• Meriall

Tips på plockmat till 5mån-bebis?

Jag har en prematurbebis som är jätteintresserad av mat och blir ledsen om vi andra äter och hon inte får något samtidigt. Hon är korrigerat 5 mån nu och har ätit gröt och pureer men inga bitar än. Majskrokar kan hon äta men blir hård i magen av så söker bättre alternativ med plockmat som är lätt att ta upp och sätta i munnen. Majskorn tex känns lite för stora/hårda (och är nojig att hon får i halsen så vill inte ge det än) så bättre med saker som smälter lite mer i munnen eller som inte delar upp sig och går att hålla i och suga på, tex morot. Hon har inga tänder.

• Svar på tråden Tips på plockmat till 5mån-bebis?
  • Ellie

Banan, kokt potatis, avokado, mjukkokt broccoli, ost...

Googla gärna blw, det finns mycket tips.

• vikkey

Smaknapp tyckte annars vår son om när han var i den åldern, då fick han smaska på bäst han ville utan risk att sätta i halsen. Fylld med banan, avokado, mango etc!

• Meriall
    vikkey skrev 2017-03-31 10:10:51 följande:

Smaknapp tyckte annars vår son om när han var i den åldern, då fick han smaska på bäst han ville utan risk att sätta i halsen. Fylld med banan, avokado, mango etc!

Åh lät spännande, hur funkar den?

Tack för tipsen ni andra! Jag provade ge ett smörgåsrån idag och det gick bra en stund och hon tyckte det var jättespännande men sedan sög hon av en rätt stor bit rån och hulkade lite så det var lite otäckt även om hon inte fick i halsen. Jag har en fobi mot det då jag sett rätt hemska saker så är väldigt nojig och försiktig.
  • Carambolan

Några fler tips: kokta morotsstavar, gurkstavar, skalade klyftor av mjuka päron, bitar av kokt ägg, pastaskruvar, plättar.

• legomum

Kan din bebis sitta upp ordentligt utan att hasa ner allt för mycket så skulle säga go. Annars bör du vänta tills bebis kan sitta upp utan att sätta i halsen.

Titta på BLW, Baby Led Weaning för tips

• Meriall
    legomum skrev 2017-03-31 11:45:24 följande:

Kan din bebis sitta upp ordentligt utan att hasa ner allt för mycket så skulle säga go. Annars bör du vänta tills bebis kan sitta upp utan att sätta i halsen.

Titta på BLW, Baby Led Weaning för tips

Hon kan sitta på egen hand utan stöd kanske 30 sek och sitter bra i barnstol, är det okej då? Ska kolla blw men är som sagt nervös själv för bitar.
  • legomum

Ja det är nog helt ok.

Skrev lite tokigt. Jag menar att "sitta upp så man inte sätter i halsen"

På så små barn så sitter kräkreflexen ganska långt fram. Men det är sällan de sätter i halsen och de klöks oftast. Har man is i magen och självklart 100% koll på barnet så brukar de oftast utan större svårighet få rätt på biten.

Rekommenderar att se video på hur man ska göra om små barn sätter i halsen. Det ger dig kanske lite trygghet vid måltiderna.

• vikkey
    Meriall skrev 2017-03-31 10:33:49 följande:

Åh lät spännande, hur funkar den?

Tack för tipsen ni andra! Jag provade ge ett smörgåsrån idag och det gick bra en stund och hon tyckte det var jättespännande men sedan sög hon av en rätt stor bit rån och hulkade lite så det var lite otäckt även om hon inte fick i halsen. Jag har en fobi mot det då jag sett rätt hemska saker så är väldigt nojig och försiktig.

Googla "smaknapp", finns lite olika tillverkare. Brukar finnas att köpa på de flesta babyaffärer, typ Babyproffsen, Lekia etc. Ser ut som en större napp som barnet kan hålla i, med en silikon (oftast) sugnapp som man kan öppna och fylla med valfria (mjuka) grejer, tex banan. Så är det små hål i nappen, så när barnet suger/tuggar på den kommer det ut mosat innehåll och ingen risk att de sätter i halsen!
  • Meriall

Hur små är hålen på nappen? Lät ju positivt!

Jo grejen är att jag har en fobi mot det pga trauma och därav är jag så rädd. Har ju alltid någon annan närvarande i huset som kan komma och hjälpa om något händer men vill gärna kunna mata barnet själv i rummet utan att ha småpanik. Så jag skulle inte klara att titta på en sådan film. Har gått hos terapeut utan resultat för detta och får förmodligen söka en ny och hoppas att det går bättre då.

Så det är därför jag vill vara på säkra sidan hellre än osäkra...

• vikkey
    Meriall skrev 2017-03-31 22:30:36 följande:

Hur små är hålen på nappen? Lät ju positivt!

Jo grejen är att jag har en fobi mot det pga trauma och därav är jag så rädd. Har ju alltid någon annan närvarande i huset som kan komma och hjälpa om något händer men vill gärna kunna mata barnet själv i rummet utan att ha småpanik. Så jag skulle inte klara att titta på en sådan film. Har gått hos terapeut utan resultat för detta och får förmodligen söka en ny och hoppas att det går bättre då.

Så det är därför jag vill vara på säkra sidan hellre än osäkra...

Så ser de ut! Jag mosade ner banan o mango i början, innan grabben riktigt fattat hur man "tuggade" på den, sen när han fattat biffen petade jag ner mer hela fruktbitar.

Svar på tråden Tips på plockmat till 5mån-bebis?