Virja skrev 2018-08-11 12:42:32 följande:
Det ger mig hopp, TM! Tusen tack för stöd och stort grattis till graviditeten. Det känns totalt hopplöst på min kant, så har i ärlighetens namn en enorm distans i samtalen kring behandlingar. Dock tacksam att det i alla fall finns behandlare någonstans i världen som tänker kring immunproblematik. (Med tidigare högmalign cancer som drabbade immunsystemet så kanske jag inte har alla odds på min sida, trots att läkarna - plötsligt - säger att det inte bör påverka situationen alls.) Jag antar att jag hittar all info bakåt i tråden (men..), var ivig-behandlingen genom Serum också? Eller Dr D? Jag har som sagt bokat en tid hos Marie på fertilitetplus för vidare samtal och skulle tycka det var helt fantastiskt att hitta någon på hemmaplan att bolla detta med. Precis som startaren av en tidigare tråd skrivit så har jag i alla fall i samband med de sista två graviditeterna och även IVF-behandlingen (efter återinförandet) fått kraftiga reaktioner med "influensa" och hög feber, vilket är lite skrämmande då det är snarlikt debuten av min cancersjukdom. Detta har alltid efterföljts av missfall. Hur som helt tycker jag det är alldeles fantastiskt märkligt att ingen läkare jag pratat med bryr sig om den typen av reaktioner alls och totalt förkastar att immunproblematik skulle kunna vara en del. Mottagningen där jag fick min IVF (precis innan 40årsdagen) ville köra på en omgång till med behandling trots 39-gradig feber och sjukskrivning för att jag skulle hinna det innan "tiden var ute". Omtänksamt, men samtidigt mycket märkligt i min värld att inte utreda missfallen och omständigheterna kring dem utan istället pressa på med ännu fler hormonbehandlingar och ingrepp som högst troligt skulle slutat på samma sätt. Eller möjligen än värre med sårbart immunsystem från scratch.
Som undrandesökande skrev. Går igenom danska systemet eftersom jag är bosatt här. De hjälper alla med 1.a och 2.a barnet..om man är under 40...
ivig är superdyrt ja, men Vitanova privatklinik i Köpenhamn (där min läkare också arbetar) erbjuder också ivig, men då får man punga ut omkostnaden själv, och det kan behövas 3-4 infusioner. Ofta ger de prednisolon eller plaquenil till dem med primär habituell abort (inga levande barn sedan innan). Detta är om läkaren tror på immunproblematik.
Många i min danska ?abortus habitualis? grupp lyckas trots många års med kämp, ivf och immunproblematik. Det är fantastiskt peppande och rörande med varje uppdatering när där kommit en bebis till världen <3
Kör mensblodstest, och så hade jag gjort blodprov på immunförsvar. Hade kanske varit intressant att höra Vitanova om de har synpunkter på ditt tidigare förlopp med cancerbehandling (beklagar det du genomgått <3).
Vet inte hur er ekonomi ser ut, men jag hade kontaktat Vitanova om mensblodstestet är negativt.
Hoppas så för er!