• Bejbisen1

Läkare säger troligtvis missfall??

Hejsan!
    För några veckor sen fick jag reda på att jag va gravid! Sån underbar känsla! Skrev in mig hos barnmorskan och lämnade då lite blodprover, bland annat för sköldkörteln. Fick sedan besked att min sköldkörtel inte va som den skulle, så fick medicin och skulle iväg på ultraljud vid ett senare tillfälle.
    Så idag har vi varit iväg på ett ultraljud för att kontrollera att barnet mår bra. Som jag och min sambo har räknat ut är jag i vecka 5-6 men enligt barnmorskan är jag är i 11+? .
    Idag på ultraljudet så syntets bara fostersäcken, moderkakan och fostervatten, men inget foster. Läkaren sa då att jag fått ett missfall.
    Har en vän som har haft såhär tidigare att fostret inte synts så tidigt. Men veckan senare så kunde man se på ultraljudet ett litet foster. Läkaren sa till henne att hon fått missfall, men de trodde inte hon så hon vänts en vecka och gjorde ett nytt ultraljud. Där de såg en liten.
    Någon mer som har haft såhär?
    Kan läkaren haft fel? Att de inte är något missfall, utan att fostret bara inte syns så tidigt i graviditeten?? Hoppas de inte vart rörigt att förstå!

• Svar på tråden Läkare säger troligtvis missfall??
  • tomten12

Alltså. .hur kan du och BM ligga 5-6 veckor olika? Du vet väl när du hade mens sist å när du plussade? Kanske har du sagt fel datum till BM? Men i v 5 är det inte konstigt om inget syns...men i v 11 ska det synas tydligt.

• TerraNova

Jag gjorde vul i fredagskvällen natt för misstänkt utomkvedshavandeskap och då såg dom bara fostersäcken. Ska göra ett nytt på onsdag. Hon sa att ofta är det för tidigt i den veckan jag är i att se något. Var i vecka 5+2 då

Det satt för övrigt där det skulle och dom kunde se lite blod eller vätska bredvid.

• Bejbisen1

Nämnde för barnmorskan när jag hade min mens sist, första dagen. Så de va så hon räkna. Men nu är de så att jag har väldigt oregelbunden mens, så runt ägglossningen så hade jag o sambon samlag. Och sen när jag tog Clearblue test, digital test, så stämmer veckorna med våran beräkning. Svårt att förklara, men hoppas
    du förstår någorlunda.

• Bejbisen1
    TerraNova skrev 2017-03-27 17:08:36 följande:

Jag gjorde vul i fredagskvällen natt för misstänkt utomkvedshavandeskap och då såg dom bara fostersäcken. Ska göra ett nytt på onsdag. Hon sa att ofta är det för tidigt i den veckan jag är i att se något. Var i vecka 5+2 då

Det satt för övrigt där det skulle och dom kunde se lite blod eller vätska bredvid.

Detta hat jag oxså fundera på om de kan va så på mig.
    Ska ring till läkaren imorn och be om vul nästa vecks igen.
  • Bejbisen1
    tomten12 skrev 2017-03-27 17:05:42 följande:

Alltså. .hur kan du och BM ligga 5-6 veckor olika? Du vet väl när du hade mens sist å när du plussade? Kanske har du sagt fel datum till BM? Men i v 5 är det inte konstigt om inget syns...men i v 11 ska det synas tydligt.

Nämnde för barnmorskan när jag hade min mens sist, första dagen. Så de va så hon räkna. Men nu är de så att jag har väldigt oregelbunden mens, så runt ägglossningen så hade jag o sambon samlag. Och sen när jag tog Clearblue test, digital test, så stämmer veckorna med våran beräkning. Svårt att förklara, men hoppas
    du förstår någorlunda.
  • tomten12

Okej, men du berättade för din BM att du har oregelbundna cyklar? Men om dU vet när du hade ägglossning så är det ju lätt...ägglossningen sker ju på v 2+0..å sen är det bara att lägga på. Det låter som en miss i kommunikationen eller informationen från din sida

• Bejbisen1
    tomten12 skrev 2017-03-27 17:33:08 följande:

Okej, men du berättade för din BM att du har oregelbundna cyklar? Men om dU vet när du hade ägglossning så är det ju lätt...ägglossningen sker ju på v 2+0..å sen är det bara att lägga på. Det låter som en miss i kommunikationen eller informationen från din sida

Ja då de sa jag. Men hon insisterade på att vi skulle räkna på förra mensen ändå.
  • EpicNurse

Men det är en del i det du skriver som inte stämmer.

Det finns ingen moderkaka i v 5-6. Så ser dom en moderkaka men inget foster så är det missfall för då är graviditeten längre gången än stadiet då det 'är för tidigt för att fostret ska synas'.

Så när hade du sista mens? När hade du ägglossning?

Man kan ibland bekräfta att det är ett missfall med bara ett ultraljud. I så fall ska det finnas ett foster som är större än vad som är tillåts med avsaknad hjärtaktivitet, eller en hinnsäck som är oproportionerligt stor och inget foster. Men annars behöver man alltid göra ett ultraljud 7-10 dagar senare för att se hur det utvecklats.

Har du någon bild från ultraljudet?

• Myysan

Om du har mer ont på ena sidan än andra så är det stor chans att du har utomhavandeskap jag har haft det. Dom såg bara en fostersäcken på mig när dom gjorde första ultraljudet. Sen trodde dom att jag hade ett missfall så jag var på en efter kontroll där den läkaren såg att allt var borta men det hon missade var mitt utomhavandeskap. Det gick så långt att min äggledare sprack så jag fick bli opererad. Så var på dom extra så dom kollar dig så du slipper genomlida det jag gjorde.

• hadhouda

Hej

Jag är gravid idag i vecka 13 och fick gå på ett tidigt UL pga att jag haft ett utomkveds innan.

I vecka 6 säger gyn läkaren att fostret är för litet och att det troligen blir ett missfall.

Hans ord tog jag inte på allvar för jag kände mig supergravid och dessutom hade känslan att jag visst trodde allt var bra.

Jag är glad idag över att jag inte tog till mig hans oro för på nästa besök va det liksom. Jaha där!

Då såg man ett foster som växt till sig och hjärtat som tickade.

Jag tycker man ska vara mkt försiktig med tidiga UL. Har läst i många forum om sånna här situationer.

Svar på tråden Läkare säger troligtvis missfall??