Inlägg från: BahHumbug |Visa alla inlägg
  • BahHumbug

    Får skolan ge kött till mitt barn?

    Var det barnet eller barnets fröken som gav barnet vanlig köttfärs?

  • BahHumbug
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:29:53 följande:
    Barnen lägger upp själva, men fröken står med och mitt barn frågade om det fick ta av färsen eftersom den vegetariska maten inte såg god ut.

    Kötträtten var lasagne och det vegetariska nån gryta. Tycker att de åtminstone borde göra något likvärdigt.
    Det kan även vara så att läraren inte ville hundra barnet att äta. Eftersom barnet annars äter vegetariskt kost så kanske läraren trodde att barnet visste att det var kött. Vore det bättre om läraren sade tvär nej och sedan berätta att barnet fick äta det som serverades eller äta en smörgås. Om läraren hade sagt nej skulle det sannerligen bli bråk om det. Läraren gjorde ett fel och det kan man ta upp och säga att man förstod att det blev lite fel.
  • BahHumbug
    John22 skrev 2017-03-29 17:43:31 följande:

    "en fröken som har full koll på att hon är vegetarian."

    Fast det är hon uppenbarligen inte om hon väljer att äta kött. Att hon inte gör kopplingen är snarare en efterkonstruktion från din sida eftersom du försöker intala dig att det rör sig om ett frivilligt beteende snarare än indoktrinering från din sida.


    "Hennandet" kan du lägga ned eftersom du redan slagit fast att det rör sig om en "hon".
    THANK YOU
    media.giphy.com/media/1Z02vuppxP1Pa/giphy.gif
  • BahHumbug
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:58:45 följande:
    Det är en liten klass på tolv barn. Fröken visste mycket väl att hen inte äter kött.

    Och nej, hen tänker inte så. Hen såg lasagne som i hens värld vi äter hemma flera gånger i månaden. Hen insåg inte att det var djur i.

    Det blev ett fel och då pratar man om det med läraren. Man säger att det blev lite tokigt och att man uppskattar om man tänker till en gång extra. Sedan kan det vara bra att be om matlistan som skolan har så att du kan prata med ditt barn om volka maträtter som har kött i sig.


    Misstag händer och i detta fallet så var det ett harmlöst misstag. Det vore en sak om barnet var hyperallergiskt. Nu är man en erfarenhet rikare och livet går vidare.

  • BahHumbug
    Anonym (Också vegetarianer) skrev 2017-03-29 18:07:51 följande:

    Hej. Vi är också vegetarianer och jag hade då blivit fly förbannad om samma sak hade hänt något av mina barn. På äldstas skola får barnen maten serverad när de Går de yngsta klasserna i alla fall.

    Jag var däremot arg i går då sonen fått gelatingodisar på skolan. Är ju värre med rent kött, men vill Då ogärna att mina barn ska äta gelatingodisar heller.

    Ta kontakt med skolan och se till att det aldrig händer igen skulle jag göra!

    Jag tog då kontakt med rektor efter händelsen med gelatingodisar igår och hon lovade att ta tag i saken så det inte upprepas.


    Man behöver inte bli otrevlig när det blir ett fel.
    Man kan poängtera att det blev fel och att man uppskattar om man tänker på sådana saker i framtiden. Att bli arg och otrevlig gör inte saken bättre, två fel blir inte ett rätt.
  • BahHumbug
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 18:09:10 följande:
    Nej, hen får inte äta kött och inte vill hen det heller.
    Vad menar du med att barnet inte får äta kött?
    Är hon allergisk? Om hon är allergisk eller liknande så förstår jag att hon inte får äta. Men att bara säga till barnet "Du får INTE äta kött" för att man själv inte vill äta kött visar att man medvetet har gett barnet en bestämd kost. Om barnet själv sade att hon inte vill äta kött så blir det en annan sak.
  • BahHumbug
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 18:20:12 följande:

    Jag var inte arg, jag frågade hen om hen visste vad det var i maten, hen sa nej och då svarade jag ko.

    Ni som är så totalt oförstående, finns det inget ni känner starkt för? Nazism, rasism, djurplågeri? Hade ni varit okej om era barn var med och aktivt stöttade något de inte ens förstår? Hade ni låtit ert barn plåga en hund för att inte pådyvla det era åsikter om att det är fel?

    Exakt så känner jag inför kött.


    Har du förklarat för ditt barn att det var ett misstag hon hade gjort? Att hon har skuldkänslor visar att hon mår dåligt. Vad har du gjort för att hjälpa henne att må bättre? Ja det är synd om kon och hon råkade äta en ko men livet går vidare.

    I den åldern så är man känslig och många gånger kan något sådant gå helt överstyr om man inte ser upp, Vem vet, det kan bli så att hon bara äter speciella saker och vägrar äta andra saker. Ett barn resonerar och tänker på ett annat sätt än vad en vuxen gör.
  • BahHumbug
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 18:31:09 följande:
    Jadå, det är lugnt nu. Hen har ställt några frågor kring djur och kött, men det är inget hon verkar grubbla så mycket över nu. Hen blev ledsen just när hen insåg att det var ko, men det är ingen fara nu.

    Jag är inte arg på mitt barn, jag är arg på fröken som tar såna beslut utan att rådfråga oss föräldrar.
    Om läraren hade ringt och sagt att barnet inte var så sugen på en vegetarisk gryta och ville äta lasagne, vad hade du svarat?
  • BahHumbug
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 18:40:19 följande:
    Jag hade sagt nej. Så länge hen inte förstår hur köttet hamnar på tallriken så kommer jag inte vara okej med det. Om hen kommer när hen är mogen nog att förstå och vill äta kött så kan vi ta den diskussionen då.

    Hade fröken sagt att det var kött i hade hen garanterat inte velat ha oavsett.
    Med andra ord, du ger ditt barn skuldkänslor och bestämmer vad hon får äta eller inte. Det låter som om du har bestämt dig för att hon inte får äta kött för att du anser att det är fel.
  • BahHumbug
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 18:46:51 följande:
    Nej jag ger inga skuldkänslor. Mina barn får inte snatta eller slåss heller, är det också att ge skuldkänslor?
    Det blir skuldkänslor då det är du som har sagt att hon inte får äta kött. Du har bestämt det åt henne och det blir extra känsligt då barn brukar lyssna blint på sina föräldrar.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?