• Tumvante

Behandling vid upprepade missfall?

Min tanke är att du måste utredas innan du provar ditten och datten. Att ta hormoner och preparat utan diagnos kan påverka barnet.

Tyvärr tror man inte så mycket på immunförsvarsproblem i Sverige, men i Danmark (Vitanova) kan du testas och få behandling, eller om du går vägen via Athen.

Jag hade också velat utesluta bakterier som ex ureaplasma genom att skicka mensblodstest till Serum i Athen.

Utreder inte din läkare i Sverige något? Vad har du kollats för hittills?

• Tumvante
    Virja skrev 2018-08-10 22:26:42 följande:

PS: Tog bort en pytteliten polyp (inte myom)

Ok, polyp är ju inget stort ingrepp :)

Jag skrev

Georgia Chronis

Serum

8 Evinou str

11527, Athens

Greece

Körde postnord... men Gud vilken tid det tog, de fick det efter 2 veckor. Post snigel kallar vi i DK det. Så jag hade nog valt något annat.

Men så fort de fick testet gick det undan!

De hittade ureaplasma, jag visade resultatet för min gyn, och jag fick recept enligt serums förslag till mig och min sambo.

Vips blev jag gravid igen, är i v. 22, och om det är tack vare antibiotika eller den ivig behandling jag fått vet vi inte. Men efter 6 missfall på raken så har något gjort susen. Våra test har annars inte visat något, men läkaren tänkte immunförsvar ändå.

Önskar er lycka till!
  • Tumvante
    Virja skrev 2018-08-11 12:42:32 följande:

Det ger mig hopp, TM! Tusen tack för stöd och stort grattis till graviditeten. Det känns totalt hopplöst på min kant, så har i ärlighetens namn en enorm distans i samtalen kring behandlingar.  Dock tacksam att det i alla fall finns behandlare någonstans i världen som tänker kring immunproblematik. (Med tidigare högmalign cancer som drabbade immunsystemet så kanske jag inte har alla odds på min sida, trots att läkarna - plötsligt - säger att det inte bör påverka situationen alls.) Jag antar att jag hittar all info bakåt i tråden (men..), var ivig-behandlingen genom Serum också? Eller Dr D? Jag har som sagt bokat en tid hos Marie på fertilitetplus för vidare samtal och skulle tycka det var helt fantastiskt att hitta någon på hemmaplan att bolla detta med. Precis som startaren av en tidigare tråd skrivit så har jag i alla fall i samband med de sista två graviditeterna och även IVF-behandlingen (efter återinförandet) fått kraftiga reaktioner med "influensa" och hög feber, vilket är lite skrämmande då det är snarlikt debuten av min cancersjukdom. Detta har alltid efterföljts av missfall. Hur som helt tycker jag det är alldeles fantastiskt märkligt att ingen läkare jag pratat med bryr sig om den typen av reaktioner alls och totalt förkastar att immunproblematik skulle kunna vara en del. Mottagningen där jag fick min IVF (precis innan 40årsdagen) ville köra på en omgång till med behandling trots 39-gradig feber och sjukskrivning för att jag skulle hinna det innan "tiden var ute". Omtänksamt, men samtidigt mycket märkligt i min värld att inte utreda missfallen och omständigheterna kring dem utan istället pressa på med ännu fler hormonbehandlingar och ingrepp som högst troligt skulle slutat på samma sätt. Eller möjligen än värre med sårbart immunsystem från scratch. 

Som undrandesökande skrev. Går igenom danska systemet eftersom jag är bosatt här. De hjälper alla med 1.a och 2.a barnet..om man är under 40...

ivig är superdyrt ja, men Vitanova privatklinik i Köpenhamn (där min läkare också arbetar) erbjuder också ivig, men då får man punga ut omkostnaden själv, och det kan behövas 3-4 infusioner. Ofta ger de prednisolon eller plaquenil till dem med primär habituell abort (inga levande barn sedan innan). Detta är om läkaren tror på immunproblematik.

Många i min danska ?abortus habitualis? grupp lyckas trots många års med kämp, ivf och immunproblematik. Det är fantastiskt peppande och rörande med varje uppdatering när där kommit en bebis till världen <3

Kör mensblodstest, och så hade jag gjort blodprov på immunförsvar. Hade kanske varit intressant att höra Vitanova om de har synpunkter på ditt tidigare förlopp med cancerbehandling (beklagar det du genomgått <3).

Vet inte hur er ekonomi ser ut, men jag hade kontaktat Vitanova om mensblodstestet är negativt.

Hoppas så för er!
  • Tumvante
    Virja skrev 2018-08-12 15:09:58 följande:

Tack för informationen och för att du tar dig tiden att svara! Jag ska göra mensblodstestet och se var jag landar. I grunden skulle ekonomin tillåta såväl vidare utredningar som försök men som jag skrev ovan är inte min partner med på tåget i den processen. Vi ser var vi landar. Jag är så glad att höra att det går vägen för många och kan knappt föreställa mig lättnaden den måste innebära efter många års försök. Precis som jag frågade UT så blir jag nyfiken på hur din partner tog processen :) Har ni haft samma övertygelse och kraft genom hela resan eller har du blivit den mer drivande? Om det senare, hur har du hanterat det?? Kram! 

Vi har ju inte behövt gå in för detta ekonomiskt, så det är lite svårare att jämföra. Men min sambo har varit väldigt stöttande och haft samma inställning som mig, att vi måste prova allt för att öka chanserna.

Han behövde ju inte genomgå lika mycket prover som jag, men lämnade sädesprov och blodprov som jag arrangerade. Han är otroligt generad och privat av sig, men han bet tag i sig och fick det gjort.

Han har även sagt till mig att jag måste slappna av och tro på det, då han tror att det psykiska även påverkar.

Jag har dock spenderat mer tid på nätet hos dr Google. Men även han har läst lite.

Hoppas din partner vänder om och tror på att det kan lyckas. Tillsammans är ni starkare, och han vill väl inte inse om 10 år att ni kunde gjort mer.

Lycka till <3
Svar på tråden Behandling vid upprepade missfall?