Anonym (Thea) skrev 2017-03-29 16:23:45 följande:
Mina påståenden var exempel för att belysa vilket skitdåligt icke-argument det är att säga att "vissa anser". Det kan du säga om vad som helst utan att det på något sätt gör dig mer trovärdig.
Det är ingen diagnos och jag har ALDRIG pratat med en läkare eller psykolog som tycker att känslighet är något sjukt, stört eller negativt alls, tvärtom att det har fördelar och att man ska lära sig ta hänsyn till det och lyssna på sin kropp, acceptera det och se det positiva.
Många i min familj är läkare och jag har vänner och bekanta som är läkare, psykologer och socionomer, allt från ganska okänsliga till högkänsliga. Jag har även haft några få vänner med "diagnoser" (borderline och bipolär sjukdom) men jag orkar inte umgås med dom då dom är just labila, paranoida etc i sån grad att dom tex slåss med sina partners, är otrogna mot sina partners, beter sig sexuellt utmanande på fester etc så att det blir pinsamt och jobbigt för omgivningen. En har börjat med droger i vuxen ålder och den andra håller på att sabba sitt äktenskap och har betett sig så opålitligt att jag inte vill ha henne i mitt liv mer.
Att påstå att psykiskt sjuka inte är labila och är "som folk är mest" tyder på att du inte har någon insikt.
Det skulle inte klassas som psykiskt SJUKT om det inte var ett betydande handikapp som påverkar personens hela liv, allt från relationer till arbete, föräldraskap etc.
Jag har därmed inte nedvärderat psykiskt sjuka människors människovärde så du inte påstår det.
Jag orkar inte ens bry mig om att du stött på människor som "kallar sig Hsp men behöver vård istället".
Det är ganska vanligt att folk tror att dom är allt möjligt, vad spelar det för roll? En av dom jag inte vill ha kontakt med förnekar sin diagnos hon fått och säger att hon bara är känslig. Jag upplever dock inte henne alls som det som man menar med hsp. Hon är som en tjur i en porslinsaffär, uppfattar inte subtila signaler, inte ens tydliga signaler från andra människor.
Ofta var hon helt omedveten om att andra blev illa till mods eller irriterade på hennes sätt och uttryckte stor förvåning om hon fick veta det. Att hon hade starka känslor var en annan sak, det är inte för mig högkänslighet, alla har ju känslor, inte bara högkänsliga.
Jag har knappt till någon att jag är "hsp", däremot kommenterar olika människor antingen att jag är det eller att dom ser vissa egenskaper hos mig (som hör till sk "hsp") nästan alltid är det positivt eller neutralt menat, inget som handlar om något som skulle kräva psykiatri (?)
Nu har ju jag aldrig använt argumentet "många anser" men jag håller med dig om att det är ett dåligt argument. Du får dra dina argument om att det inte borde anses som en sjukdom till de som faktiskt anser att det är en sjukdom, jag håller ju med dig.
Bara för att du känner folk med psykiska sjukdomar som beter sig som svin betyder det inte att alla är så. Du kan inte dra alla över en kam. Olika sjukdomar ger olika symtom också, det är t,ex inte samma sak att vara deprimerad som schizofren. Folk kan uppfylla olika diagnoskriterier, ha olika grader av sjukdomen och ha olika bra behandlingar. Sedan spelar det ju roll hur man är som person också. Jag kan lova dig att du träffat på många psykiskt sjuka där du inte har en aning om att de är sjuka.
Det är du som saknar kunskap om du tror att alla psykiskt sjuka är labila och har psykoser (som du skrev förut) det finns massor av psykiska sjukdomar som inte innebär att man är labil och psykotisk.
Har man fungerande behandling behöver man inte ens märka att man är psykiskt sjuk, men man räknas som sjuk ändå för såfort man slutar med medicinen kanske man inte fungerar alls. Det du pratar om är någon som är helt obehandlad.
Jag tycker det är att nedervärdera någon då man säger att den personen inte har några positiva egenskaper utan bara negativa pågrund av att hen är sjuk. Det är dessutom inte sant.
Om du inte orkar bry dig om vad jag anser om HSP så är du i helt fel tråd. Du är i ett diskussionsforum, i en tråd som handlar om just HSP.