Friidrott frågor
Hej!
Jag är en tjej på 16 år, fyller dock 17 i maj. Jag har precis börjat på friidrott och jag undrar om det är för sent för mig att riktigt satsa på det och bli riktigt bra? Jag vill lixom så småning om börja tävla och få bra placeringar.
Jag har varit en tränande person hela mitt liv så jag började inte nu helt otränad. Jag har tex tränat gymnastik i 10 år och tävlat på elit nivå, detta slutade jag på för drygt 10 månader sen. Jag har kvar muskler och spänst ifrån det, eftersom jag såklart har fortsatt träna hemma och på gym efter det.
Jag kommer ha friidrottsträning 4 gånger i veckan men jag kommer även träna hemma utöver dessa 4. Då undrar jag också om ni har några tips på vad för träning jag ska utföra för att bli så bra som möjligt. Det är främst inom löpning, både kort och lång distans, som jag ska satsa på. Även längdhopp och häck vill jag bli bra på.
Jag vet att det är bra att träna spänst, men vet inte riktigt hur man gör det hemma!
Så mina frågor är:
1. Är det försent för mig att satsa på friidrotten eller tror ni att jag kan bli riktigt bra om jag tränar hårt?
2. Vad och hur ska jag träna utöver de 4 friidrottspassen per vecka? Styrka/kondition? Vad för pass? Hur tränar man spänst?
3. Har ni några övriga tips som kommer få mig att lyckas?
Jag hade varit väldigt tacksam för svar!