Jag drömmer mig bort men det gör inte han
Min sambo och jag har varit tillsammans i lite mer än 5 år och vi har ett bra förhållande. Jag älskar honom verkligen och vill inte välja bort honom, men nu har vi ett problem. Vi bor i en stad uppe i norr, en stad som jag alltid har bott i. Jag är less på att bo här, jag längtar bort. Jag vill bo i en större stad, Stockholm till att börja med, för att om några år kanske flytta utomlands. Men just nu är det Stockholm som lockar. Visst är det skönt att bo på lugnare ställen, men jag har bott där jag bor nu i hela mitt liv och nu vill jag testa nåt annat. Omväxling, det är vad jag behöver. Jag vill påbörja min universitetsutbildning (Civilekonom) eller något annat inom ekonomi, någonstans i Stockholm. Jag har nämligen jobbat i ca 1 år och kompletterat ett ämne på komvux nu. Det enda svåra är ju det där med bostad i Stockholm, men hur som helst så längtar jag bort.
Vi har diskuterat om det här en del nu och min sambo vill inte flytta. Han går på universitetet just nu och har typ 1 år kvar av sin utbildning, men han vill inte flytta när han är färdig med den heller. Han säger att han trivs där vi bor, att han är van vid att bo i en liten stad och att vi ändå aldrig kommer få en bostad i Stockholm. Han säger även att han inte vill lämna sin familj och sina vänner bakom. Men detta är nånting jag är beredd att göra, ''lämna'' min familj och vänner bakom, men jag vill inte lämna honom.
Nu har vi ju fastnat i det här träsket och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag älskar honom och ett liv utan honom kan jag nog inte tänka mig, men jag är rädd för att om att jag bor kvar i denna stad så kommer jag bli olycklig, för att jag aldrig tog chansen att flytta. Jag vill inte vänta i 4 år till, jag vill flytta NU. Jag tror att jag hade mått bättre i Stockholm. Jag behöver känna på hur det är att bo i en lite större stad och det har jag alltid velat. Känner mig helt uttråkad i min hemstad.
Som sagt så vill jag ju absolut inte lämna min sambo, men jag vill inte ge upp min dröm om en större stad heller. Jag vill inte heller tvinga min sambo att gå med på en flytt. Det känns som att hur det än blir så kommer det att bli skit. Stannar jag kvar här så kommer det fortsätta vara som det alltid har varit. En tråkig, liten stad och kanske blir jag till slut ledsen av att veta att jag inte flyttade, utan valde att stanna kvar här. Om jag flyttar och min pojkvän stannar kvar här så blir det också dåligt. Är nog inte lycklig utan honom, kvittar var jag bor. Om han går med på en flytt så känns det som att det bara är för min skull och det skulle nog inte han vara helt lycklig med. Han säger ju själv att han inte vill flytta och jag vill inte tvinga honom att göra något som går emot hans vilja, för vem vet, kanske blir han då sur och ledsen till slut av tanken på att han flyttade emot sin vilja.
Hur gör man? Någon som har något bra att säga?