• Esther90

    Vad göra med massa ägg?

    Sambon gör ett jobb för ett företag som säljer ägg och kom idag hem med en jäkla massa ägg, tre dussin minst. Nu behöver jag hjälp med vad jag ska göra av dom! Är hemma med spädbarn så får inte vara något som tar alldeles för lång tid och gärna något som kan avbrytas ifall den lilla vaknar. Tänkte äta omelett några dagar till lunch/middag men resten vill jag baka något med :)

  • Svar på tråden Vad göra med massa ägg?
  • Loffes långtradare

    Ägg har jättelång hållbarhet (datumet på paketet är för förvaring i rumstemperatur). Är de färska finns ingen anledning att paniktillaga dem.

    Men god mat med ägg är: pannkaka, äggröra, pajer (frys in dem!), omeletter med olika grönsaker i (tex potatis, lök och persilja).

  • Mandel

    Rulltårta, muffins, sockerkaka, kladdkaka osv. Är ägg i de flesta mjuka kakor.

    Själva gör vi av med 20-30 ägg i veckan. Gör egen bearnaise, ägg till frukost varje dag osv.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Loffes långtradare

    Massa olika sorters muffins som du fryser in i påsar med olika sorters muffins i varje påse - perfekt att ha när man får gäster och inte orkar/hinner baka.

  • Sam84

    Äggsmör (som man har på karelska piroger) mummmmmmssss!!!

  • nnnnnnnn

    som sagt - många veckors hållbarhet på äggen. Knäck i ett glas/skål så luktar du om de blivit dåliga, men de håller lätt 3 månader.

    Stek ägg till mackan, kokt ägg till frukost, omelett, ugnspannkaka/pannkaka kan du lätt ta 2-3 extra ägg i dvs mer än receptet säger, maränger kombinerat med carbonara till middag så får du använt både äggvitorna och äggulorna, citron-marängpaj, baka mjuka kakor/muffins och frys in.

    www.ica.se/recept/citronpaj-5128/

  • Mandel
    Badskum skrev 2017-03-28 19:59:19 följande:

    Frågar du Anof så kan du göra massor med majonnäs :D


    Just det! Majonnäs!

    Jag blir bara bättre och bättre på att göra supergod majonnäs. Blir imponeras själv
    Köpte en 3 liters rapsolja igår och hade visst 3st 1 liters flaskor sedan innan och så har jag råkat ladda med 60st ägg
    Har även ett förråd av dijonsenap och vitvinsvinäger!

    Gör mycket sås/röror på creme fraiche och majonnäs och kryddar olika beroende på vad det ska serveras till.

    Annars får det bli äggmacka med majjo!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Vad göra med massa ägg?