• Anonym (z)

Minnesproblem av stress?

Hej där!

Jag har de senaste månaderna fått ett fruktansvärt dåligt närminne, en trög hjärna och är ofta trött. Jag kan ha svårt att återberätta vad som hänt på jobbet då jag verkligen får tänka efter för att veta vad som hänt. Har jag skrivit med någon så vet jag knappt vad vi skrivit. Är osäker på vad jag sagt till vem på arbetet, och då gäller det saker man sagt under just den dagen....

Skrämmande! Jag har alltid haft superbra närminne och vart väldigt snabbtänkt och vaknat till väldigt fort. Nu kan jag va trött 2-3 timmar efter jag vaknat och ibland gått och lagt mig och sovit middag efter 4-5 timmar om jag är ledig....

Jag har aldrig tänkt att det kan bero på stress, då jag inte känner mig stressad. Men nu när jag tänker efter så är jag ganska övertygad att jag lider av inre stress då jag oroar mig över ganska mycket här i livet i dagsläget..

Kan inre stress verkligen orsaka alla dessa problem? Tycker inte att jag är SÅ stressad över dessa saker... Men jag grubblar och oroar mig en hel del dock. Jag är f.ö 25 år, är fysiskt aktiv osv.

Har jobbat ca 150 timmar övertid på 4 månader (jobbar skift så har en normal månad på 144h, inte så mycket dvs) detta kanske också kan va en faktor? Dock är mitt jobb varken fysiskt eller psykiskt ansträngande så känns inte som att det borde påverka.. Men man kanske behöver få sin vila trots allt när man jobbar skift.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-28 13:01
    Och ni som haft liknande problem: vad gjorde ni för att återgå till ert vanliga jag?
    Hur får man bort inre stress egentligen? Jag är ju inte stressad över min otroligt aktiva vardag och därför kan jag inte bara sluta vara så aktiv och att det ger sig.
  • Svar på tråden Minnesproblem av stress?
  • Anonym (Wildrat)

Stress kan det vara men det kan också vara hypotyreos.

• KB Jvlar

Det kan absolut vara stress. Jag kraschade ordentligt, också "helt utan anledning" och ibörjan var det trötthet, ont i kroppen och dåligt minne. Fick ingen chans att vila och efter ett tag blev minnesproblematiken absurd. Kunde inte upprepa en adress till taxichauffören fastän någon sa den till mig i mobilen och jag fortfarande hade örat mot luren. Kunde gå ut fyra gånger till bilen och tvingas vända utan att få med mig bilnycklarna. Kunde absolut inte komma ihåg om jag skickat det där mailet, kollade upp det och glömde vad jag hade kollat upp... Sen allt praktiskt med borttappde plånböcker, nycklar, missade läkartider osv.

Jag fick den fantastiska diagnosen "depression" i flera omgångar. Åt SSRI och sen SNRI länge och i olika doser och blev bara sämre.

Det som hjälpte mig var vila. Jag var nyanställd och kunde inte sjukskriva mig, sen blev det konkurs och nya jobbsökningar och ingen möjlighet att sjukskriva sig igen. Sen när jag äntligen kunde så var jag hemma i flera månader och först då vände det.

Jag har gått igenom alla kroppsliga åkommor i tron att det var fysiskt, inklusive hypotyreos, men jag var kärnfrisk. Så det var "bara" stress och kanske en depression på det men vem skulle inte bli det av att vara så trött, trög och glömsk?

Annars tror jag att tex hypotyreos kan vara en orsak till mångas trötthet. Kom ihåg att många sjukdomar yttrar sig i samma symptom, det går inte alltid att ställa diagnos efter symptom.

Mina råd är

1. Vila! Stäng ute allt (vilket inte är så lätt, det rullar ju ett liv därute)

2. Ta hjälp av en läkare som lyssnar och förstår, byt annars.

3. Om det blir tal om antidepressiva eller annat så se till att du direkt får en remiss till psyk där de kan de sakerna bättre, väntetiden är lång.

Ta hand om dig!

• Ser0tonin

När man lider av långvarig stress så är det mer regel än undantag att man får försämrat minne, tyvärr.

• Anonym (vivi)

Varför fortsätter du på samma sätt om du tror att din livsstil gör dig sjuk? Helt otroligt.

• Anonym (Viss)

Hej! 

Känner igen mig till viss del... Hade långvarig stress och fick sedan utmattningssyndrom och urdåligt minne. Var skitkass på att lyssna på min partner. Försökte lyssna men det gick inte in i huvudet. Det värsta var dock när jag började jobba igen på en förskola och skulle hålla reda på vad vi gjort under dagen och hur mycket mat/sömn barnen hade fått... Jag mindes inget, utan chansade när jag svarade på föräldrarnas frågor... Det var hemskt. 

• Anonym (q)

Absolut kan det bero på stress. 

Lär dig leva mer i nuet, koppla bort sånt som inte är viktigt precis just nu/idag osv. 
    Rör på dig (bra för hela kroppen men även för hjärnan) 
    Bra söm och bra matvanor hjälper till 

• Anonym (Dannie)

Låter som stress, har själv haft problemet.
    Viktigast är att träna i någon form, äta bra och näringsrikt, sova 7-8 timmar.
    Sova för mycket gör att man bara blir som ett töcken. Testa med meditation 15min varje dag för att samla tankarna och sätta dagen från början.
    Har man problem runt omkring sig är det dags att rensa där så hjärnan blir så störningsfri som möjligt från yttre påverkan. 

Svar på tråden Minnesproblem av stress?