Inlägg från: Anonym (Nää) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nää)

Extremt lång 11-åring. Agera?

Anonym (--) skrev 2017-04-03 12:05:14 följande:

Man kan ta längden på barnet när den är 2 år och ta den x2 så får du fram slutlängden. Vad gäller pojkar är dom olika tidiga in i puberteten, så han kan växa nu för att senare sluta. Va din man tidig i puberteten för det är ju absolut anlag som spelar in?

Har själv en dotter på 5 år hon är huvudet längre än samtliga jämnåriga pojkar och flickor. Men är säker på att det stannar av, hon blir förmodligen runt 175-180 men då finns anlaget för att bli lång från flera håll i släkten. Det är dessutom snyggt att va lång! Så ta det lilla lugna.

Då skulle mina döttrar bli över 180 cm långa :') så det tror jag när jag ser det! Inte en enda kvinna i varken min eller makens närmsta släkt är över 160 cm. Männen är runt 175 cm.

Jag är 155 cm.
  • Anonym (Nää)
    Anonym (--) skrev 2017-04-03 12:58:01 följande:

Läs sidan 8 ---> www.rikshandboken-bhv.se/Dokument/Tillväxt/Tillvaxtmanual.pdf

Generella riktlinjer var omkring längden borde hamna.

Blir ändå otroligt snopen om barnen blir över 165 som absolut max.
  • Anonym (Nää)
    Anonym (--) skrev 2017-04-03 13:20:11 följande:

Då får du återkomma när de är i 20 års åldern. Det kan självklart diffa någon cm hit eller dit, men det är ändå någon som forskat i ämnet och kommit fram till detta ;)

Skriver bara det jag läst, sen får man väll ta det mesta med en nypa salt. Kolla längden ett steg eller två i generationerna på bägge föräldrars sida, så kan man ju få barn som är längre än en själv ;) eller kortare! Har du eller din man rökt i tonåren så påverkade ju det och tillväxthämmade det ju er, så yttre faktorer spelar också in ;)

Ingen av oss har ens testat att röka och våra föräldrar rökte/röker inte heller.

Visst kan de bli längre än oss, men jag är skeptisk. Jag var 93 cm när jag var två, så det stämmer ju inte för mig heller.

Jag slutade växa i högstadiet.
Svar på tråden Extremt lång 11-åring. Agera?