• Anonym (Mamman)

Sliten småbarnsmamma trött på sitt utseende, hjälp

Jag fick barn för ett halvår sedan, är kring 35 i ålder. Jag har alltid varit hyfsat nöjd med mitt utseende, sett ung ut för min ålder etc men nu ser jag ut som ett vrak och det är inte kul.

Min relation går stadigt neråt och jag tror min sambo tycker att jag är jättetråkig och grå och jag håller med honom. Jag behöver hjälp så jag kan piffa upp mig lite. Jag tror att om jag vore hyfsat nöjd med vad jag såg i spegeln skulle jag bli gladare och få mer lust att göra mig fin, romantiska saker etc. Det känns också hemskt och tär på mitt självförtroende att gå från en söt till utseendet 25åring som lätt gick en mil per dag (ingen foglossning) även som höggravid till en grå hög som knappt stelt tar sig ur soffan utan att gnälla.

Jag är hyfsat nöjd med kroppens utseende men har fått smärtor och stelhet överallt. Vet inte om det är normalt efter att ha fått barn? Har varit hos läkare som säger att det är för att jag bär barnet men det kan jag ju inte sluta med. Har ont i knän och höfter och nacke och rygg.

Då de värsta grejerna. Jag har stora mörka påsar under ögonen och min hudfärg har blivit helt grå. Kinderna hänger och läpparna smälter färgmässigt in i huden. Ögonbrynen som jag var så stolt över för deras naturliga fina form har blivit glesa på sidorna. Glesa ögonfransar. Min hårfärg är naturligt mörk blyertsgrå färg (inte gammal-grå utan har alltid haft så) och det mörka gör att ögonen (ljusblå) och ögonbrynen knappt syns, ansiktet blir inte framträdande. Det är synd för jag har rätt stora ögon som var fina tidigare mn nu syns de knappt. Jag tappar fortfarande hår pga graviditeten och tidigare hade jag tjockt lockigt hår (bröstlångt). Numera glest och halvrakt och flygigt. Bebisen drar i det så jag har nästan alltid det i en tofs vilket inte smickrar min (rektangulära) ansiktsform.

Jag ser ut att ha åldrats 20 år på ett halvår :( Finns det något jag kan göra? Äter d-vitamin och järn så mkt jag kan pga brist och multivitamin.

Klippa sig? Färga/tona/slinga håret och vilken färg då? Har provat färga ögonfransar och bryn men det blev inte bra eftersom de är så glesa. Jag har provat ögonfransförlängning men mina egna orkade inte hålla upp dem så jag gick med halvstängda ögon och det såg hemskt ut. Fick ta bort dem.

Jag vill bara se hyfsat pigg och glad ut igen, hjälp...

• Svar på tråden Sliten småbarnsmamma trött på sitt utseende, hjälp
  • Anonym (x)

Vilken färg du ska fixa på håret är jättesvårt att säga, men att färga håret och framför allt klippa sig i en helt ny frisyr brukar göra jättemycket för utseendet! Tror en frisör kan guida dig rätt, de brukar ju vara bra på att se vilken frisyr som brukar passa tills ens ansikte.  Även att gå och få sina ögonbryn ordentligt plockade och färgade hos proffs gör mycket för utseendet. 

Nya kläder kanske? Brukar du gå i mörka och formlösa kläder så prova att köpa lite nytt i lite mer smickrande snitt med lite roligare färger.

• Lena

Försök vara utomhus mer. Ge dig egentid till att träna på gym och bygga upp musklerna så du orkar bära. Se till att äta nyttigt och ofta. Och få minst en sovmorgon per vecka.

• Anonym (Mamman)

Tack för tipsen! Jag har provat ögonbrynsplockning och färgning men det gjorde inte så mycket skillnad eftersom de är glesa längre ut så de blir mer färg längst in och ser lite lustigt ut. Kan ju glesa ut dem längst in kanske men då blir det nog ännu sämre?

Har varit hos frisör men de verkar så osäkra och vill bara toppklippa mig. Har funderat på olaplex-behandling, kan det hjälpa eller bara onödigt?

Vilken färg tror ni vore bra? Och helt byta eller slingor? Jag har haft lite allt möjligt från helt blond till rött och olikfärgade slingor tidigare så är beredd att testa som helst förutom svart som jag inte tror vore bra, då försvinner nog ansiktet ännu mer. Jag har passat bra i det mesta men då såg jag ju mindre sliten ut...

Jag vill gärna ha en färg som sitter (rött brukar försvinna rätt fort), som ger ansiktet lite färg och funkar någorlunda med mörkare (tunna) ögonbryn och ljusblå ögon. Har hört att jag har mkt ljus hy med lite oliv i grunden.

Nya kläder är en bra idé men jag har svårt att ta mig tid att komma ut och prova. Bor en bit från stan, har inget körkort och är mammaledig. Har varit någon gång och kikat runt på h&m med vagnen eftersom de har rätt billiga kläder och tänkte att då kan jag köpa utan att prova men det var inte så mkt färg där, mest naturvit/grå/blekrosa. Har ni ngt tips på bra webbutik där det är lätt att veta vilken strl man ska ha (efter mått typ) och det finns mkt färg? Nu har jag mest grå och svarta kläder och ni har rätt i att då blir man ju mer grå...

Vilka slags kläder skulle passa mig? Jag är rätt kort med breda ben och armar och jättebreda höfter. Smal överkropp, små bröst och mkt midja med ngt extra kg på magen så den blir lite rund.

Jag har inte närhet/möjlighet att gymma men promenerar med vagnen varje dag utomhus. Äter nog ganska bra ändå tror jag men lite för mkt kaffe kanske. Sovmorgon är svårt eftersom min sambo sover så djupt och lyckas jag väcka honom så är jag klarvaken själv... men det hade verkligen behövts. Har nog en hel del sömnbrist då lillen vaknar på natten mkt och jag har jättesvårt att somna. Tar nog en timme och få hinner jag knappt somna innan han vaknar igen etc... får sovmorgon kanske var tredje vecka. Men hoppas det blir bättre när barnet blir lite äldre. Eller så blir jag så trött att jag lär mig somna fort... ;)

• Anonym (.....)

Slingor med flera olika nyanser brukar kunna bli en positiv höjning av utseendet. Som nån skrev ögonbrynen är oxå viktigt att få med. Omålade ögonbryn kan göra ett par år uppåt så man ser betydligt äldre ut. Dottern påpekade det för mig när jag glömt ögonbrynen. Gör jag inte igen :D

Sen tycker jag att jag känner mig mycket fräschare med lite färg i ansiktet. Nån solning eller brun utan sol kanske?

• kanske 29 mars

Välj nätshoppar som har fri retur och hyfsat lång ångertid (mer än 14 dagar), så kan du köpa flera storlekar och returnera det som blir fel. Sedan lär man sig vilka märken och storlekar som passar.

Om dina ögonbryn blivit tunnare på utsidan eller rentav korta, gå till VC, så kan de kolla sköldkörtelhormoner.

För din kropp och rygg, försök hinna ta dig ner på golvet ett par gånger i veckan och gör några situps. Kanske har någon med mer erfarenhet av att bära barn några fler lättillgängliga övningar att tipsa om?

• kanske 29 mars

Om du provat blont hår och det passar dig.

Blondering sitter ju bra och då blir ögonen relativt mörkare. Skulle också beskriva min naturliga hårfärg som blyerts.

• Lena
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-29 16:03:15 följande:

Tack för tipsen! Jag har provat ögonbrynsplockning och färgning men det gjorde inte så mycket skillnad eftersom de är glesa längre ut så de blir mer färg längst in och ser lite lustigt ut. Kan ju glesa ut dem längst in kanske men då blir det nog ännu sämre?

Har varit hos frisör men de verkar så osäkra och vill bara toppklippa mig. Har funderat på olaplex-behandling, kan det hjälpa eller bara onödigt?

Vilken färg tror ni vore bra? Och helt byta eller slingor? Jag har haft lite allt möjligt från helt blond till rött och olikfärgade slingor tidigare så är beredd att testa som helst förutom svart som jag inte tror vore bra, då försvinner nog ansiktet ännu mer. Jag har passat bra i det mesta men då såg jag ju mindre sliten ut...

Jag vill gärna ha en färg som sitter (rött brukar försvinna rätt fort), som ger ansiktet lite färg och funkar någorlunda med mörkare (tunna) ögonbryn och ljusblå ögon. Har hört att jag har mkt ljus hy med lite oliv i grunden.

Nya kläder är en bra idé men jag har svårt att ta mig tid att komma ut och prova. Bor en bit från stan, har inget körkort och är mammaledig. Har varit någon gång och kikat runt på h&m med vagnen eftersom de har rätt billiga kläder och tänkte att då kan jag köpa utan att prova men det var inte så mkt färg där, mest naturvit/grå/blekrosa. Har ni ngt tips på bra webbutik där det är lätt att veta vilken strl man ska ha (efter mått typ) och det finns mkt färg? Nu har jag mest grå och svarta kläder och ni har rätt i att då blir man ju mer grå...

Vilka slags kläder skulle passa mig? Jag är rätt kort med breda ben och armar och jättebreda höfter. Smal överkropp, små bröst och mkt midja med ngt extra kg på magen så den blir lite rund.

Jag har inte närhet/möjlighet att gymma men promenerar med vagnen varje dag utomhus. Äter nog ganska bra ändå tror jag men lite för mkt kaffe kanske. Sovmorgon är svårt eftersom min sambo sover så djupt och lyckas jag väcka honom så är jag klarvaken själv... men det hade verkligen behövts. Har nog en hel del sömnbrist då lillen vaknar på natten mkt och jag har jättesvårt att somna. Tar nog en timme och få hinner jag knappt somna innan han vaknar igen etc... får sovmorgon kanske var tredje vecka. Men hoppas det blir bättre när barnet blir lite äldre. Eller så blir jag så trött att jag lär mig somna fort... ;)

Om gym ligger för långt bort kan det vara en ide att skaffa vikter eller ett gummiband och bygga muskler med för det behöver du för att orka lyfta ditt barn.

Sov i annat rum en natt i veckan. Han kommer vakna av barnet tillslut. Min man vaknade inte av något innan han fick första natten med ensamt ansvar för barnen numera så vaknar vi lika ofta av barnen.
  • Ms H

Om läkaren påpekar att bärandet ställer till det för din kropp, kanske du bär på ett dumt sätt.

• Anonym (G)

Concealer gör underverk! Jag ser såå trött o sliten utan. Rouge är också ett måste.

• mandelkubb

Hur skulle du vilja se ut stilmässigt? Jag tror inte så mycket på det där att tänka på sin kroppsform och anpassa sig efter det, utan tror på att klä sig i sådant man gillar. Men ibland kan man behöva hjälp på traven för att hitta rätt grejer. 

vilka färger du skulle passa i är ju svårt att säga när vi inte vet riktigt hur du ser ut. Om du känner dig bekväm med det kan du ju lägga upp en bild så finns det säkert personer som är duktiga på färg som kan komma med bra idéer. 

Det jag brukar göra när jag kör fast utseendemässigt är något av följande: 
    - klippa mig hos en bra frisör 
    - färga ögonbrynen
    - gå till någon sminkdisk på typ Åhléns city eller NK och be om hjälp att hitta en ny sminklook. Bäst har detta funkat när jag har gått till Armanidisken. Deras smink är jättedyrt, men sjukt bra. Säg att du är på jakt efter en ny stil, be att få prova något nytt läppstift, be att de lägger på lite foundation när de ändå håller på. De är ofta jättebra på att hitta produkter du aldrig själv skulle titta på. Du behöver inte köpa jättemycket grejer, men de kan hjälpa dig att hitta några saker som får dig att se mkt piggare ut på nolltid. FACE, make-up store, MAC och liknande har ju ofta sminkkurser man kan boka där man betalar några hundralappar, de går igenom vad man passar i och så får man välja produkter för motsvarande summa som man betalade för kursen/konsultationen
    - skaffa ett konto på pinterest om du inte redan har det, och spara bilder på hår, smink, kläder m.m som du gillar. Det gör det lättare för dig att se vad du faktiskt tycker om för stil. Du kan länka till dina pinterestbilder här så att vi kan se, om du behöver tips på hur du själv får till en liknande stil, vad du ska tänka på osv. 
    - nya kläder. Oftast behövs bara något enstaka plagg för att lyfta hela garderoben, särskilt om du har en genomtänkt garderob som passar din stil och hittar en färgskala som du trivs i

Svar på tråden Sliten småbarnsmamma trött på sitt utseende, hjälp