Varför används HSP som det vore en diagnos?
Glinda från Oz skrev 2017-03-28 00:35:21 följande:
Först vill jag säga att jag absolut tror att HSP (Highly Sensitive Person) existerar, vad jag inte förstår är varför det används som en NPF diagnos av lekmän och allmänna tyckare. Jag tycker man läser överallt i tidningar om folk som äntligen förstått vad det är för fel på dem, varför de fungerar som de gör etc och nu vet de att de är HSP.
Jag har träffat många som hävdar att de är HSP och därför inte klarar av vissa saker, det kan vara alltifrån att gå ut på stan till att ha vänner och arbeta. Många kräver att man ska ta extra hänsyn, vilket ibland leder till merarbete på olika vis.
HSP är alltså en personlighetstyp för er som inte visste det. För några år sedan hade ingen hört talas om det, nu är var och varannan person HSP.
Märker själv hur folk i den gruppen blandar ihop hsp med annat som t.ex ångest och social fobi och de pratar om de själva som att de vore änglar på denna jord..
Kan bli riktigt irriterad ibland !
Jag fick ganska nyss veta att jag var hsp , hela min uppväxt har jag varit så känslig och haft lätt för att gråta, jag var en riktig crybaby när jag var liten och har fortfarande väldigt lätt för det idag , men nu förstår jag t.ex att det fanns en anledning till varför jag grät varje gång vi hade vilostund på förskolan och lyssnade på avslappningsmusik.. musiken fick mig att tänka på döden :(
Men jag förstår dig och hur du menar , är nog ganska säker på att de finns folk som säger att de är hsp men egentligen inte är det. men hur ska man veta när man inte utreds för det, så det är väldigt svårt.