Detta eviga sparande
Vi bor i Mellansverige i en mellanstor stad där priserna legat och snurrat kring 1500 000 - 3000 000 kr de senaste 4 åren. Vi tänker >350 000 kr i insats dvs runt 2000 000 - 2500 000 kr. Men visst är det så att det kan stiga. Då köper vi inte. Jag är nog inne på hemnet minst en gång om dagen och följer budgivningar/slutpriser så jag anser mig ha koll på priserna i vårat och närliggande områden.
Vi sparar ca 15 000 kr i månaden +/- 5000 kr. Av olika anledningar finns inte utrymme för mer i dagsläget.
180 000 kr på ett år = mindre än 1 år till målet. Dags att börja gå på visningar då, så ni får klart för er exakt vad ni letar efter + får extra inspiration till att spara det där sista året. (Och skulle drömhuset dyka upp så kanske ni måste låna till kontantinsatsen, men då får det vara värt de extra kronorna)
Tips:
Gör en riktad insats varje månad eller vecka, vilket ni orkar med och kan hålla uppe. Tips på riktade insatser:
1) ni sätter er ner med räkningarna och går igenom alla avtal: har ni billigaste/bästa försäkringarna? tv-paketet? telefonabonnemanget? fondsparandet? Något vi kan sluta prenumerera på? osv. (Kan såklart delas upp på flera tillfällen...)
2) Ni går igenom alla skåp i ett eller alla rum ni har. Behöver vi detta? Använder vi detta? Sortera!!! Ni kommer att tacka er själva när ni ska flytta och allt gammalt skräp är bortplockat. Och om ni säljer på loppis/tradera/blocket så får ni in extra till er buffert. Ert skräp kan vara någon annans fynd.
Gå igenom ALLT, hur många muggar har vi? Hur många vaser? Kläder vi inte använder? "Bra-att-ha-prylar" som är onödiga?
Ett rum per helg eller hela klabbet på en gång. Kom ihåg att leta igenom alla lådor i förrådet!
3) Hör efter på jobbet om man kan göra några timmar extra ibland. Är det något begränsat som ska utföras? Behövs det extra timmar på något? Kanske man kan få in 1 extra timme här och där? Det gör mer än man tror! Eller lägg ut frågan till andra jobb eller bekanta.
Om varje vuxen kan göra 1 extra arbetsdag per månad så gör det mer än en månadslön på ett år. Och samtidigt så har man ju inte mer utgifter, så den månadslönen går rätt in på sparkontot.
Försök få till ett sådant större projekt lite då och då.