• Anonym (Mamman)

Sliten småbarnsmamma trött på sitt utseende, hjälp

Jag fick barn för ett halvår sedan, är kring 35 i ålder. Jag har alltid varit hyfsat nöjd med mitt utseende, sett ung ut för min ålder etc men nu ser jag ut som ett vrak och det är inte kul.

Min relation går stadigt neråt och jag tror min sambo tycker att jag är jättetråkig och grå och jag håller med honom. Jag behöver hjälp så jag kan piffa upp mig lite. Jag tror att om jag vore hyfsat nöjd med vad jag såg i spegeln skulle jag bli gladare och få mer lust att göra mig fin, romantiska saker etc. Det känns också hemskt och tär på mitt självförtroende att gå från en söt till utseendet 25åring som lätt gick en mil per dag (ingen foglossning) även som höggravid till en grå hög som knappt stelt tar sig ur soffan utan att gnälla.

Jag är hyfsat nöjd med kroppens utseende men har fått smärtor och stelhet överallt. Vet inte om det är normalt efter att ha fått barn? Har varit hos läkare som säger att det är för att jag bär barnet men det kan jag ju inte sluta med. Har ont i knän och höfter och nacke och rygg.

Då de värsta grejerna. Jag har stora mörka påsar under ögonen och min hudfärg har blivit helt grå. Kinderna hänger och läpparna smälter färgmässigt in i huden. Ögonbrynen som jag var så stolt över för deras naturliga fina form har blivit glesa på sidorna. Glesa ögonfransar. Min hårfärg är naturligt mörk blyertsgrå färg (inte gammal-grå utan har alltid haft så) och det mörka gör att ögonen (ljusblå) och ögonbrynen knappt syns, ansiktet blir inte framträdande. Det är synd för jag har rätt stora ögon som var fina tidigare mn nu syns de knappt. Jag tappar fortfarande hår pga graviditeten och tidigare hade jag tjockt lockigt hår (bröstlångt). Numera glest och halvrakt och flygigt. Bebisen drar i det så jag har nästan alltid det i en tofs vilket inte smickrar min (rektangulära) ansiktsform.

Jag ser ut att ha åldrats 20 år på ett halvår :( Finns det något jag kan göra? Äter d-vitamin och järn så mkt jag kan pga brist och multivitamin.

Klippa sig? Färga/tona/slinga håret och vilken färg då? Har provat färga ögonfransar och bryn men det blev inte bra eftersom de är så glesa. Jag har provat ögonfransförlängning men mina egna orkade inte hålla upp dem så jag gick med halvstängda ögon och det såg hemskt ut. Fick ta bort dem.

Jag vill bara se hyfsat pigg och glad ut igen, hjälp...

• Svar på tråden Sliten småbarnsmamma trött på sitt utseende, hjälp
  • Phillippa

Jag vill tipsa om ögonfransförlängning. Då ser du snygg ut redan när du vaknar :). Det håller i tre till fyra veckor och kostar ca 500kr/gång men det är det värt!

• Anonym (Emelie)

Är ju ingen uppåtrusch för skönheten att få barn. Dels pga graviditeten men även pga minskad sömn sen. Jag väntar mitt tredje barn nu (bf+2) och ja man har ju inte blivit snyggare med åren direkt.

Jag försöker verkligen ta mig tid (orkar inte egentligen) att fixa mig varje dag även om jag bara är hemma o det är inte för min mans skull utan för min egen. Mår så mycket bättre när jag ser mig i spegeln o inte ser ut som om jag just återuppstått från graven liksom. Har alltid målade naglar (färg gör mycket när man i övrigt känner sig grå). Äter vitaminer året om. Går aldrig i mjukisbyxor bland folk. Däremot är jag sjukt kass på att vara ute nu på vintern så det skulle jag behöva mer av. Ljuset ger mycket, både energi o fräschare hy. Om jag hade lätt att bli brun skulle jag sola solarium såhär års men jag har världens blekaste hudtyp ungefär så det blir brun utan sol när orken finns.

Usch vet att det inte är lätt...men det är dom tipsen jag kan ge.
    - se till att få så mkt sömn som möjligt
    - kom iväg på egna aktiviteter
    - satsa på färger
    - fixa iordning dig även till vardags

Det är iaf dom grejerna som jag kör med.

• Anonym (Bea)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-30 17:53:55 följande:

Kan inte köpa träningskort för det finns inget gym nära med barnpassning för bebisar... hade absolut gjort det annars. Men det kanske finns övningar att göra hemma. Tror något uppmjukande och lite styrka i armar/rygg/mage vore bra. Jag är ändå hyfsat nöjd med kroppen under omständigheterna vilket känns bra. Lite smickrande kläder så ser den nog helt okej ut. Har "naturligt" breda armar och ben men bara något extrakilo på magen ändå, sträcker jag på mig blir den rätt bra.

Mammaryggträning ska jag också kolla upp! Någon som vet en bra app?

Jag hade inte ens tänkt på att ögonbrynen kan ha påverkats av att jag var gravid! :O Det verkar ju jättelogiskt med tanke på att jag tappat så mycket hår men hade aldrig tänkt åt det hållet. Hoppas verkligen på det! :)

Ögonfransförlängning funkade inte för mig heller, jag utvecklade en allergi mot limmet efter ett tag och fransarna blev förfärligt glesa under återhämtningstiden tyvärr... Får nog prova ricinolja som någon föreslog. (Billigt!)

Ögonbrynen är jag däremot som sagt supernöjd med att ha tatuerat. Det ser helt naturligt ut och jag har mycket finare form på dem nu än jag någonsin lyckades få till med penna :)

Angående träning så har jag också svårt att ta mig ut till gym men har använt mig av 7 minutes-appen som har jättemånga olika träningsprogram (jag kör prenumerationsvarianten), sedan har en kompis till mig förändrat sin kroppsform mycket med Asana Rebel. Har inte testat den än men blev sugen på den också.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (Åh!) skrev 2017-03-30 06:47:45 följande:

Uhh jag är i precis samma sits :( !!! Men min sambo säger varje dag hur vacker jag är men jag har verkligen förlorat mig själv. Vet inte ens vem jag är längre. Och det hjälper inte att vi inte har råd att köpa nya kläder / smink eller göra annat för att jag ska känna mig fin. 23 år. Vet att ni säkert tycker jag är löjlig för "när man är 23 är man så ung och fräsch och frisk". Nej.. inte jag! Jag har inte köpt kläder på 2 år! Förutom några få gravidkläder och 2 st amninglinnen och 4 st amnings behåer. Jag kunde stan inte ta mig ur sängen imorse för ryggen och höfterna värkte. Som en kärring! Vad kan man göra för att känna sig lite finare som inte kostar så mycket?

Du beskriver precis hur jag kände mig, fast jag var 31 när jag fick barn. Köpte aldrig kläder, brydde mig inte om mitt utseende alls och försökte undvika spegeln så gott det gick - kände mig verkligen som en "kärring"!

Hoppas jag kan glädja dig och TS med att det blir bättre; det är svårt att fokusera på sig själv samtidigt som sina barn, men intresset för er själva (och tiden!) kommer gradvis komma tillbaka. Stressa inte upp er över det, ni har nog med det andra :)
  • Anonym (Bea)
    WigWam2 skrev 2017-03-30 11:06:02 följande:

Trött, blek, ansiktssvullnad, livlöst hår, fällning av ögonbrynens yttre del? Känner du dig även trögtänkt och har gått upp i vikt? Då har du med stor sannolikhet hypotyreos, underfunktion i sköldkörteln. Det är inte helt ovanligt att få sköldkörtelrubbningar av en graviditet. Alternativt att du har jodbrist. Det kan vara värt att kolla upp det först genom att pröva ett kosttillskott med jod.

Här är en att-göra lista:

1. Köp jodtabletter. Om det inte ger effekt inom en vecka så boka in en läkartid för sköldkörteln. Be att få lämna prover före besöket om det är lång väntetid. Provresultatet tar ca.1-2 veckor att få fram. Du kan behöva äta Levaxin.

2. Fyll på med näring. En graviditet kan dränera kroppen på näring och det är viktigt att fylla på så fort som möjligt. De fettlösliga vitaminerna A, D och E, samt zink och B12 är alla viktiga för huden och piggheten (och en massa viktiga kroppsfunktioner).

3. Köp ricinolja och pensla på ögonbrynen före läggdags. Det stimulerar och snabbar på hårväxten. Du kommer se resultat inom 2 veckor och inom 5 veckor kommer de vara buskigare än någonsin Funkar super, har precis gjort kuren själv.

4. Gör en ansiktsskrubb och en ansiktsmask med gurka för att få bort döda hudceller och dämpa ögonpåsarna. Ev. börja med ansiktsträning (finns gott om videos på youtube). Gör det själv regelbundet och har fått bort mycket "häng" i ansiktet, ex. minskat avståndet mellan näsa-mun.

5. Börja hemmaträna. Finns en uppsjö med bra träningsredskap och videos med övningar på nätet. Yoga och meditation/mindfullness är bra också för den inre balans.

Det var allt jag kom på nu. Hoppas något hjälper och att du mår bättre snart.

Ansiktsträning låter intressant, har du någon bra du kan länka till? Har redan sökt efter att jag läste ditt inlägg, men inte hittat någon bra just för avståndet näsa-mun än :)

Många bra tips!
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-30 17:53:55 följande:

Personal shopping lät ju lyxigt och kul men finns det i Sverige? Var? Jag bor inte i Sthlm men på tågavstånd.

Kan varmt rekommendera Åhlens City Stockholm. Har superduktiga personal shoppers och mängder av märken i alla olika prisklasser. Så det går att hitta en riktig "flaggskepps-blus" och blanda ut med billigare toppar osv.

Roligast är förstås om man har en bra budget på 8-10 000 kr. Då kommer du därifrån med en bra uppdaterad garderob, kan få med en fräsch vårjacka, lite smycken och skor (beroende på hur lyxig smak du har). De har även ett minipaket om man ska plocka ut en outfit eller två.

www.ahlens.se/cms/20160105_134557

Kolla även makeup-kurser på FACE, Make-Up store, Kick, Sephora. Många gånger kan man få smink motsvarande kurspriset.

I Mood-gallerian finns brow-bar www.rapideforbrows.se/ och blow-bar www.airbarstockholm.com/.

Det här tyckte jag lät kul också. Man kan dricka bubbel och lära sig locka sitt hår och massa annat.
    www.braidblow.se/

Jag tror på att du och en tjejkompis hoppar på tåget till Stockholm och kör en lyx- och mysdag. Blev riktigt inspirerad själv! :)

• Anonym (Beata)
    Anonym (Beata) skrev 2017-03-31 13:24:43 följande:

Angående c-vitaminserum. Jag har använt de här två och varit nöjd med båda.

www.paulaschoice.com/shop/skin-care-categories/targeted-solutions/_/Resist-C15-Super-Booster/
    eleven.se/ole-henriksen-truth-serum-collagen-booster-2692.html

Glömde skriva: känslig hud kan reagera på c-vitaminet så introducera det långsamt. Jag hade på det var tredje-fjärde dag i början och när jag såg att jag tålde det så tog jag varannan osv.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (Karin) skrev 2017-03-31 16:51:51 följande:
    Kan varmt rekommendera Åhlens City Stockholm. Har superduktiga personal shoppers och mängder av märken i alla olika prisklasser. Så det går att hitta en riktig "flaggskepps-blus" och blanda ut med billigare toppar osv.

Roligast är förstås om man har en bra budget på 8-10 000 kr. Då kommer du därifrån med en bra uppdaterad garderob, kan få med en fräsch vårjacka, lite smycken och skor (beroende på hur lyxig smak du har). De har även ett minipaket om man ska plocka ut en outfit eller två.

www.ahlens.se/cms/20160105_134557

Kolla även makeup-kurser på FACE, Make-Up store, Kick, Sephora. Många gånger kan man få smink motsvarande kurspriset.

I Mood-gallerian finns brow-bar www.rapideforbrows.se/ och blow-bar www.airbarstockholm.com/.

Det här tyckte jag lät kul också. Man kan dricka bubbel och lära sig locka sitt hår och massa annat.
    www.braidblow.se/

Jag tror på att du och en tjejkompis hoppar på tåget till Stockholm och kör en lyx- och mysdag. Blev riktigt inspirerad själv! :)
    Men ååååh, nu blev jag också inspirerad! *insert smiley med hjärtögon*

Mer lyx åt slitna mammor! Skål{#emotions_dlg.flower}Hjärta
  • Anonym (M)

Jag har inte läst alla inlägg så sorry om jag upprepar något men har du kollat dina sköldkörtelvärden? En del av det du beskriver låter som tänkbara symtom och sköldkörteln kan börja krångla efter graviditeter. Det är ju inget som hindrar att man piffar till sig ändå men ibland har utseendeförändringar, (t.ex. glåmig hy och glesare ögonbryn), fysiska orsaker som också borde kollas upp.  

Det bästa för min hy är omega 3 (flytande), mycket frisk luft, skonsam peeling och ångbad för ansiktet. Kolla upp vilka egenskaper olika örter har och välj en som passar dig. Köp lösvikt på hälsokosten, koka upp örten under lock, luta dig över över kastrullen med en handduk över huvudet så att ångan samlas under. Det räcker med några minuter.

Ett hudvårdsmärke jag älskar är Eilas, ekologiskt, helt naturligt och rimliga priser. Vitaminkuren (olja) för ansiktet och aloeverakrämerna är toppen!      
      www.eilas.se/

En klassiker för piggare hud direkt är Clarins "Beauty flash balm" 
    www.nordicfeel.se/hudvard/ansikte/dagkram/clarins-beauty-flash-balm-2922

Bra sminkprodukter:
    Touche éclat YSL - döljer mörka ringar under ögonen väl. 
    www.kicks.se/yves-saint-laurent-b337
    True radiance Clarins - bästa underlagskrämen jag har haft! Huden blir len, återfuktad och den är ljusreflekterande så man får fint "glow"
    www.kicks.se/clarins/true-radiance-spf-15-p41958
    Pep-start Clinique - mycket bra primer som ger fukt och döljer skavanker
     eleven.se/clinique-pep-start-hydroblur-moisturizer-47724.html

• Anonym (M)

Tillägg: Jag skaffade en roddmaskin när jag hade svårt att komma iväg till gymmet och jäklar vad det tar på benen, baken, ryggen och armarna! Min bak har krympt drastiskt. Skrattande Jag tittar på Netflix och ror samtidigt, känns knappt som en ansträngning men det ger resultat. Det är en av de träningsmaskiner för hemmabruk som tränar flest muskelgrupper.  

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-29 14:26:42 följande:

Jag fick barn för ett halvår sedan, är kring 35 i ålder. Jag har alltid varit hyfsat nöjd med mitt utseende, sett ung ut för min ålder etc men nu ser jag ut som ett vrak och det är inte kul.

Min relation går stadigt neråt och jag tror min sambo tycker att jag är jättetråkig och grå och jag håller med honom. Jag behöver hjälp så jag kan piffa upp mig lite. Jag tror att om jag vore hyfsat nöjd med vad jag såg i spegeln skulle jag bli gladare och få mer lust att göra mig fin, romantiska saker etc. Det känns också hemskt och tär på mitt självförtroende att gå från en söt till utseendet 25åring som lätt gick en mil per dag (ingen foglossning) även som höggravid till en grå hög som knappt stelt tar sig ur soffan utan att gnälla.

Jag är hyfsat nöjd med kroppens utseende men har fått smärtor och stelhet överallt. Vet inte om det är normalt efter att ha fått barn? Har varit hos läkare som säger att det är för att jag bär barnet men det kan jag ju inte sluta med. Har ont i knän och höfter och nacke och rygg.

Då de värsta grejerna. Jag har stora mörka påsar under ögonen och min hudfärg har blivit helt grå. Kinderna hänger och läpparna smälter färgmässigt in i huden. Ögonbrynen som jag var så stolt över för deras naturliga fina form har blivit glesa på sidorna. Glesa ögonfransar. Min hårfärg är naturligt mörk blyertsgrå färg (inte gammal-grå utan har alltid haft så) och det mörka gör att ögonen (ljusblå) och ögonbrynen knappt syns, ansiktet blir inte framträdande. Det är synd för jag har rätt stora ögon som var fina tidigare mn nu syns de knappt. Jag tappar fortfarande hår pga graviditeten och tidigare hade jag tjockt lockigt hår (bröstlångt). Numera glest och halvrakt och flygigt. Bebisen drar i det så jag har nästan alltid det i en tofs vilket inte smickrar min (rektangulära) ansiktsform.

Jag ser ut att ha åldrats 20 år på ett halvår :( Finns det något jag kan göra? Äter d-vitamin och järn så mkt jag kan pga brist och multivitamin.

Klippa sig? Färga/tona/slinga håret och vilken färg då? Har provat färga ögonfransar och bryn men det blev inte bra eftersom de är så glesa. Jag har provat ögonfransförlängning men mina egna orkade inte hålla upp dem så jag gick med halvstängda ögon och det såg hemskt ut. Fick ta bort dem.

Jag vill bara se hyfsat pigg och glad ut igen, hjälp...

Kolla faceyoga mycket effektivt. Kolla PETA på Youtube och en kvinna som heter Linda som har massa olika
    www.youtube.com/user/RENEWMETVCHANNEL

Också  olika kosttillskott för ansiktet som man sväljer som plumpar ut huden som tex Kollagentabletter t ex Genacol eller Phytoceramider. Suveränt för volym och att få fukt till huden. Omega 3 och E- vitamin och zink är andra viktiga + c vitamin i massor.

En en bra concealer, foundation och att man lär sig skuggtekniken som får fram ansiktet bäst. Jag är stylist och vet vilken power det finns i make up och färger:)
    Lycka till!

• Preggooo

Hej! Lite sent svar kanske men ögonbrynen gör så sjukt mycket! Jag tycker du ska unna dig 3D ögonbryns tatuering (håller ca 3 år) gå till någon riktigt duktig och få brynen tillbaka! Och sedan till ditt hår på huvudet.. då du har mörkgrått (samma färg som mig låter det som) rekommenderar jag en fräsch naturlig men ganska ljus blond färg med slingor i för en naturligare look. OBS! Inte platinablond! Och kanske en snygg gardinlugg? Till detta: på något sätt bli brun i hyn! Det gör mest av allt! Man ser tusen gånger fräschare ut men brun hy. Om du inte vill sola solarium så kan du ju göra spraytan. Metoden har utvecklats under åren och går man till någon seriös så behöver man inte få den där orangea onaturliga färgen. Naturligt är bäst. Och så kan man alltid hjälpa till med ett bra solpuder i ansiktet (på kindben, näsa,haka,panna och mellan ögonbryn och öga. (De platser där solen träffar mest liksom). Utöver detta kanske fixa naglarna? Och snälla; inga långa häxnaglar i neonrosa utan gärna kortare fräschare med något ljusrosa eller ljusbeige gellack (permanent nagellack). OCH duscha i citrusdoftande produkter!! Jag lovar att det piggar upp varje dusch och man känner sig superfräsch! Lycka till! :D

Svar på tråden Sliten småbarnsmamma trött på sitt utseende, hjälp