drugs are as dangerous as street meth/ the guardian.

Svar på tråden Diagnos ADHD