Toim skrev 2017-03-27 20:41:30 följande:
I det gemensamma hemmet ska barnen ha lika standard, däremot kan man inte alltid göra så mycket åt när det gäller andra.
Men man kan säga till släkt och vänner att barnen ska behandlas lika när det är hemma hos er men om andra vill bjuda bara ett barn på skojiga saker när de är ute eller hemma hos den personen det kan man inte göra något åt lika lite som man kan göra något åt att vissa klasskamrater kommer ha bättre standard men som sagt hemma hos er TS där ska lika standard gälla.
Om någon tex köper en tv till rummet åt ena barnet, har ni inte råd att då ge även det andra barnet en tv så får ni ge tillbaka tv:n och förklara varför både till barnen och den som gett tv:n, därmed visar ni både andra och barnen att hemma hos er behandlas lika.
Nej, det där låter mycket märkligt tycker jag. Det där är ju inte sjyst mot någon, allra minst barnet som fick TV:n. Rimligt är (tycker jag) att exempelvis mammas släkt kan ge barnet sådana större saker att ha hemma hos mamma. Ger pappas släkt barnet en TV att ha hos sin pappa så är det inte rimligt att ge tillbaka den för att styvsyskonet inte fått någon från sin släkt. Rimligt tycker jag är att barnet som fick TV inbjuder till att styvsyskonet också får titta på TV:n i rummet. De signalerna det ger är, enligt mig, att man accepterar att folk har olika förutsättningar men att man visar för barnet att man delar med sig och är ödmjuk inför det. Vid bråk där barnet säger "då får du inte titta på min TV" så ska de vuxna i huset förklara för barnet att TV:n ryker helt och hållet om hen inte delar med sig till styvsyskonet. Jag tycker inte det är rimligt att anpassa sig till en lägre standard bara för att det är olika ekonomiska förutsättningar i bonusfamiljernas släkt.