Vad göra vid magknip?
Vår bebis får extremt ont i magen några timmar på nätterna, inget vi gör underlättar. Hon skriker hysteriskt. Hon är 1,5 vecka gammal. Vad kan man göra?
Vår bebis får extremt ont i magen några timmar på nätterna, inget vi gör underlättar. Hon skriker hysteriskt. Hon är 1,5 vecka gammal. Vad kan man göra?
Minifom droppar gjorde susen för oss, men för stunden så kan massage eller ett bad hjälpa. Massera medsols på magen med lite olja och tryck samtidigt upp benen mot magen när h*n slappnar av.
Amma, om hon vill.
Lägg henne på rygg och göra cykelrörelser med benen. Efter några varv böj benen upp mot magen (alltså böj både knä- och höft). Ibland gör det lättare för småpruttar att komma ut.
Minifom hjälpte här också. Du kan även prova Sempers magdroppar. Magmassage har funkat bäst. Googla magmassage eller kolikmassage. Med första barnet var babymassage en del av föräldraträffarna på BVC och då ingick mag-/kolikmassage. Med andra barnen gick jag en kurs genom kyrkan. En mysig stund för både förälder och bebis så det kan jag varmt rekommendera! Magmassage kan man dock få hålla på med regelbundet i ett par veckor innan det ger ordentligt resultat. Med första barnet slutade jag med mjölkprotein helt när han var 1 månad och efter några veckor hade han mindre ont i magen och skrek mindre. Men det var rätt jobbigt och omständigt så skulle testa de andra sakerna i första hand. Med tvåan räckte det med minifom och magmassage. Verkar hon ha mycket luft som inte kommer ut? Då kan ni testa pysventil som hjälper henne att fisa. Det lättar på trycket.
Ammar du? Tänk på vad du äter då. Uteslut koffein, kål, lök och bönor till en början. Att låta bebisen amma mycket då hon är orolig kan hjälpa för stunden, begränsa inte amningen med rädsla att barnet ska få ont i magen. Går hon upp i vikt som hon ska? Det kan ju vara att barnet skriker för att hon vill äta mer och/eller oftare. Nyfödda kan ju vilja amma flera timmar i sträck utan att något är fel.
Hej! Hon ammar och jag tänker på vad jag äter. Hon får mat när hon vill och hon har gått upp jättebra i vikt. Nu är hon just två veckor. Jag tycker magen har blivit bättre, det är som att hon lärt sig prutta nu! Förut bajsade hon bara. Så det verkar gå åt rätt håll, kanske tarmarna är/var lite omogna för min mjölk. :)
Min son fick också ont i magen är kring 1,5-2 veckor och jag provade både Semper och Miniform. Han rapar aldrig så vi tror att det berodde på luft och när vi började med Miniform så började han prutta ut all luft. Det var jättestor skillnad! Sempers vet jag inte om det ger något resultat - känns bara bra för tarmens skull. Miniform är väl vad jag förstått det mer här och nu och Sempers droppar påverkar även på lite längre sikt med bra bakterier.