• Kottens

Liten bebis?

Hej!

I v 31+5 fick jag en blödning på mellan 0,5-1 liter... trodde vattnet gick men var BLOD överallt. Åkte ambulans in och blev inlagd drygt 2 veckor med antibiotika och stopp av värkar/sammandragningar.. visste sedan innan att moderkakan legat för och att det ev kan hämma tillväxt och orsaka blödningar, men nu hade den rättat till sig.

Men nu till frågan... Var på tillväxt-ul i måndags (v34+2) och bebisen beräknades väga drygt 1900g.. fick ny tid till ul nästa vecka (v35+4 då) då de ska kolla vikten på nytt. Ligger mellan 21-23 % under kurvan...

Vad vägde era bebisar i dessa veckor?

Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Liten bebis?
  • Meriall

Samma som din dvs lika mkt tillväxthämmad så förväntade mig att han skulle vara liten när han sedan föddes 8 dagar över tiden men han vägde 3,4 kg vid födseln så måste ju ha sett fel på tillväxtULen...

• jillan

Har fått 2 tjejer som varit tillväxthämmade. Legat runt -32% båda 2 under graviditeten. Snittades i v36 pga detta. Båda vägde 2100g. Behövde ej neonatalvård och har ammat i 10 månader båda två. Det kan vara en tuffare start om barnen är små för tiden, såkallat SGA. Blir extra ersättning efter amning så en fördel är att stimulera brösten själv emellan amning så kan man ge det lilla extra i form av egen bröstmjölk. Mycket hud mot hud främjar tillväxten hos barnet, amningen och barnets förmåga att ta upp näring. Sen är det ju väldigt mysigt också.

• Kottens

Åh, tack så jättemycket för att ni delar med er <3

Lugnar mig lite :))

Blir nog snitt för mig också, ska tillbaka på onsdag för att få datum så vet inte om det blir tidigare pga tillväxthämningen.

Men era barn har inte haft problem senare även fast de varit små?

• lisohl

Vi sprang på tillväxtultraljud varannan vecka från typ v 31 då mitt sf mått inte följde kurvan. Vill minnas att han låg ungefär -20% också. Han föddes 39+4 och vägde då 2750 g. Vi behövde aldrig ge ersättning och han ökade fint i vikt. Är nu en pigg och glad 2-åring.

Svar på tråden Liten bebis?