Sliten småbarnsmamma trött på sitt utseende, hjälp
Jag fick barn för ett halvår sedan, är kring 35 i ålder. Jag har alltid varit hyfsat nöjd med mitt utseende, sett ung ut för min ålder etc men nu ser jag ut som ett vrak och det är inte kul.
Min relation går stadigt neråt och jag tror min sambo tycker att jag är jättetråkig och grå och jag håller med honom. Jag behöver hjälp så jag kan piffa upp mig lite. Jag tror att om jag vore hyfsat nöjd med vad jag såg i spegeln skulle jag bli gladare och få mer lust att göra mig fin, romantiska saker etc. Det känns också hemskt och tär på mitt självförtroende att gå från en söt till utseendet 25åring som lätt gick en mil per dag (ingen foglossning) även som höggravid till en grå hög som knappt stelt tar sig ur soffan utan att gnälla.
Jag är hyfsat nöjd med kroppens utseende men har fått smärtor och stelhet överallt. Vet inte om det är normalt efter att ha fått barn? Har varit hos läkare som säger att det är för att jag bär barnet men det kan jag ju inte sluta med. Har ont i knän och höfter och nacke och rygg.
Då de värsta grejerna. Jag har stora mörka påsar under ögonen och min hudfärg har blivit helt grå. Kinderna hänger och läpparna smälter färgmässigt in i huden. Ögonbrynen som jag var så stolt över för deras naturliga fina form har blivit glesa på sidorna. Glesa ögonfransar. Min hårfärg är naturligt mörk blyertsgrå färg (inte gammal-grå utan har alltid haft så) och det mörka gör att ögonen (ljusblå) och ögonbrynen knappt syns, ansiktet blir inte framträdande. Det är synd för jag har rätt stora ögon som var fina tidigare mn nu syns de knappt. Jag tappar fortfarande hår pga graviditeten och tidigare hade jag tjockt lockigt hår (bröstlångt). Numera glest och halvrakt och flygigt. Bebisen drar i det så jag har nästan alltid det i en tofs vilket inte smickrar min (rektangulära) ansiktsform.
Jag ser ut att ha åldrats 20 år på ett halvår :( Finns det något jag kan göra? Äter d-vitamin och järn så mkt jag kan pga brist och multivitamin.
Klippa sig? Färga/tona/slinga håret och vilken färg då? Har provat färga ögonfransar och bryn men det blev inte bra eftersom de är så glesa. Jag har provat ögonfransförlängning men mina egna orkade inte hålla upp dem så jag gick med halvstängda ögon och det såg hemskt ut. Fick ta bort dem.
Jag vill bara se hyfsat pigg och glad ut igen, hjälp...