• Brumma

Stora ekonomiska skillnader

Som familj - du, sambon samt barn, får man se till att hålla det lika.

Barnens far och morföräldrar kan man dock inte kräva samma sak ifrån. Mina föräldrar har alltid behandlat min bonus bra, firat på födelsedagar och köpt julklappar osv. De planerar egna kalas utifrån hur bonus är hos oss och ngn gång när bonus var yngre sov hon över hos min mamma. Men, de tar inte med henne på resor, bio eller hade henne flera gånger i månaden bara för att de ville - som de gör med sina barnbarn.

Vill ni resa så samlar ni naturligtvis ihop som familj och reser tillsammans. Men jag tycker inte ni skall ta ifrån dina barn vad de kan få uppleva med sina morföräldrar.

• Brumma
    elyse skrev 2017-03-27 02:07:54 följande:

Pratade ni inte ekonomi innan ni flyttade ihop?

Vad har deras ekonomi med saken att göra? Det är ju inte deras ekonomi som påverkar barnets resor utan morföräldrarnas och TS barns pappas. Deras ekonomi kan ju inte gärna vara ngt TS och hennes sambo ska diskutera innan de flyttade ihop?
  • Brumma
    Anonym (moffa) skrev 2017-03-27 00:13:50 följande:

Vad tycker du om att man lämnar adoptivbarnen hemma när man åker på semester men tar med sig de biologiska för att man har ont om pengar?

Vad har det med saken att göra? Det finns ju inte ens ngt i ditt inlägg som man kan dra paralleller till gällande TS situation...
  • Brumma
    elyse skrev 2017-03-27 15:19:12 följande:

Jag tänkte mer på ekonomiska förutsättningar, förväntningar, sparande, vad man vill och kan göra på sin fritid... Det är ju trist om detta kommit upp först nu och det inte längre känns som en bra idé att bo ihop för att det blir så kännbart för det ena barnet.

Fast sådant har ju inte heller med problemet (?) TS tar upp att göra.

Vad de gör på sin fritid har med familjens ekonomi att göra, men inte morföräldrarnas och definitivt inte med TS ex.

Hur mkt överens de än är kommer det ena barnet få resa med sin pappa tex. Sedan är det upp till TS och sambon om de vill resa gemensamt, eller varför inte med respektive barn ibland :)
  • Brumma
    elyse skrev 2017-03-27 18:45:19 följande:

Jag är helt med dig. Det jag "reagerar" på är att detta verkar ha kommit upp först nu. Tänker annars att man pratar och berättar mycket om sig själv, sin familj, vanor, hur man gjort tidigare etc när man just träffats. När man liksom vill veta allt som finns att veta om personen man är så kär i. :)

:)

Jag tänker att det nödvändigtvis inte behöver ha kommit upp. De är nyblivna sambos och även om man kanske pratar om ekonomin innan (vi gjorde faktiskt aldrig det) har jag svårare att tro att man samtalar om sina föräldrars o ex ekonomi.

Har de nyligen blivit sambo har ju inte heller problemet funnits tidigare. För även om TS barn åkt utomlands tidigare har detta inte påverkat TS bonusbarn eftersom de inte bott ihop tidigare. Så TS sambo har förmodligen inte heller reflekterat så mkt över det.
  • Brumma
    Anonym (Alice) skrev 2017-03-27 20:07:49 följande:

Jag känner att dina föräldrar borde få ta med sitt barnbarn på resor och få spendera pengar på denne om dom nu vill. Det är ju väldigt värdefullt att få spendera mycket tid med sina far- och morföräldrar.

Ni får ju bara se till att göra något roligt med bonusen där hemma när ditt barn fått åka någonstans. Något speciellt, som ni kanske inte gör i vanliga fall, eller någon rolig utflykt.

Plus en på den.

Har din sambo inte sitt barn boende hos er på heltid så kan man ju även se om det går att förlägga resorna när bonus är hos sin mamma. Så blir det inte lika tydligt..

Sen undrar jag TS - har barnet ngt problem med detta eller är det ngt som sitter i din sambos huvud?
  • Brumma
    Toim skrev 2017-03-27 20:41:30 följande:

I det gemensamma hemmet ska barnen ha lika standard, däremot kan man inte alltid göra så mycket åt när det gäller andra.

Men man kan säga till släkt och vänner att barnen ska behandlas lika när det är hemma hos er men om andra vill bjuda bara ett barn på skojiga saker när de är ute eller hemma hos den personen det kan man inte göra något åt lika lite som man kan göra något åt att vissa klasskamrater kommer ha bättre standard men som sagt hemma hos er TS där ska lika standard gälla.

Om någon tex köper en tv till rummet åt ena barnet, har ni inte råd att då ge även det andra barnet en tv så får ni ge tillbaka tv:n och förklara varför både till barnen och den som gett tv:n, därmed visar ni både andra och barnen att hemma hos er behandlas lika.

Fast det där är ju inte helt säkert det bästa sättet att agera på.

Önskar sig det andra barnet en tv? Varför gick det första barnet en tv? Födelsedagspresent? Högsta önskan? Det andra barnet kanske har en hobby som hellre läggs pengar på eller är totalt tv- intresserad.

Jag tror på rättvisa efter behov och önskemål, jag tror sällan det blir bra med millimeterrättvisa "bara för att"..
  • Brumma
    Toim skrev 2017-03-27 21:21:41 följande:

När det gäller standard i det egna hemmet så får det inte skilja mellan barnen oavsett om den ena föräldern har hög lön och den andra låg. Dvs ett barn ska inte ha en massa hobbys och tv och dator på rummet medans det andra barnet ingen hobby eller tv och dator har. Ett barn ska inte ha flera garderober fulla med klädert medans det andra bara har ett par enstaka plagg som barnet fått begagnat.

om sen någon förälder skulle gå med på detta så visar det ju på att dem inte är lämpliga att vara föräldrar överhuvudtaget genom att stanna i ett förhållande med sådana skillnader.

Det går inte att få milimeterrättvisa ens när det gäller biologiska barn, barn vill så olika och behöver så olika, men det ska inte vara uppenbara orättvisor där ett barn känner sig bortvalt hela tiden.

Då har vi nog samma åsikt :)

Rättvisa efter barnens behov och önskningar. Likvärdigt men baserat på intressen :)
  • Brumma
    Anonym (q) skrev 2017-03-29 09:42:29 följande:

det beror nog på att majoriteten på detta forum är kvinnor, men det spelar ingen roll i sakfrågan då det gäller barn och ekonomi 

Min tanke också.

Majoriteten här är kvinnor och majoriteten av kvinnorna är tillsammans med män. Självklart är det inte norm för alla men om man inte vet hur det ligger till är det inte så konstigt att man utgår från hur det oftast är :)
    Anonym (BaraJag) skrev 2017-03-29 02:42:40 följande:

Tack för alla svar! Jag har i mitt inlägg och mina svar försökt att vara neutral för att dölja mitt och min sambos kön men det blev tydligen snabbt bestämt att jag är kvinna och min sambo är en man. Lite kul då det inte riktigt stämmer, men det spelar ju ingen roll.

Kram på er, fortsätt gärna att skriva!

• Brumma
    Walter888 skrev 2017-03-29 10:15:15 följande:

Vadfan. Kan inte dina rika föräldrar ta med bonusungen (under förutsättning att han eller hon, är uppfostrad) på en resa som alla andra?? Vad fan är det för parasitindivider egentligen.

Som mor o farföräldrar kanske man vill resa med sitt barnbarn för att få umgås med barnbarnet. Inte umgås med ett barn som de inte är släkt med och förmodligen inte står sådär väldigt nära (med tanke på att TS och sambon bara bott ihop ett mkt kort tag).

Jag vill inte heller resa med människor jag inte känner eller inte ser som familj/nära vänner.
Svar på tråden Stora ekonomiska skillnader