• daniana

Prematur fostervattenavgång

Jag fick för några dagar sedan reda på att mina rikliga flytningar som jag haft den senaste månader är fostervatten!
    Jag ligger nu inlagd på BB och är i v29. Jag har svårt att förstå vad det här innebär. Jag mår hur bra som helst och jag känner av bebisens rörelser hela tiden. Jag vet inte om jag ska vara orolig eller inte. Har någon varit med om detta? Kan ni dela med er av era erfarenheter? 

Meningen är att jag ska vara inlagd tills jag föder, eller när jag blir igångsatt v34. 

• Svar på tråden Prematur fostervattenavgång
  • Anonym (Malin)

Får man fråga hur dina flytningar var? Tycker jag med har mycket och är orolig att det är vatten :( rann det ut i dina underkläder? Hur fick du reda på att det var vatten, sökte du hjälp för det?

• Anonym (FV)

Faran med att läcka fostervatten är att bebisens lungor inte kan utvecklas ordentligt. Nu beror det på hur mkt vatten som finns kvar och så vidare, det behöver inte vara farligt. Men jag tycker att du ska be din läkare om ett samtal, jag förstår inte riktigt varför du inte redan fått det?

• Anonym (Gravid)

Hej ts, Nu blir jag orolig, hur fick du veta att det är fostervatten och inte flytningar?

Jag har dem senaste veckorna haft väldigt vattninga flytningar. Trosan blir alltså våt men jag var trott att det är flytningar och inget annat. Känner också bebisen varje dag och mår bra. Berätta gärna hur du upptäckte det och hur rikliga flytningarna var samt om det hade någon lukt.

• Anonym (Bm)
    Anonym (FV) skrev 2017-04-03 21:02:20 följande:

Faran med att läcka fostervatten är att bebisens lungor inte kan utvecklas ordentligt. Nu beror det på hur mkt vatten som finns kvar och så vidare, det behöver inte vara farligt. Men jag tycker att du ska be din läkare om ett samtal, jag förstår inte riktigt varför du inte redan fått det?

Den största risken är infektion. Därför kontrollerar man temp. och prover dagligen.

Har själv varit med om prematur vatteavgång. Blev igångsatt i v 30 pga begynnande infektion.
  • Poppy75

Jag har inte varit med om prematur vattenavgång men mina tvillingar kom i vecka 29. Det var en skakig start men nu är de tre år och är precis som treåringar brukar vara. Skitjobbiga och alldeles underbara!

• Meriall

Har du småläckt vatten i en månad redan så kan de nog hålla sig inne länge till och jag tror inte att du behöver vara så orolig. Du är snart i v 30 och då klarar sig barnen oftast. Har du fått sprutor för lungmognad? Det gör stor skillnad.

Får man en stor vattenavgång som jag fick i v 32 så är det stor risk att förlossningen startar spontant inom en vecka.

Det kan gå hål på fosterhinnorna av infektion och då måste man hålla koll på barnen så infektionen inte stiger till dem och så du får antibiotikadropp under själva förlossningen så risken minskar att de blir infekterade då. Men risken är inte så stor. Sedan kan man ju få vattenavgång av andra orsaker också.

• Poppy75
    Meriall skrev 2017-04-04 08:47:03 följande:

Har du småläckt vatten i en månad redan så kan de nog hålla sig inne länge till och jag tror inte att du behöver vara så orolig. Du är snart i v 30 och då klarar sig barnen oftast.

Redan efter vecka 28 så är överlevnaden väldigt hög. Jag blev inlagd i vecka 27 med risk för att barnen behövde komma ut när som helst. När jag nådde vecka 28 var det tydligt att läkarna slappnade av och tonläget blev ett helt annat.
Svar på tråden Prematur fostervattenavgång