• molly50

Mina barn är försvunna!

Bestemor skrev 2017-03-27 11:46:04 följande:
    Inget desperat alls. Hur får du till det.

Man vet inte om mamman flytt av olika orsaker.

Enligt polisen ska man inte hjälpa till.

Jag kan omöjligt veta om ts är en snäll man eller inte.

Polisen borde prioritera försvinnandet med tanke på att mamman enligt ts knapprar piller och det låter ju inte bra. Så han får säkert hjälp av polisen.
    Men är det någon här som har försökt hjälpa TS att hitta sina barn då?
    Jag förstår din tanke,men jag tycker också att det är onödigt att antyda att TS skulle vara en våldsam person och att hans sambo har flytt med barnen av den anledningen,utan att veta ett dyft om hur det ligger till med den saken.
    Man kan tro vad man vill,,men ibland så är det bättre att hålla sina åsikter för sig själv.
    Om mamman,enligt TS,dessutom knaprar piller så är det väl en ännu större anledning att tro att det har med det att göra. Inte att TS är våldsam.
    Carpe Diem
  • molly50
    Bestemor skrev 2017-03-27 15:22:32 följande:
    Nej, men om tråden utvecklas vidare och någon frågar hur de ser ut.

Trådar har spårat ut förr, det skulle inte vara något nytt här.
    Men då är det väl,i så fall,upp till TS att avgöra om han ska ge signalementet eller inte.
    Men skulle han göra det så kan man kanske börja spekulera då vilka hans avsikter eventuellt kan vara.
    Men innan dess så tycker jag att man kan hålla sig ifrån spekulationer och antydningar.
    Carpe Diem
  • molly50
    Bestemor skrev 2017-03-27 17:07:30 följande:
    Ja. I och med att han talade om att mamman och barnen försvunnit.

Jag VET att det är negativt tänkt att han gjort något som fått henne att fly.

Jag TROR att det är vanligare att kvinnor flyr för att de är rädda för männen, än att de gör det för skojs skull.

Jag har svårt att tro att inte polisen ser väldigt allvarligt att kvinnan knaprar piller och nyss blivit dömnd för stöld och sen tagit barnen och förvunnit.

Så varför gå in på FL och få råd?

Vad kan han få för råd här, utom olika sätt att spåra henne. Vad kan folk här ge för råd som inte polisen och socialtjänsten redan gett honom.
    Men hur tror du att tråden hade sett ut om TS hade varit en kvinna och mannen varit den som försvunnit med barnen?
    Jag är i alla fall rätt övertygad om att alla hade tyckt synd om TS då och försökt hjälpa henne att få tillbaka barnen.
    Men bara för att han är en man så dras det slutsatser om att han är våldsam och att mamman därför tagit barnen med sig och stuckit?
    Det kan alltså inte bero på att mamman mår dåligt och knaprar piller och försöker fly undan rättvisan efter att ha blivit dömd för en stöld?
    Carpe Diem
  • molly50
    Bestemor skrev 2017-03-27 19:55:14 följande:
    Åter igen tror jag en massa. När männen försvinner med barnen gör det för att straffa mamman. Det finns män som tar barnen utomlands och återvänder hit.

Jag får väl skamset nog erkänna att hade ts varit en kvinna hade jag känt med henne och föreslagit att ta kontakt med advokater. Det är så sällan män flyr från våldsamma kvinnor.

Det att mamman knaprar piller och åkt dit för stöld. Om hon har ett straff som hon flyr från, så har jag missat det.

Det är väldigt skrämmande att mamman varit borta i 3 veckor, knaprar piller, har med sig två väldigt små barn, en 11 månaders och 2 1/2 års barn.

Anmälan är inlämnad till polisen, då är missing people väldigt hjälpsamma. De hittar folk väldigt snabbt.
    Ja,det finns absolut m'n som tar sina barn och försvinner.
    Men det finns även kvinnor som gör samma sak.
    Och jag tycker det är skrämmande att så många automatiskt tror att om en kvinna försvinner med sina barn så beror det på att mannen är våldsam.

Ja,det är absolut skrämmande att mamman har försvunnit med två små barn och knaprar piller.
    Men det är ju högst troligt också därför som TS oroar sig och vill veta var barnen finns och om de mår bra.
    Därav att han har kontaktat flera instanser för att få hjälp.
    Det hade nog vem som helst gjort i den situationen.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-27 21:09:18 följande:
    Hör du hovar utanför fönstret är det klokt att anta att det är en häst, inte en zebra. Det vanliga är det vanliga.

Givetvis kan TS vara helt ärlig och då är det mycket tragiskt, men det är också vanligare att kvinnor försvinner pga våld än andra orsaker. Det finns absolut en poäng i att varna folk från att försöka hjälpa till att hitta någon som är försvunnen - oavsett om det är en man eller kvinna. Någon kanske kommer med "jättebra" tips på tex en app som kan spåra hennes mobil, som ts inte hade en aning om. Även om han inte lämnat signalement eller bett om hjälp är det bra att vara på sin vakt. Bättre att ts av mistag blir misstrodd än att någon råkar hjälpa ts att hitta ett misshandelsoffer som flytt från honom. Tyvärr.
    Ja,men jag tycker ändå att det är onödigt att ta för givet att TS är en våldsam person bara för att mamman försvunnit med hans barn.
    Det är bara spekulationer.
    Det finns faktiskt även kvinnor som kan ta barnen och sticka av andra orsaker än en våldsam man.
    Om TS sambo knaprar piller och tar med sig barnen och sticker så så är det inte konstigt om TS är orolig och vill veta var i alla fall barnen är.

Jag förstår din poäng. Men TS har inte lämnat något signalement på varken mamman eller barnen.
    Inte heller har han bett om råd hur han ska hitta dem.
    Bara om det finns något mer att göra än det han redan har gjort.
    Så jag tycker det är onödigt att spekulera i om han är våldsam eller inte.
    Det kan vara att sparka på någon som redan ligger,
    Carpe Diem
  • molly50
    Poascenko skrev 2017-03-27 21:50:48 följande:
    Nja, nu försvann de väl knappast utan någon anledning?  
    Av vilken anledning försvann de då,menar du?
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-27 22:45:56 följande:
    Jag förstår din poäng också, men vill nog ändå hålla fast vid att det är "bättre att ts av mistag blir misstrodd än att någon råkar hjälpa ts att hitta ett misshandelsoffer som flytt från honom."
    Men vad är det som säger att TS är våldsam?
    Vilka indikationer har han gett på det?
    Jag tycker man kan vänta med sådana spekulationer tills man får mer information.
    Såsom om han t ex börjar lägga ut signalement på mamman och barnen.
    Hade det varit mamman som startat tråden så hade ingen protesterat om hon fått hjälp att hitta barnen.Det är jag helt övertygad om.
    Snarare så hade nog folk gjort allt för att hjälpa henne.
    Så jag förstår inte varför folk är så snabba att dra förhastade slutsatser bara för att TS är en man.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-27 23:17:59 följande:
    Förstår du inte skillnaden mellan en man som letar efter en kvinna och en kvinna som letar efter en man?

Jag fick obehagskänslor av att läsa ts. Varför? Oklart, men det kändes fel redan när han inleder med "hejsan". Det är en alltför ytlig hälsning jämfört med vad som kommer sedan och passar inte ihop.
    Jo,jag an se skillnaden.
    Men jag kan också se att det faktiskt finns fina män som kan oroa sig för sina barn precis som kvinnor.
    Kan du verkligen inte se det?

Jag fick inga obehagskänslor av ts.
    Jag fick mer en känsla av genuin oro.
    Hade han däremot börjat med att be om förslag på appar som kan spåra upp dem eller lämnat ut signalement så hade kanske saken sett lite annorlunda ut.
    Men han har kontaktat flera olika instanser för att få hjälp. Även hennes föräldrar.
    Sedan frågar han om det finns något mer han kan göra.
    Det känns,för mig,inte som en våldsam man som till varje pris vill hitta sina barns mor,

Hade du haft samma obehagskänsla om TS hade varit en kvinna?
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-27 23:17:59 följande:

Förstår du inte skillnaden mellan en man som letar efter en kvinna och en kvinna som letar efter en man?

Jag fick obehagskänslor av att läsa ts. Varför? Oklart, men det kändes fel redan när han inleder med "hejsan". Det är en alltför ytlig hälsning jämfört med vad som kommer sedan och passar inte ihop.

Jag tycker att du greppar efter halmstrån när du hakar upp dig på små detaljer som en hälsningsfras.

Så jag frågar igen.

Hade du haft samma obehagskänslor om TS varit en kvinna?

Om inte så borde du kanske fråga dig själv varför.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (En mamma) skrev 2017-03-28 08:29:04 följande:

Enligt ts så är hon deprimerad, knaprar piller, dömd för stöld och har tagit barnen. Svärföräldrarna är inte till hjälp heller om jag fattat det rätt?

Lägger man samman det så tyder det ju på nått allvarligt och då bör ju polisen verkligen jobba på att hitta både henne och barnen men de verkar jobba slött enligt ts. Så vad är det som inte stämmer eller framkommit?

Missing people är verkligen en instans som isf kan vara till hjälp eller media om nu speciellt barnen är i fara på något sätt.

Annars kan ju ts själv åka runt och leta på olika ställen där han tror hon och barnen är.

Sen ang hjälp med att hitta. På facebook vimlar det med olika efterlysningar om flickvänner, försvunna tonåringar, misstänkta brottslingar mm. Så fort det dyker upp något där det inte hänvisas till polisen eller mp så ska man akta sig väldigt noga med att erbjuda hjälp eller tips. Du vet faktiskt aldrig orsaken till att någon försvinner och att hjälpa en ev förövare i det läget....

Men TS har väl ingenstans försökt få hjälp att hitta sina barn.
    Och ingen i tråden har väl heller påstått något annat än att man ska vara försiktig.
    Däremot är vi flera som har ifrågasatt om folk hade reagerat på samma sätt om TS hade varit en kvinna.
    Folk tycks glömma bort att det även finns kvinnor som faktiskt beter sig illa och sticker med sina barn utan anledning och tror sig ha ensamrätt till sina barn.
    Men TS är en man och då ska det omedelbart förutsättas att han är våldsam och att mamman därför har stuckit med sina barn.
    Jag tycker det är riktigt synd att våldsamma män ska få ge övriga män dåligt rykte.
    Carpe Diem
Svar på tråden Mina barn är försvunna!