Anonym (möjligt?) skrev 2017-04-03 19:45:50 följande:
Då kan han anmäla mig för "egenmäktighet med barn" och det är straffbart... Då är det stor risk at han får ensam vårdnad om döttrarna. :( Dessutom behöver jag folkbokföra barnen på nya adressen för att klara oss ekonomiskt. Så vi sitter fast.
Kvinna, ensam mor, separerad, sjukskriven, låg inkomst, exmannen vill ha kontroll, han ser till att vi inte kommer någon annanstans och att jag fortsätter bo dåligt för att få bättre ställning själv som far och man, risken är att han lyckas få myndigheterna att tycka att hans materiella status är så mycket bättre så att barnen bör bo där, annars lär de känna sig tvungna pga att de blir äldre och behöver mer... Tänk om det funnits en ledig tvårummare i kommunen som vi kunnat få hyra när äldsta dottern blir 7 i alla fall.... :( Det var inga problem förr. Vad har hänt egentligen?
Brottsbalken 7 kap 6§
"Den som obehörigen skiljer ett barn under femton år från någon som har vårdnaden om barnet döms för egenmäktighet med barn.."
Den paragrafen säger ingenting om att du inte får flytta. För det får du. Precis som alla andra människor i Sverige får du också flytta. Däremot säger paragrafen att du under normala omständigheter inte får skilja barnen från deras andra vårdnadshavare (pappan). Det innebär att du inte får hindra pappan från att ha umgänge med era barn. Rätt stor skillnad.
Så du är fri som fägeln att flytta så länge du fortsätter att ha samma öppna inställning till umgänge som du har nu.