• Anonym (Preventivmedel)

Kondom som preventivmedel?

Min kopparspiral tar livet av mig snart så vi måste, tyvärr, byta till kondom istället då jag inte vill ta något med hormoner i.

Min fråga är dock om vad ni allmänt tycker om kondom som preventivmedel, ni som alltså använder det/har använt?

Är det verkligen så säkert som det påstås? Känns som om det är större risk att bli gravid med kondom än andra preventivmedel.

Har ni tips på "bättre" sorter om man vill att kondomen ska kännas så lite så möjligt??

• Svar på tråden Kondom som preventivmedel?
  • Anonym (Noggrannhet)

Vi har använt (enbart) kondom i snart fyra år och inte blivit gravida. Vi är dock NOGGRANNA - inget "bara lite utan först" eller "det är lugnt, jag kan inte bli gravid just nu", utan kondomen åker på innan kuken åker in. Simple as that.

Vi gillar RFSU:s Thin, den är tunn och bra. Och vi använder alltid glidmedel.

BahHumbug skrev 2017-03-29 20:04:56 följande:

Hur gammal är du?

Varför undrar du?
  • Anonym (Ankan)

Jag böev gravid med trean som föds om åtta veckor när vi körde kondom som pmedel. Jag ville vara hormonfri, mådde heller inte bra med kopparspiral. Hade minipiller ett par år efter. Vi blev dock lite golvade av min selust efter pillerstopp och hann inte alltid upp till sovrummet och hämta kådisar när lusten slog till. Så egentligen var det ju inte kondomernas fel att det blev som det blev, snarast vår brist på engagemang att få på dem när det verkligen gällde. Så nu har vi en bebis att se fram emot och en låda oanvända kondomer uppe i garderoben.

• BahHumbug
    Anonym (Preventivmedel) skrev 2017-03-29 20:08:31 följande:
    Varför undrar du?
    Av ren nyfikenhet med tanke på en del av frågorna. Det enda skyddet som är 100 säkert är när man inte leker i sängen. En kondom skyddar så länge den är färsk och inte har revor på sig. En kondom som har legat ett tag kan gå sönder.
    BahHumbug skrev 2017-03-29 20:14:55 följande:
    Av ren nyfikenhet med tanke på en del av frågorna. Det enda skyddet som är 100 säkert är när man inte leker i sängen. En kondom skyddar så länge den är färsk och inte har revor på sig. En kondom som har legat ett tag kan gå sönder.
    Tack men jag är inte dum, jag vet att inget preventivmedel är 100% säkert.

Menade att det verkar som om olyckor sker mer med kondom än andra preventivmedel. Och då menar jag inte att man struntar i kondomen utan att kondomen råkar gå sönder, den går av eller liknande under sexet.
  • BahHumbug
    Anonym (Preventivmedel) skrev 2017-03-29 20:18:20 följande:
    Tack men jag är inte dum, jag vet att inget preventivmedel är 100% säkert.

Menade att det verkar som om olyckor sker mer med kondom än andra preventivmedel. Och då menar jag inte att man struntar i kondomen utan att kondomen råkar gå sönder, den går av eller liknande under sexet.
    Kan även vara så att folk sätter på den fel, sedan beror det på hur det ser ut före och efter. Simmarna kan leva i kvinnan ett par dagar efter att de simmat ut.
    I vissa kretsar är det mer vanligt att det är p-piller som inte skyddar.
  • linnéa001

Jag är 36 år och har använt enbart kondom i säkert 15 år, aldrig blivit gravid. Tycker det är ett jättebra preventivmedel. Jag klarar inte heller hormoner och vill inte ha spiral. Beroende på din ålder så kan du ju fundera på sterilisering. Jag hade tänkt vänta tills nästa år och om jag då inte känner längtan efter fler barn (har ett) så är tanken att sterilisera mig. 

Vi brukar beställa från kondomkungen. På det viset har vi fått massa olika märken att testa och gubben har hittat en sort som han gillar.

• LaFontaine

Vi använder enbart kondom och det fungerar fint. Jag har aldrig förstått hur man "råkar" bli gravid med kondom (dvs glömma/hoppa över etc.), det är både enkelt och praktiskt.

Jag tål inga hormonella preventivmedel och hade innan jag fick barn, svåra menssmärtor. Då avråddes jag från kopparspiral. Efter barnet har jag istället kraftiga mensblödningar, varför jag återigen avråds. Visst är det lite med spontant utan kondom, men det tar inte många sekunder att trä på en heller!

Svar på tråden Kondom som preventivmedel?