• DrömmarEmma

Vattkoppor gravid

Hej, vi ska på kalas om 1 vecka och nu har barnen som vi ska till fått vattkoppor. Jag är gravid i v 10 och vet faktiskt inte om jag någonsin själv haft det.

Blev placerad som tonåring pga dåliga föräldrar, har frågat både dom och andra släktingar förr om jag haft vattkoppor som liten men ingen som kan svara på det.

Nu vet jag inte hur jag ska göra då jag är orolig pga min graviditet. Är det någon som vet om det kan påverka på något sätt? Känns egentligen som jag borde haft vattkoppor då jag har ett vagt minne av att min bror hade det när vi var små men vill inte riskera något...

• Svar på tråden Vattkoppor gravid
  • EpicNurse

Ja, det kan ju leda till missbildningar på fostret eftersom du är i så pass tidig graviditet. Det är dock väldigt ovanligt men jag själv hade nog inte chansat om jag inte visste om jag var mottaglig eller ej!

• viseversa

Hur länge har dom haft koppor? Om en vecka är dom troligen inte smittsamma längre. Vattkoppor läker ut väldigt fort. Har just haft/har tre barn med koppor och sonen fick förra måndagen och i morgon ska han tillbaka till förskolan. Bebisen på 6mån är inne på dag 5 nu och alla koppor har torkat så idag har vi åkt buss då han inte smittar längre. Så jag hade åkt på kalaset om det är om en vecka.

• Meriall

Går det inte att kolla på VC om du är immun eller ej? Har du haft vattkoppor så kan man se spår av det i blodet. Alternativt vaccinera dig för säkerhets skull... fast det kanske inte går att göra när man redan är gravid?

• hundtok

Kontakta mvc så får du ta prov! Detta hände med mig fast jag var i vecka 36 när det började gå vattkoppor på barnen fsk. Visade sig att jag inte är immun så jag blev igångsatt dagen efter och bebisen fick immunoglobulin.

• DrömmarEmma

Har pratat med 1177 och bestämt mig att vara hemma från kalaset då även dom tyckte det. Ska boka tid för blodprov ändå så man vet inför framtiden. :)

Svar på tråden Vattkoppor gravid