Detta eviga sparande
HUR motiverar man sig att spara >350 000 kr till kontantinsats?!
Vi ligger på strax under 200' och det är uppförsbacke nu...
Stöttning, tack!! Gärna solskenshistorier.
HUR motiverar man sig att spara >350 000 kr till kontantinsats?!
Vi ligger på strax under 200' och det är uppförsbacke nu...
Stöttning, tack!! Gärna solskenshistorier.
Fokusera på målet, jag bodde i en etta på översta våningen, med en barnfamilj till vänster och i lägenheten under mig bodde en person som skulle upp klockan fem varje morgon. Inga konstigheter med det, men när man snozzar en timme varje morgon i ett hus med lövtunna vägar så är det en annan femma. Lyckades aldrig få fatt på vem tyvärr och ingen som ville känna sig vid det.
Det var en jäklar motiverade att spara för min del, och det var lättare när jag bodde i lägenhet att spara, nu när jag bor i hus är det svårare. Inget konstigt med det heller och det känns underbart att ändra för egen del.
Dreams är en toppenapp som gör det kul att spara.
Gå på visningar av lägenheter och hus lite då och då även om det inte är dags att köpa ännu, för då blir spardrömmen lite mer konkret. Man kan då gå omkring och drömma och sen ha dessa olika drömbostäder i sitt minne.
Föreställ er era framtidsjag i den bostad som ni vill ha. Tänk dem där görande saker som ni tycker om och vill. Föreställ er att de vänder sig om och ser på er nu, deras dåtidsjag, och tackar er.
När ni gör nåt specifikt för att spara, t.ex om ni står och kokar mat till matlådor istället för att äta utelunch och takeaway, tar med en termos istället för utekaffe, eller stannar hemma istället för att åka på semester eller vad det nu är så säg tack till er själva från era framtidsjag. Att de liksom finns där och stöttar er och är glada för det ni gör nu, för ett bättre sedan.
Föreställ er en lång tid in i framtiden, där ni levt ett långt liv i den bostad, som nutidsni ännu inte köpt. Där ni ser tillbaka på barnens uppväxt, alla jular, alla födelsedagar, men även vardagarna i det som är hemma, navet som ert liv snurrat runt. Ert hem. Era vuxna barns barndomshem. Hemma. För att hitta hem, hitta dit, så behövs den resa som ni gör nu, även om det kan kännas tufft ibland.
Det kan bara bra att ha ett sparande där man har en automatisk överföring, där en viss summa dras samma dag som man får lön, så man aldrig ser den hela lönen, och då kan man föreställa sig att man helt enkelt har en lägre lön. Att man ser det som att sparkontopengarna inte ens är ens egna, utan de tillhör några andra. Era framtidsjag.
Jag kan motivera dig genom att berömma dig. Jäklar vad bra att ha sparat så mkt. Jag känner mig lätt besegrad här. Har bra lön, är redan 41 men bor i hyresbostad i sthlm för att jag inte har sparat till insats. Jag KAN liksom inte. Lycka till!
Tack för era peppande ord!
Försöker bita ihop och tänka att det bara är något år kvar innan vi är i hamn om allt går som det ska. Men det är trögt! Tungt att spara, det tär på en. Alltid tänka på pengarna och vända på kronorna och ha denna ständiga ångest varje gång man köper någonting (även de nödvändiga sakerna!).
Tack för era peppande ord!
Försöker bita ihop och tänka att det bara är något år kvar innan vi är i hamn om allt går som det ska. Men det är trögt! Tungt att spara, det tär på en. Alltid tänka på pengarna och vända på kronorna och ha denna ständiga ångest varje gång man köper någonting (även de nödvändiga sakerna!).
Jag vet inte riktigt, kanske fokusera på målet och titta på hur sparkontot växer hela tiden. Har själv inga erfarenheter av problemet då jag älskar att spara och har alltid gjort, redan som barn. Tycker det är en underbar känsla att veta att man har pengar och hela tiden se hur tillgångarna växer. Det får mig att känna mig trygg och fri :)
Allmänna spartips:
* Hemlagad mat + matlåda.
2 pizzor som äts halvljumma hemma (take away) kostar 150 - 200 kr. Det är mer pengar än det kostar att laga en lyxigare måltid hemma, om man köper prisvärda matvaror.
För 200 kr kan ni ha 3 rätters hemma.
(ex: Morotssoppa till förrätt, benfri kotlett som bankas ut till schnitzel eller helstekt kyckling + rotsaker till huvudrätt, hembakad kaka till efterrätt)
Och matlåda kan kosta allt från några kronor till några tior, men en lunch ute kostar oftast närma hundralappen.
* Hembakat
Om man äter fikabröd och bröd, så är det otroligt prisvärt att baka själv.
Jäst + vatten + 1 påse mjöl + 1 dl olja + lite salt + ev. morötter/palsternackor/potatis eller andra rester från kylen man kör ner i bröddegen = 4 st stooora limpor, vi brukar skära dem i halvor och får 8 halvor som lätt motsvarar en brödpåse från affären. Om en sådan limpa kostar 25 - 30 kr i affären så kostar ingredienserna till brödet ca 20-30 kr, så då får man 7 brödhalvor på köpet...
Fikabröd är samma sak, några kronor för att sno ihop en sockerkaka, brownie eller kanelbullar, men många tior i affären.
* Prenumerationer - allt från tidningar, telefonabonnemang, tv-kanaler, spotify och annat som ligger och tickar pengar, behövs det? Fundera, sortera bort...
* Presenter när det är bra pris! Köp böcker på bokrean. Leksaker när det är fyndläge osv. Inte planlöst såklart - men i god tid. Hittar du en present som passar någon, och det är billigt, köp och lägg undan. Påminn dej själv i kalendern, XYZ fyller år (present - bok, ligger i skåpet).
* Småköp, sorteras bort.
* Second hand? Kan vara värt att kolla om något behövs inhandlas.
* Om alla vet att ni sparar till hus - så är det lättare att spara! Var tydliga.
"Bio?" "Kan vi inte träffas hemma istället, vi sparar ju till hus?"
Önska dej upplevelser tex restaurangbesök och annat som du saknar under detta sista året. Kompisar/släktingar kanske tycker att det är trevligare att bjuda dej på bio, middag och liknande istället för att leta efter en present som de inte vet om du vill ha.
* Har ni bil? Kör så lite ni bara kan. Cykla, gå, samordna inköp så att man gör alla måsten samtidigt. Varje sparad mil är många, många kronor sparade. (Bensin, spolarvätska, slitage på däck, risk för skador på bilen och liknande)
* Planera menyn efter plånbok och hälsa/miljö.
Linsgrytor, vegorätter, soppor, mycket rotsaker och lite kött osv. Allt ger mer pengar i plånboken och förhoppningsvis en bättre hälsa.
* Godis, snacks mm. Sortera bort! Eller ersätt med hemgjorda alternativ. Kladdkaka istället för chokladkaka. Gör egen kola istället för godis, även marshmallows och liknande går att göra själv (kolla på julgodis för inspiration). Chips? GÖr egna! Pop corn är också billigare och nyttigare alternativ, bara lite pop corn och olja i en gryta.
Läsk? Onödigt? Ransonera om ni tycker att det är värt pengarna.
Kolla var man kan köpa en back och tag 1 st 33 cl istället för att öppna en 1,5 liters som sen står och blir dålig eller dricks upp för att inte bli avslagen.
Tack för bra pepp och matnyttiga tips!
Tar till mig!
Hur länge har ni sparat och hur sparar ni?
Har ni fått någon avkastning eller kommer bara summan från sparande?
Hur länge har ni sparat och hur sparar ni?
Har ni fått någon avkastning eller kommer bara summan från sparande?