Inlägg från: såkalladbonusmamma |Visa alla inlägg
  • såkalladbonusmamma

Stora ekonomiska skillnader

Vad innebär resor? Långa resor utomlands eller kortare till landstället? Egentligen spelar det kanske ingen roll. Barnen har varsin släkt och har ingen släkt gemensam alls, och måste få möjlighet att göra saker på tumanhand med sitt respektive barn. Med tiden kanske alla blir som en större familj och då kanske även hans barn är självskrivet på resorna med dina föräldrar, vem vet? Det är inte aktuellt att ditt barn inte ska få åka på resor med sin pappa, farmor eller morfar för att din sambo och hans släkt inte har råd. Dock kan jag tycka att ni tillsammans gör saker på lika villkor. Att du inte propsar på att åka på värsta lyxresan när du själv vet att han inte har råd, tyvärr. Dock tycker jag fortfarande att du och ditt barn kan göra saker på tumanhand om ni så önskar.

• såkalladbonusmamma
    såkalladbonusmamma skrev 2017-03-29 09:58:25 följande:

Vad innebär resor? Långa resor utomlands eller kortare till landstället? Egentligen spelar det kanske ingen roll. Barnen har varsin släkt och har ingen släkt gemensam alls, och måste få möjlighet att göra saker på tumanhand med sitt respektive barn. Med tiden kanske alla blir som en större familj och då kanske även hans barn är självskrivet på resorna med dina föräldrar, vem vet? Det är inte aktuellt att ditt barn inte ska få åka på resor med sin pappa, farmor eller morfar för att din sambo och hans släkt inte har råd. Dock kan jag tycka att ni tillsammans gör saker på lika villkor. Att du inte propsar på att åka på värsta lyxresan när du själv vet att han inte har råd, tyvärr. Dock tycker jag fortfarande att du och ditt barn kan göra saker på tumanhand om ni så önskar.

Reserverar mig för fel pronomen, ursäkta, trodde jag läste att du var hon och sambon var han.
  • såkalladbonusmamma
    Toim skrev 2017-03-27 20:41:30 följande:

I det gemensamma hemmet ska barnen ha lika standard, däremot kan man inte alltid göra så mycket åt när det gäller andra.

Men man kan säga till släkt och vänner att barnen ska behandlas lika när det är hemma hos er men om andra vill bjuda bara ett barn på skojiga saker när de är ute eller hemma hos den personen det kan man inte göra något åt lika lite som man kan göra något åt att vissa klasskamrater kommer ha bättre standard men som sagt hemma hos er TS där ska lika standard gälla.

Om någon tex köper en tv till rummet åt ena barnet, har ni inte råd att då ge även det andra barnet en tv så får ni ge tillbaka tv:n och förklara varför både till barnen och den som gett tv:n, därmed visar ni både andra och barnen att hemma hos er behandlas lika.

Nej, det där låter mycket märkligt tycker jag. Det där är ju inte sjyst mot någon, allra minst barnet som fick TV:n. Rimligt är (tycker jag) att exempelvis mammas släkt kan ge barnet sådana större saker att ha hemma hos mamma. Ger pappas släkt barnet en TV att ha hos sin pappa så är det inte rimligt att ge tillbaka den för att styvsyskonet inte fått någon från sin släkt. Rimligt tycker jag är att barnet som fick TV inbjuder till att styvsyskonet också får titta på TV:n i rummet. De signalerna det ger är, enligt mig, att man accepterar att folk har olika förutsättningar men att man visar för barnet att man delar med sig och är ödmjuk inför det. Vid bråk där barnet säger "då får du inte titta på min TV" så ska de vuxna i huset förklara för barnet att TV:n ryker helt och hållet om hen inte delar med sig till styvsyskonet. Jag tycker inte det är rimligt att anpassa sig till en lägre standard bara för att det är olika ekonomiska förutsättningar i bonusfamiljernas släkt.
  • såkalladbonusmamma
    Walter888 skrev 2017-03-29 10:15:15 följande:
    Vadfan. Kan inte dina rika föräldrar ta med bonusungen (under förutsättning att han eller hon, är uppfostrad) på en resa som alla andra?? Vad fan är det för parasitindivider egentligen.
    Hur menar du som alla andra? Tar alla med sig andras barn på resor? Det är en, mig veterligen, ny relation och troligen har de inte samma relation till sitt barnbarn samt till barnbarnets nya styvsyskon. Spelar ingen roll om de är rika eller fattiga, relationen avgör enligt mig.
Svar på tråden Stora ekonomiska skillnader