Inlägg från: Anonym (möjligt?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (möjligt?)

Fattigdom

Anonym (mycket möjligt) skrev 2017-04-02 01:42:46 följande:

Mycket möjligt men vet ej.

Jag sökte försörjningsstöd för några år sedan samtidigt som jag sökte om avlastningsfamilj. Fick avslag för försörjningsstöd. Dock saknade jag i praktiken likvida medel att betala hyran för och handla mat. Berättade det för tjänstemannen på familjeenheten som då informerade mig om att de skulle att omhänderta mitt barn om jag inte har råd att skaffa mat (såklart).

Tror inte att folk kommer att börja adoptera bort sina barn men tror att det är mycket möjligt att folk i framtiden kommer att få sina barn omhändertagna pga bristande välfärd och ökad fattigdom om det blir ännu sämre.

Det är klart att om man genom t ex oansvarighet inte har kvar pengar till mat till sina barn så måste någon gå in och göra något. Men om t ex bidrag till sjuka försvinner så att föräldrar bara har någon tusenlapp till mat i månaden, ska myndigheter ta barnen från dessa föräldrar? Tror du inte att tjänstemannen sa så för att du kanske använde din ekonomiska situation just då som ett sätt att få avlastning?
  • Anonym (möjligt?)
    athanatos skrev 2017-04-01 21:46:30 följande:

Det kostar pengar att placera barn. Sverige går redan idag på knäna och det kommer knappast vara bättre om 10 år. Vi har knappt resurser att ta hand om barn som bor med missbrukare idag.

Jag tycker det låter i radio som att det är väldigt bra läge i Sverige? Har inte hört någon nyhet om detta.
  • Anonym (möjligt?)
    Anonym (Vips) skrev 2017-04-02 09:45:33 följande:

Socialen garanterar ingenting. Ekonomiskt bistånd är inte kravlöst. Om du som förälder flera gånger prioriterar att betala andra saker än hyra, vilket leder till att ni blir bostadslösa då hoppas jag att socialsekreteraren på ekonomiskt bistånd skriver en orosanmälan till barn och familj. Men tvingas adoptera bort? Nej, det har jag svårt att tro.

Läs min ts igen. Alltså inte pga fel prioriteringar, utan enbart pga lite pengar.
  • Anonym (möjligt?)
    Anonym (Vips) skrev 2017-04-02 09:45:33 följande:

Socialen garanterar ingenting. Ekonomiskt bistånd är inte kravlöst. Om du som förälder flera gånger prioriterar att betala andra saker än hyra, vilket leder till att ni blir bostadslösa då hoppas jag att socialsekreteraren på ekonomiskt bistånd skriver en orosanmälan till barn och familj. Men tvingas adoptera bort? Nej, det har jag svårt att tro.

Tänker i första hand inte på försörjningsstöd heller, utan mer på föräldrar som pga sjukdom eller handikapp inte kan arbeta som vanligt och därför får bidrag från garantiförsäkringen.. Om denna hjälp skulle dras ner eller tas bort i framtiden.
  • Anonym (möjligt?)
    Anonym (A) skrev 2017-04-02 11:06:02 följande:

Den att dom nog bort..

Vad?
  • Anonym (möjligt?)
    Anonym (anonym) skrev 2017-04-02 11:51:44 följande:

Du tror att de med sjukdom och funktionsnedsättning som gör att de inte kan försörja sig genom arbete skulle lämnas att leva utan någon form av inkomst?

Jag tror inte att alla människor i världen bryr sig om andra än den egna familjen... Det är sällsynt i de flesta länder att ge av sina pengar till främmande människor. Att dessa är sjuka är inte deras problem tycker de flesta.... Det ska ni veta... :(
  • Anonym (möjligt?)
    athanatos skrev 2017-04-02 12:17:47 följande:

Det är väl det vanliga om man ser till hur det fungerar i världen.

Precis.... I min mans hemland skulle folk aldrig via skatt betala för andra som inte hör till den egna familjen... :(
  • Anonym (möjligt?)
    Anonym (Soc.) skrev 2017-04-02 13:18:22 följande:

Tvångsadotioner existerar ej i Sverige. Och vi är i egenskap av svenska medborgare alltid garanterad en skälig levnadsnivå via försörjningsstöd.

Om man genom oaktsamhet eller oförmåga upprepade ggr utsätter sin barn för en otrygg uppväxt genom att de förlorar bostad eller ej har mat på borden för att man exempelvis spenderar försörjningsstödet på manikyr kan det till slut bli fråga om ett tvångsomhändertagande men aldrig adoption.

Alltid? Hur länge kommer det vara så?

Beror det inte på befolkningen om de vill betala skatt till det...
  • Anonym (möjligt?)
    Anonym (Soc.) skrev 2017-04-02 14:41:35 följande:

Vårt system är extremt rotat så inom en överskådligt framtid kommer det nog att vara så...

Men om befolkningen röstar på partier som vill minska hjälpen? Eller att alltför få, pga fattigdom eller ovilja, betalar skatt (som ju behövs för att kunna betala ut bidrag?
  • Anonym (möjligt?)
    Anonym (Näpp) skrev 2017-04-02 15:15:54 följande:

Att betala skatt handlar ju inte om vilja. Det finns massor jag inte skulle vilja lägga en enda skattekrona på, men betalar man skatt går ju skatten dit det är bestämt. T.e.x. bidrag och ersättningar till folk i behov. Finns inget parti som har på programmet att ta bort sånt.

Men om fler och fler behöver bidrag, och färre kan betala skatt, och fler jobbar svart och struntar i att betala skatt?

Finns partier som vill minska stödet jo, för de anser att det inte går i längden....
Svar på tråden Fattigdom