• Anonym (Typsikt)

Mina barn är försvunna!

Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-29 07:51:20 följande:
    Nej, det är inte ett antagande om att alla män är våldsamma. Det är inte ens ett antagande om att ts är våldsam bara att det KAN vara så. Inte att det ÄR så.
    Om ts hade varit en kvinna och hennes man stuckit med barnen då du absolut inte skrivit det. Men om en kvinna tar barnen så har mannen automatiskt misshandlat henne fysiskt eller psykiskt.
  • Anonym (Typsikt)
    Poascenko skrev 2017-03-29 10:54:42 följande:
    Min insinuerande fråga relaterar till fakta att kvinnan har lämnat honom och tagit med barnen också. 

Nu kommer ju inte alla kvinnor mellan frukost och ICA besök på tanken, Hej, idag gör jag något helt annat än vanligt och lämnar min man? Menar, det finns väl alltid någon orsak, varför hon gjort som hon gjort?
    Men nu tar hon ju piller och blivit dömd för stöld? Vem vet hur hon egentligen mår psykiskt? Det finns en del som får en knäpp och tar ungarna och sticker eller skadar sig själv och barnen. 
    Poascenko skrev 2017-03-29 12:08:26 följande:
    Alltså....

nu förstår jag att du vill framstå som väldigt smart och kompetent här, men frågan är, är du verkligen det?

Realistiskt sätt finns det enbart få mammor som är drogberoende som tar med sig sina barn när de bara "försvinner".

För 3 veckor försvann mina barn med sin mamma, hänvisar för dig snarare till att de blivit kidnappade istället för att hon lämnat honom av något skäl?

Vad vet du egentligen om ts? Ja, lika mycket som vi andra här. 

Att lämna meddelandet att hon går med soc, tyder inte precis på att hon blivit kidnappad eller mördad?

Varför har du så svårt att tänka logiskt? 
    Men nu vet vi inte om det verkligen är sant att hon är hos soc? Hon kan ju bara ha skrivit det och hittat på det. 
    Anonym (Nastja) skrev 2017-03-29 12:35:53 följande:
    Varför reagerar inte polisen då? 
    För det är skillnad mellan män och kvinnor. Hade en man gjort det så hade de reagerat direkt men om en kvinna gör det. Ja, då kan det ta tid.
  • Anonym (Typsikt)
    Poascenko skrev 2017-03-29 13:00:32 följande:
    Vem vet om det verkligen stämmer? Hittills har alla vi här enbart hört ts version om hans fru. Självklart kan han ha rätt i sin bedömning om hennes mentala tillstånd, lika gärna kan han vara någon våldsam man som genom sociala medier vill ha kontroll över sin fru igen. Vem vet?

Jag skulle gärna tro på hans version, men det som stör mig är att varken polisen eller soc tänker hjälpa honom. 
    Hade du skrivit så om det hade varit en kvinna som startat tråden? Men nu bad han inte om att vi skulle söka efter kvinnan eller barnen utan bara om råd. Var skriver han att polisen eller soc vill hjälpa honom? Det kanske bara tar tid?
    Anonym (råd) skrev 2017-03-29 13:03:36 följande:

Det enda jag kommer på: När de hittas - gå aldrig med på att barnen tillfälligt ska bo med mamman på nya stället. Då blir det permanent.

Till er som utgår från att kvinnor flyttar med barnen för att de blir misshandlade:

Min man som är from som ett lamm blev psykiskt och fysiskt misshandlad av sin förra fru. Sen tog hon barnet och stack. Nej polisen gjorde inget och sen när hon väl

"kom fram" tyckte soc att barnet inte bodde med pappa längre. Därav rådet att aldrig acceptera en tillfällig flytt i väntan på utredning/som etc om det är tvist i domstol. Det finns gott om kvinnor som kan göra sånt som ts sambo av ren egoism utan att det är något fel på pappan! Även om det givetvis finns fall med kvinnoisshandel också. Gå inte på det där med att lämnade män är misshandlare och lämnande kvinnor är änglar. Män och kvinnor är människor och båda kan begå dåliga och egoistiska handlingar. Det är så lätt att automatiskt ta parti mot mannen trots att inget pekar på att det är hans fel.

Det är ju för att män (pappor) inte prioriteras i sådana fall. Hade han tagit barnen och stuckit då hade det varit polispådrag. Men är det en kvinna som gör det? Då händer det inget. Det finns ju män som misshandlar och det är inte ovanligt. Men det finns också kvinnor som gör det. Men det anmäls inte för ingen skulle ju tro mannen ändå. 
    Poascenko skrev 2017-03-29 13:13:05 följande:
    I så fall skulle nog varken polisen eller soc avvända de obligatoriska 39 timmar. Främst inte med barn inblandade och det eftersom de inte enbart "lämnat honom" utan enbart försvunnit. Någonting stämmer inte här.
    Klart de inte prioriterar honom? Han är ju en man?

• Anonym (Typsikt)
    Poascenko skrev 2017-03-29 13:46:01 följande:
    Absolut! Spelar könen någon roll här? I slutändan handlar det ända om deras barn. Och just pga det undrar jag varför varken polisen eller soc ingriper här. 
    För könen spelar visst roll i mångas ögon. Mammor kan sticka utan konsekvenser men pappor? Nej, nej! Då hade det varit fart i polisen och soc. Alla vet det.
    LFF skrev 2017-03-29 13:50:43 följande:
    För att det är en mamma som försvunnit med barnen. Tyvärr så är det så att pappor ligger i underläge i det fallet. Inte första gången och inte sista. Och sen kan mamman säga "jag tog barnen av rädsla för mannen" och sen är mannen körd hos myndigheterna även om kvinnan ljuger arslet av sig. Tyvärr. 
    Det är ju sant. Det är alltid en godtagbar ursäkt som nästan alltid funkar, även för den som ljuger. Säger inte att alla ljuger men det händer oftare än man tror. Tar mamman barnen så händer det inget men tar pappan barnen ja, då händer det lite mer. 
    Poascenko skrev 2017-03-29 14:04:06 följande:
    Sverige är fortfarande angelägen att agera när diverse barn bara "försvinner". Kvittar vilket kön, religion, sexläggning eller politisk tillhörighet bakgrunden har.

Varför söker polisen inte efter hans fru eftersom hon är så "farligt" då? För att han är man? Seriöst?
    Varför så förvånad? Hade ts tagit barnen och försvunnit så hade de letat igenom varje vrå tills de hittade honom. Tar en kvinna barnen och försvinner så görs det knappt något. 
  • Anonym (Typsikt)
    molly50 skrev 2017-03-29 14:07:00 följande:
    Antingen har han väl fullt upp med att leta efter sina barn eller så har han gett upp tråden med tanke på alla som misstänker honom för att vara en kvinnomisshandlare.
    Tror på nummer ett och två.
  • Anonym (Typsikt)
    EnAnonumius skrev 2017-03-29 17:55:19 följande:
    Jag måste hålla med här.
    Det är så mentalitet är tyvärr och det är en skrämmande mentalitet.
    Är man man och vill ha hjälp, och det handlar om en kvinna som gjort eventuellt fel, så blir han automatiskt utpekad som den egentliga boven i dramat.
    Men det är också skrämmande att män har så lite rättigheter när det gäller sina barn. En man hade inte kunnat sticka med barnen utan att få polisen och efterlysningar efter sig på en gång. Då hade alla försökt hjälpa kvinnan. Men så kan hon också ljuga om misshandel osv. men då sanningen kommer fram är det försent. Barnen har rotat sig på sin nya ort med mamman och pappan förlorar vårdnaden. Det antas alltid att mannen är våldsam, fysisk eller psykisk misshandlare när det inte behöver vara i det fallet. Här blev ts genast påhoppad, så jag förstår varför han lämnade diskussionen. Tittar man på trådar där pappan tagit barnen och stuckit då ges det massa tips men när en mamma stuckit så hjälper ingen.
Svar på tråden Mina barn är försvunna!