• dreaming1

fick jag missfall eller inte?

Enligt beräkningen ska jag vara i vecka 6 (5+3) idag, igår kväll vid ca 20 så kände jag hur det komma en del flytning och gick på toa och såg då blod, ljusrosa blod. Inte mycket, hade kommit lite i trosan och på pappret men kom ingenting i bindan. Sen har det inte kommit någonting mer, idag har det vara varit flytningar och lite brunt. Spydde idag och mådde jätteilla oh har fortfarande ont i mina bröstvårtor.
    Var det ett missfall eller bara en ofarlig blödning?? Var i kontakt med 1177 idag och frågade och hon sa att man kunde blöda utan att få missfall. Men fick inget vul. Blir galen.. vill veta :(( vad ska ja göra för att få ett vul på gyn i veckan?? Har jag fått missfall så vill jag veta det, inte gå runt och undra!

• Svar på tråden fick jag missfall eller inte?
  • EpicNurse

Nä får man ett komplett missfall blöder det betydligt mer. Minst som en vanlig mens.

Sen kan ju blödningen du fick tyda på att du kommer att få missfall, men än så länge har du inte fått det.

Man brukar undvika att göra ultraljud innan v 6+0 för att det är stor risk att man inte ser hjärtaktivitet, eller ens ett foster, för att det är för tidigt!

• YaYa

Ta gravtest med ett par dagars mellanrum, blir det svagare kan du nog räkna med missfall, annars bör det vara ok. Då jag fått missfall har hcg sjunkit snabbt i samband med blödning. Jag hoppas det går bra för dig!

• EpicNurse
    YaYa skrev 2017-04-01 19:50:10 följande:

Ta gravtest med ett par dagars mellanrum, blir det svagare kan du nog räkna med missfall, annars bör det vara ok. Då jag fått missfall har hcg sjunkit snabbt i samband med blödning. Jag hoppas det går bra för dig!

Fast man kan inte förlita sig på det. Denna graviditeten fick jag tydligt svagare tester trots normal graviditet. (The hook effect). Har även haft patienter som fått svagare och svagare i tidig graviditet utan att det varit något fel.

Dessutom är det väldigt vanligt att få missfall (missed abortion) och ändå ha starkt positivt gravtest.
  • YaYa
    EpicNurse skrev 2017-04-01 19:59:05 följande:
    Fast man kan inte förlita sig på det. Denna graviditeten fick jag tydligt svagare tester trots normal graviditet. (The hook effect). Har även haft patienter som fått svagare och svagare i tidig graviditet utan att det varit något fel.

Dessutom är det väldigt vanligt att få missfall (missed abortion) och ändå ha starkt positivt gravtest.
    Nä, det är ingen hundraprocentig metod, men i valet mellan det eller inget alls skulle jag i alla fall ha testat och fått en indikation. 
  • EpicNurse
    YaYa skrev 2017-04-01 20:05:30 följande:

Nä, det är ingen hundraprocentig metod, men i valet mellan det eller inget alls skulle jag i alla fall ha testat och fått en indikation. 

Absolut!
  • ajnas

Det är ganska vanligt med mindre blödningar i början av graviditeten. Så länge du inte blöder mer så kan du nog vara lugn!

• Jag är bara jag

Vid missfall har jag blödit mycket mer än mens. Denna graviditet som gick vägen blödde jag mer än du i v.7 och det var ofarligt.

• dreaming1
    Jag är bara jag skrev 2017-04-02 11:55:14 följande:

Vid missfall har jag blödit mycket mer än mens. Denna graviditet som gick vägen blödde jag mer än du i v.7 och det var ofarligt.

Okej då får jag hoppas att det inte är något missfall! Har inte blött någonting efter den gången under fredagskvällen och det var inte alls mycket. Bara haft vanliga flytningar nu och LITE brunblandat.
    Skönt att allt gick bra för dig! Jag håller alla tummar och tår för att det går lika bra för mig!
  • Larsson95

De behöver absolut inte vara missfall!

Fick själv blödning i v.6 , som varade i en och en halv vecka. Det var precis som en mens , kom klumpar och "rann" ner i toaletten. Men hade aldrig ont.

Bokade tid på en privat gyn i v9 och där visade det sig finnas ett levande foster ! :) är idag i v21 och allting ser jättebra ut :)

• dreaming1
    Larsson95 skrev 2017-04-02 22:04:56 följande:

De behöver absolut inte vara missfall!

Fick själv blödning i v.6 , som varade i en och en halv vecka. Det var precis som en mens , kom klumpar och "rann" ner i toaletten. Men hade aldrig ont.

Bokade tid på en privat gyn i v9 och där visade det sig finnas ett levande foster ! :) är idag i v21 och allting ser jättebra ut :)

Vad skönt att allt gick bra för dig!!
    Jag blödde lite i söndags också, knappt en halv binda och inga klumpar. Hade lite mensvärk men igen sån extrem smärta som jag haft vid andra missfall.
    Men ändå orolig, spyr fortfarande på morgonen och mår fruktansvärt illa.
    Har också bokat vul på privat gyn i vecka 9 (8+2), känns som en evighet dit men håller tummarna och väntar :)
  • dreaming1

Tänkte bara meddela att jag igår fick en tid på gynakuten, och både han och jag tyckte oss se ett litet hjärta så. Hsn kunde inte förklara varför jag haft blödningar och kunde såklart inte heller lova att det inte kommer bli missfall.
    Började blöda några timmar efter vul:et men sen bara bruna flytningar igen.
    Imorse spydde jag inte, mått illa under dagen.
    Får väl bara hålla tummarna och vänta o se, jobbigt är det iaf.

• ajnas

Men det låter ju väldigt positivt! Tror säkert att det är lugnt, jag blödde lite runt v 6-9 med alla mina barn som är pigga och glada idag

• dreaming1
    ajnas skrev 2017-04-07 22:25:31 följande:

Men det låter ju väldigt positivt! Tror säkert att det är lugnt, jag blödde lite runt v 6-9 med alla mina barn som är pigga och glada idag

Ja det var skönt att han visade vad han tyckte sig vara hjärtat och såg själv att det "blinkade". Men tycker det är jobbigt att jag blödde efteråt och att det kommer en del brun gegga när jag torkar mig.. blir så nervös ändå. Hoppas verkligen bara allt kommer bli okej
  • MaalinJ

Förstår att du är orolig men jag tror att du kan vara lugn. Jag fick missfall (utan att först veta att jag var gravid) för några år sedan. Tror det va runt vecka 5. Jag var då lite sen å väntade på mens. Började sedan blöda och trodde att mensen var kommen. Men sedan började jag få lite ömma brös å började må illa. Tog ett grav test som visade ett svagare minus. Bokade tid hos gyn som sedan visade att jag troligtvis hade ett pågående missfall. Massa blandade känslor. En oönskad graviditet men nu också ett missfall. Fick en ny tid när jag var beräknad i vecka 8 där dom såg att jag inte blött ut allt sjöng så vi gjorde en medicinsk abort samma dag.

När vi sedan planerade nr 2 började jag blöda i samma vecka och jag var jätte orolig å rädd länge. Jag fick gå p göra vul 3 gånger och alla gånger såg det bra ut och i år fyller hon 5 år.

Jag hoppas att allt går bra för dig :)

Svar på tråden fick jag missfall eller inte?