• Anonym (Ts)

4,5 år vägrar sluta med blöja

Hej.

Min son är 4.5 år. Han vägrar sluta med blöjan(både natt och dag).

Det blir bråk, skrik, gråt och olyckor på golvet och i sängen. Har tagit hjälp av BVC som bara säger att vi ska muta han och ge honom belöningar. Vilket inte funkar.

Han säger stt han hatar kalsonger och så fort vi tar av blöjan kissar han på golvet eller byxorna.

Funkar inte att ha honom utomhus utan blöja, då kissar han ner sig. Jag vet stt han kan hålla sig. Han gör detta bara för att han vill ha blöja. Vad ska jag göra?

Har pratat med honom en miljon gånger utan resultat

• Svar på tråden 4,5 år vägrar sluta med blöja
  • Anonym (Lilly)

Tjaa...alternativet är då att låt honom kissa ner sig o gå i sina våta byxor. En snart 5åring vill knappast det inför sina kompisar, dom blrjar bli viktiga i den åldern. O köp inte hem blöjor! Blir ngr bökiga tråkiga dagar men lovar han slutar kissa ner sig (nu förutsätter jag vi talar om en normal kille).

• Anonym (123)

Han får väl torka golvet efter sig då.

• Anonym (förälder till 3-åring)

Jag skulle förbereda honom en tid i förväg och säga att när det här blöjpaketet är slut (eller liknande) så kommer det inte köpas hem fler blöjor. Sedan skulle det få bli "olyckor". Tyvärr har han nog märkt att det hjälper med hans beteende, alltså att blöjorna kommer tillbaka om han kissar ner sig.

• Alexi

Det är bara att bestämma er. Och sen köra på det. Det är inte ett val att gå med blöja när man är fysiskt stor nog att gå utan. Vi har tvingat bort blöjan på båda våra barn fast vid 3.5 år.

• Anonym (Vänta)

Ett tips som vi fick när vi var i samma sits som ni va att vänta. Släpp det helt. Sätt dig ner med han och förklara lugnt att du från och med nu inte längre kommer lägga dig i om han har blöja eller inte. Förklara att han från och med nu får välja själv. Vill han ha blöja så varsågod har ni byxblöjor kan han ta på sig själv byta kissblöjor själv och skulle han vilja ha någon hjälp så säger han bara till er. Avsluta hela samtalet med att fråga om han vet när han kommer sluta med blöja. Vårat barn svarade när lilla syster är stor. Men bara tre veckor senare sa han en morgon efter frukosten att han inte skulle ha böja på sig mer. Och efter det hadde han inte blöja på dagen mer. Någon olycka blev det men verkligen inte många. Lycka till.

• LAzon

Vi lekte och busade inomhus (var kallt) och han fick springa omkring naken, när han kände att kisset kom blev det en rolig grej att springa så fort man kunde till toaletten, hann vi inte dit var det inget vi la någon vikt vid. Tillslut blev det roligt att gå på toaletten och han lärde sig känna av när det var dags. Han var iof 2,5år då, men kanske kan funka även med äldre barn tänker jag! Lycka till!

• Anonym (mimmi)

Tror också det kan vara värt att släppa det helt. I värsta fall har det blivit en maktkamp och då är det bättre att ge bollen till barnet och låta han bestämma själv (över sin egna kropp). Behöver inte alls ta länge innan han då frivilligt slutar med blöja.

• Anonym (mimmi)

Och nattblöjan behöver ni inte alls stressa över än. Barn styr inte över sin blåsa nattetid och det går inte att tvinga ett barn att bli nattorr. Det kommer av sig självt när barnet mognat neurologiskt, vilket tar olika lång tid för olika barn.

• Anonym (Vänta)
    Anonym (mimmi) skrev 2017-03-27 00:42:04 följande:

Och nattblöjan behöver ni inte alls stressa över än. Barn styr inte över sin blåsa nattetid och det går inte att tvinga ett barn att bli nattorr. Det kommer av sig självt när barnet mognat neurologiskt, vilket tar olika lång tid för olika barn.

Som Mimmi skriver nattblöjan behöver ni inte tänka på i detta läget. att vissa barn främst pojkar har blöja på natten längre till och med mycket längre än på dagen är väldigt vanligt. våran kille har fortfarande blöja på natten trots att det är nästan två år sedan han slutade med blöja på dagen.
  • Anonym (Emmeline)

Hur länge har ni haft honom utan blöja sammanlagt i sträck (trots att han kissar på sig)? För visst är det jobbigt att torka och tvätta men det är ju vägen att lära sig. En vecka höll min envisaste på och kissade på sig men sen var det ju faktiskt inte så kul med blöta brallor och stopp i leken för att torka upp och tvätta så hen slutade.

Kan ni få hjälp av fsk? För de måste väl tycka det är jobbigt att sonen fortf har blöja?

Hur svarar han när ni resonerar om att sluta med blöja? Vad tänker han själv?

Svar på tråden 4,5 år vägrar sluta med blöja