Varför används HSP som det vore en diagnos?
Det står väl i din journal för att du själv har sagt det.
Tror du verkligen att läkare skulle skriva in något sådant i min journal för att jag själv säger det?
Det står väl i din journal för att du själv har sagt det.
Självskadebeteendet hos människor beror på oförmåga att härbärgera, hantera och processa känslor. Det handlar inte om någon förhöjd upplevelse av verkligheten på grund av känslighet, det handlar om avsaknad av copingmekanismer. Om du kritiserar borderlinepersonen så tar hen ut det både på sig själv och på dig. Du blir djävulen och du blir aldrig förlåten för att du sagt det där "elaka". Borderlinepersoner gör både sig själva och andra illa. Överkänslighet innebär inte nödvändigtvis empati. Mot andra människor blir borderlinepersonen oftast bara okänsligt.
Ja, det tror jag. Läkaren har förmodligen frågat dig hur du reagerat på olika mediciner.
Hur kollade läkaren att du inte klarade medicinerna? Gjordes det någon slags tester som t.ex blodprov? Om inte så har naturligtvis läkaren gått på det du sagt och det du har sagt står därmed i journalen. Det mesta i psykiatrins journaler bygger på vad patienten har sagt, resten är läkarens upplevelse och ibland är det resultat av t.ex blodprov.
Jodå, men det reagerade på var ditt påstående att om det står i journal så är det sant. En stor del av det som står där är uppgifter från patienten själv som läkaren inte har någon anledning att ifrågasätta, men som kan behöva verifieras med tester i vissa sammanhang.
Det är en utbredd missuppfattning att en läkare "konstaterat" något så fort det skrivits in journal. Jag jobbar själv med att tolka medicinska underlag och jag får vara mycket uppmärksam på varifrån uppgifterna kommer.
"Glorifierar" Vad löjligt. Jag orkar inte bemöta såna påståenden. Vet du vad du gör som försvårar den här diskussionen? Du värderar det jag säger och kommer med påståenden som "Du glorifierar", "du nedvärderar"
Jag varken glorifierade eller nedvärderade, du tolkade det så.
Riktiga diagnoser?! Hsp är ju ingen diagnos, hur svårt ska det vara att förstå det? Som sagt är begrepoet myntat av en forskare inom psykologi och aldrig menat att nånsin handla om en diagnos eller funktionshinder. Det är ingen medfödd skada eller störning, det är en medfödd begåvning. Om det gör dig avundsjuk och tycker att personlighetsstörningar borde ha samma "status" så har jag inget svar till dig.
Det är som att jämföra morgonmänniskor med autism eller extroverta med borderline. Det beskriver helt olika saker.
Man kan ha olika grad av känslighet och över en viss nivå räknar psykologen och forskaren Elaine Aaronsson som högkänslighet.
Man kan vara en morgonmänniska eller kvällsmänniska.
Man kan vara introvert, extrovert eller mittemellan. Ingen av dessa exempel handlar om diagnoser eller något "fel", förstår ni nu? Det är bara beskrivningar av hur människor kan vara olika "byggda".
Adhd är ett neuropsykiatrisk funktionshinder. Borderline är en personlighetsstörning. Dom diagnoserna har inte i denna diskussion att göra och du kan ta det som "nedvärdering" eller ej men "Hsp" är ingen skada, störning, sjukdom eller ett funktionshinder.
Högkänslighet är mer än det du skrev och jag har gett fler exempel som att inte tåla alkohol, vara känslig för olika mediciner, uppfatta subtila signaler bättre än genomsnittet osv.
Lämnar tråden nu.
För att vi pratar om HSP och andra psykiska diagnoser i den här tråden. För fysiska sjukdomar finns andra trådar. Du är alltså väldigt off topic. Jag ser ingen här i tråden som har ifrågasatt det du sagt och ingen har anklagat dig för att ljuga heller.
Du borde läsa en bok i ämnet eftersom du inte vet vad begreppet innebär. Överkänslighet mot sunstanser/allergier kan man ha ändå. Att folk inte ens orkar förkovra sig innan dom börjar debattera i ett ämne... Det första man gör är väl att läsa på innan man börjar reagera och argumentera?
Att fråga något är inte samma sak som att ifrågasätta. Har du den inställningen lär du få problem om du inte redan har det. Fysiska sjukdomar och din medicinöverkänsöighet har absolut inget med tråden att göra, varken ditt första inlägg eller de nästkommande.
Jag tror aldrig jag har träffat någon som missförstår så mycket du du gör, min gissning är att det beror på någon diagnos du har. Det är bara en reflektion, inget negativt menat. Om man tar varje simpel fråga som ett ifrågasättande så har man dålig inställning, och man kommer i konflikt med allt och alla, precis som du gör i den här tråden.
Jag skrev ju klart och tydligt att det mer var en reflektion. Det är inget fel att ha en diagnos, det är tragiskt att du tycker det. Men i ditt fall är det så uppenbart, det var därför jag skrev det, för mig är det en förklaring till ditt beteende. Jag har inte skrivit någonstans vilken diagnos du har, det måste du blandat ihop med någon annan. Vad gäller ord måste man gå efter gängsle uppfattningar, börjar man hitta på egna definitioner kommer det bli missförstånd. Det är ju inte bara mig du bråkar med heller.
Det är ju en del av ditt problem, du ser allt som kritik och kan inte ta en diskussion. Det här är ett diskussionsforum och där pratar man om saker. Det finns andra ställen där man inte diskuterar, där du kan få medhåll för nästan allt oavsett vad du säger. Men jag tycker att du ska jobba på ditt svartvita sätt att se världen, för det är inte rimligt att tro att random människor försöker svartmåla dig.
Du säger att det är under bältet att så mycket som att nämna en diagnos, och då måste du tycka att det är fel. För vem skulle säga något sådant om något man tyckte var rätt eller bra?! Återigen jag har ALDRIG GISSAT VILKEN DIAGNOS DU HAR!!! Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig tydligare än så. Du vägrar ta in det utan tror att jag sitter och gissar fast det inte står ett pip om det. Jag kan inte göra så mycket åt det, du får tro vad du vill.
Haha Du är rolig du, jag har aldrig sagt att jag vet vad du har för diagnos eller ens så mycket som nämnt en diagnos namn. Men du har ju bestämt dig för att det är så, det spelar ingen roll vad jag skriver. Att du sedan sitter och gissar vad jag tror att du har för diagnos är helt hysterisk roligt. När har jag nämnt borderline, visa mig gärna det. Det är svårt att bli mer paranoid. Visa gärna det här för personalen på ditt boende eller för din psykolog (om du träffar någon) så kan de förklara för dig, då går det kanske in.
Att du ser det som att jag letar fel på dig är dina egna hjärnspöken, jag gissar på att du är likadan IRL och tror att alla letar fel på dig hela tiden.