• Anonym (Försiktig)

Mina barn är försvunna!

molly50 skrev 2017-03-27 20:56:52 följande:

Ja,det finns absolut m'n som tar sina barn och försvinner.

Men det finns även kvinnor som gör samma sak.

Och jag tycker det är skrämmande att så många automatiskt tror att om en kvinna försvinner med sina barn så beror det på att mannen är våldsam.

Hör du hovar utanför fönstret är det klokt att anta att det är en häst, inte en zebra. Det vanliga är det vanliga.

Givetvis kan TS vara helt ärlig och då är det mycket tragiskt, men det är också vanligare att kvinnor försvinner pga våld än andra orsaker. Det finns absolut en poäng i att varna folk från att försöka hjälpa till att hitta någon som är försvunnen - oavsett om det är en man eller kvinna. Någon kanske kommer med "jättebra" tips på tex en app som kan spåra hennes mobil, som ts inte hade en aning om. Även om han inte lämnat signalement eller bett om hjälp är det bra att vara på sin vakt. Bättre att ts av mistag blir misstrodd än att någon råkar hjälpa ts att hitta ett misshandelsoffer som flytt från honom. Tyvärr.
  • Anonym (Försiktig)
    molly50 skrev 2017-03-27 21:42:04 följande:
    Ja,men jag tycker ändå att det är onödigt att ta för givet att TS är en våldsam person bara för att mamman försvunnit med hans barn.
    Det är bara spekulationer.
    Det finns faktiskt även kvinnor som kan ta barnen och sticka av andra orsaker än en våldsam man.
    Om TS sambo knaprar piller och tar med sig barnen och sticker så så är det inte konstigt om TS är orolig och vill veta var i alla fall barnen är.

Jag förstår din poäng. Men TS har inte lämnat något signalement på varken mamman eller barnen.
    Inte heller har han bett om råd hur han ska hitta dem.
    Bara om det finns något mer att göra än det han redan har gjort.
    Så jag tycker det är onödigt att spekulera i om han är våldsam eller inte.
    Det kan vara att sparka på någon som redan ligger,
    Jag förstår din poäng också, men vill nog ändå hålla fast vid att det är "bättre att ts av mistag blir misstrodd än att någon råkar hjälpa ts att hitta ett misshandelsoffer som flytt från honom."
  • Anonym (Försiktig)
    molly50 skrev 2017-03-27 23:05:03 följande:

Men vad är det som säger att TS är våldsam?

Vilka indikationer har han gett på det?

Jag tycker man kan vänta med sådana spekulationer tills man får mer information.

Såsom om han t ex börjar lägga ut signalement på mamman och barnen.

Hade det varit mamman som startat tråden så hade ingen protesterat om hon fått hjälp att hitta barnen.Det är jag helt övertygad om.

Snarare så hade nog folk gjort allt för att hjälpa henne.

Så jag förstår inte varför folk är så snabba att dra förhastade slutsatser bara för att TS är en man.

Förstår du inte skillnaden mellan en man som letar efter en kvinna och en kvinna som letar efter en man?

Jag fick obehagskänslor av att läsa ts. Varför? Oklart, men det kändes fel redan när han inleder med "hejsan". Det är en alltför ytlig hälsning jämfört med vad som kommer sedan och passar inte ihop.
  • Anonym (Försiktig)
    EnAnonumius skrev 2017-03-27 23:06:06 följande:

Trist syn du har.

Är det så du vill bygga samhällen?  SKYLDIG till motsatsen bevisas?

Nej, inte generellt. I detta (och liknande fall) är det dock viktigt att tänka på att vara försiktig.
  • Anonym (Försiktig)
    molly50 skrev 2017-03-28 21:15:44 följande:
    Men om du inte tar för givet att han är våldsam så förstår jag inte varför du försöker varna andra för att hjälpa TS.
    Något för övrigt ingen heller har gjort.
    Ingen här har heller argumenterat emot att vara försiktig ,vad jag har kunnat se.
    Så jag förstår inte varför det ens ska behöva tas upp.
    Jag tror att de allra flesta är väl medvetna om att man ska vara försiktig i en sådan här situation.

Som du själv skriver så vet vi egentligen inte så mycket.
    Det vi vet är att TS sambo knaprar piller och har blivit dömd för en stöld.
    Och det ger i alla fall mig mer en känsla av att han är oroad än att han är våldsam.
    Nej, ingen har försökt hjälpa TS. Kanske för att det tidigt förekom varningar?
    Alla tänker inte på detta, och inte alla är försiktiga. Vi vet inte hur tråden skulle utvecklat sig om inte detta kom upp.
    Jag tror inte alls att de flesta är medvetna om att man ska vara försiktig när någon är förtvivlad över att en nära anhörig är borta. För de flesta är det nog snarare en reflex att börja lösa problemet genom att ge olika tips och råd.

Nej, vi vet inte mycket. Vi vet definitivt inte om hon verkligen knaprar piller och har blivit dömd för en stöld. När du skriver så förutsätter du att TS talar sanning, vilket är ädelt, men vilket också i förlängningen skulle kunnat leda till att TS får hjälp att hitta ett misshandelsoffer.
  • Anonym (Försiktig)
    molly50 skrev 2017-03-28 10:51:16 följande:
    Men ingen här i tråden har väl försökt hjälpa TS att hitta mamman och barnen.
    TS har inte heller bett om det eller gett signalement eller bett om tips på appar som kan spåra mobiltelefoner t ex.
    Det finns inget som tyder på att han vill hitta mamman och barnen av någon annan anledning än oro.
    Kanske för att varningar tidigt förekom.
    Nej, TS har inte bett om hjälp med detta, men det var tidigt en omöjlighet för honom i och med svaren i tråden. Vem vet hur det skulle sett ut här annars?
    Det finns inte heller något som tyder på att det enbart är av oro han vill hitta mamman och barnen.
  • Anonym (Försiktig)
    molly50 skrev 2017-03-27 23:49:31 följande:
    Hade du haft samma obehagskänslor om TS varit en kvinna?
    Om inte så borde du kanske fråga dig själv varför.
    Nej, det hade jag inte. Jag behöver inte fråga mig själv varför. Jag vet redan varför jag känner så.

Det är (enligt vad jag tror):
    Vanligt att kvinnor flyr med barnen från en våldsam man.
    Ovanligt att kvinnor sticker med barnen från en snäll och trevlig man.
    Ovanligt att mannen flyr med barnen från en våldsam kvinna.
    Vanligare att mannen sticker med barnen från en snäll och trevlig kvinna.

Det ovanliga förekommer. Självklart. Men det vanliga är det vanliga.

Hade TS däremot varit en kvinna som letat efter mannen så hade det för mig varit långsökt att kvinnan misshandlar honom och kan vara livshotande farlig för honom.
    När det gäller en man har jag närmare till att tänka så.

Jag säger på intet vis därmed att jag dömer alla män. Jag har inte sagt att TS ljuger. Det är dock troligare att en man ljuger om detta än att en kvinna gör det (enligt mig).
  • Anonym (Försiktig)
    molly50 skrev 2017-03-28 21:45:14 följande:
    Det är just det här jag menar.
    Det förutsätts att TS är våldsam för att han är en man och bara för att det är vanligare att män är våldsamma.
    Jag tycker i alla fall att det är att dra alla män över en kam att ta för givet att TS är våldsam för att han är en man.
    Och jag tycker att det är fel.
    TS kan mycket väl vara en bra man.
    Att han sen inte har gått in och gett mer information kan ju bero på att han omedelbart fick flera personer på sig som bara tog för givet att han är en kvinnomisshandlare.
    Jag tycker att det är fördomsfullt.
    Javisst är det så att TS kan vara en bra man.
    Jag antar inte att alla män här på FL är våldsamma för att de är män.
    Däremot drar jag öronen åt sig när en man startar en tråd om att han letar efter en försvunnen kvinna.
    Jag håller helt enkelt inte med dig om att man hellre bör fria än fälla i dessa fall.
    Om TS nu är ärlig så har han gott om hjälp att finna kvinnan, och förhoppningsvis något stöd irl att ventilera med.
  • Anonym (Försiktig)
    EnAnonumius skrev 2017-03-28 22:08:20 följande:
    Nej men det är sådan här idiotiskt tänkande som skapar rättssäkert samhälle när man har det tankesättet som du väljer att visa prov på och även mansfientligheten.

Sedan så har han fortfarande aldrig bett om hjälp med att finna kvinnan.

Varför fortsätter du med en dåres envishet att framföra falska påståenden?
    Varör är det så viktigt för dig att hitta på att han vill ha hjälp med att finna kvinna när detr inte finns ett ord från TS om den sortens hjälp?
    Vad är ditt syfte med att sitta och hitta på sådant?
    Att vara misstänksam i en sådan här tråd startad av en anonym person som kan hävda vad som helst har inget att göra med hur rättssamhället fungerar.

TS undrar i trådstarten vad han mer kan göra. Han skriver också att han startade tråden just för att "kolla här om det finns mer man kan göra". Han säger även "behöver verkligen all hjälp jag kan få".

Jag har i övrigt inte hävdat att han bett om mer hjälp än så. Däremot är det fullt möjligt att det skulle skett om tråden fortsatt i en annan riktning. Det kan jag dock inte uttala mig om.

Sedan är det lite märkligt att hennes föräldrar inte kan hjälpa till, men "imorgon finns förhoppnings viss mer svar om vad vi står". Vad menar TS med det?

Kvinnan försvann dessutom innan hon fått sin dom i Hovrätten. Då var det ju inte helt självklart att hon verkligen var skyldig till stöld, så det argumentet att använda för att hon skulle sticka faller.

• Anonym (Försiktig)
    EnAnonumius skrev 2017-03-29 00:46:25 följande:

Nej det skrev du INTE. Du har inte alls varit misstänksam. Du har SUTTIT och utgått från att TS är våldsam per se bara för att TS är en man.

Du har suttit och hävdat jag citera dina egna ord inlägg #60:

"bättre att ts av mistag blir misstrodd än att någon råkar hjälpa ts att hitta ett misshandelsoffer som flytt från honom.""

Skall jag slänga fram mer bevis eller skall du försöka fortsätta att blåneka dina egna utsagor, fast det finns skrivet i klartext från din sida i dina egna inlägg?Ja han UNDRADE vad han kunde göra. Han bad ALDRIG om hjälp med att hitta kvinnan.

Men du sitter med en dåres envishet och hävdar att TS vill ha hjälp med att hitta kvinnan. Varför fortsätter du att sprida direkt falsk information? Vad vill du nå med detta, att medvetet sitta och sprida falsk information i dina inlägg?

Om du har svårt att skilja på "så undrar nu vad kan jag göra?" och  "be om hjälp med att hitta kvinnan" så får det stå för dig. Men ta inte ut det på omgivningen och kräv att de skall ha samma förvirring och sitta och göra samma förväxling som dig och sedan sprida direkt falsk information.Och vad menar DU med att sitta och döma ut TS som våldsam och sitta och anse att man skall misstro TS?

Börja att svara på den frågan i stället för att spekulera i vad TS föräldrar säger och varför. Du sitter ju och medveten anser att man skall döma TS på noll info och fakta och försöker skylla i från dig på "man skall vara försiktig" som grund till att "fälla TS och utgå från att han är våldsam.

Det är INGEN i denna tråden som anser att man inte skulle var försiktig.

Men för den saken skull så behöver man inte sjunka till lågvatten nivån som du gör och anser att man _måste_ misstro och "hellre fälla TS", bara för att han är en man så som du väljer att göra.Nu sitter du och spekulera igen.

Är det så viktigt för dig att demonisera TS direkt och indirekt?

Nej om du läser TS inlägg så fick hon DOM från hovrätten.

Det står i inlägg #20 om du bemödar dig att läsa ordentligt. Men här lägger jag med det.

Så du fortsätter att sprida felaktigheter. Det var EFTER domen hon försvann. Inte innan som du sitter och hittar på att det var.

Här är beviset på att DU sitter och har helt fel i ditt utlåtande om att hon försvann fär domen.

Jag citerar inlägg #20:(slut citat)

Jag för väntar mig dock inte att klartext att motbevisa dig fel med TS egna ord skall vara till hjälp.  Men jag chansar ändå. Inte minst för att andra som vill svara i tråden inte går på dina falska påståenden och ta dem för sanningar.

Bullshit. Det är du som sitter och hittar på och inte läser ordentligt. Att jag skriver att det är bättre att ts blir misstrodd av misstag än att någon råkar illa ut betyder INTE att jag anklagar ts för att vara våldsam. Jag har ingenstans sagt att ts ÄR våldsam, endast talat om att det KAN vara så.

Domen i hovrätten kom för 1 vecka sedan. Kvinnan har varit försvunnen i 3 veckor.
Svar på tråden Mina barn är försvunna!