• pontusflikkka

Rödhåriga barn

Vad anser ni om Rödhåriga barn? Jag vill minnas att på min tid var det som som ofta fick utstå mobbing.. anser du att det har blivit mer socialt accepterat idag? Har du själv, eller känner du nån med rödhårigt barn? Visa gärna bild :)

Detta är ingen negativ tråd! Här är det en öppen diskussion som gäller och andras tankar och sett att tänka är inget man kritiserar :)

• Svar på tråden Rödhåriga barn
  • Anonym (Syster)

Min bror var riktigt morotsröd när han föddes och har tyvärr varit utsatt för en del mobbning när han var liten.

Min dotter som snart blir 1 är oxå rödhårig. Nu är hon så liten ännu men jag hoppas att hon klarar sig. Det vi har fått höra hittills är att det är en häftig hårfärg och att många är avundsjuka på henne. =)

• Anonym (Tjej)

Jag har inte hört att rödhåriga flickor ska bli särskilt mobbade. Har många bekanta som är rödhåriga men inga av dem känner vid det. Däremot pojkar verkar kunna ha det jobbigt. Dock bidrar nog förväntningar hos alla...

• Anonym (Ylvis)

Jag hoppas det är bättre nu än det var under min skoltid.
    Vi hade en lång rödhårig kille i klassen som fick heta "Skyskrapan brinner", det fanns en som kallades för "moroten" också.

De blev absolut inte mobbade eller så men dessa öknamn blev de inte av med.

Det fanns förresten en "Pippi" också.

• Anonym (Strawberry)

Det är ju såpass många som är rödhåriga i Sverige, nästan lika många som de som är riktigt blonda. Skulle man räkna alla som "bara" har rött skägg också så är det kanske vanligare till och med? Rött har ju så många nyanser också, jordgubb, koppar, brunrött, färgade nyanser.

Man KAN ju självklart bli mobbad för det precis som man kan av någon annan puckad anledning; mörk hud, glasögon, bostad, religion, utstående öron, övervikt, röst, musiksmak eller ett helt "vanligt" utseende med "råttfärgat" hår etc, finns det mobbare finns det offer... men jag tror inte risken är så värst mycket större än för andra.

/strawberry

• Froken Lokens

Min äldsta dotter (10 år) har rött hår och är en av de populäraste tjejerna i skolan. Aldrig att någon reflekterar negativt över hennes hårfärg. Hon är blek och fräknig också. Väldigt lik tjejen i "Modig".

• Anonym (J)

Sötaste som finns!

Rödhåriga män är också väldigt snygga.

• Anonym (Ylvis)
    Anonym (J) skrev 2017-03-28 11:31:59 följande:

Sötaste som finns!

Rödhåriga män är också väldigt snygga.

Fast där håller jag inte med, jag har aldrig attraherats av en rödhårig man och håller för högst troligt att det aldrig kommer hända.
    Rödhåriga är också ofta väldigt ljusa i hyn och solkänsliga och en solkänslig man skulle bli svårt för en soldyrkare som mig som reser utomlands flera gånger per år enbart för solen!
  • fluu

Jag tycker att rött hår är jättefint och har faktiskt aldrig hört om någon under 30 som blivit retad för detta. Känns som en gammal grej.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Strawberry)
    fluu skrev 2017-03-28 11:42:23 följande:

Jag tycker att rött hår är jättefint och har faktiskt aldrig hört om någon under 30 som blivit retad för detta. Känns som en gammal grej.

Upplever också att det är så nu.

Och jag gissar att "Ylvis" här ovanför är i övre medelåldern, den generationen som fortfarande har som hobby att aktivt sola i medelhavsländer/Thailand. Idag är de flesta inte så sugna på att pressa på det sättet, och att välja partner efter hur gärna de vill/kan pressa i solen...
Svar på tråden Rödhåriga barn