Extremt lång 11-åring. Agera?
Du har givetvis rätt till din uppfattning. För att göra en korrekt jämförelse ska du dock jämföra en kvinnlig längd på 1.93 (motsvarar pojkens förmodade slutlängd på 2.10).
Att du inte märker av att andra lägger märke till din längd eller uppfattar frågor om din längd som utpekande eller negativt är bara att gratulera. Att du inte lider av din längd, och inte uppfattar en längd på som kvinna på 1.93/man på 2.10 som jobbigt betyder inte att andra långa inte gör det.
TS ställer frågan för att hennes son redan nu uppfattar sin längd som problematisk. TS vill därför få råd om hur hon ska gå tillväga för att skaffa sig så mycket information som möjligt. Hennes son har ju givetvis något att säga till om saken själv. Första steget är ju att göra en längdprognos och sedan diskutera med barnet och med läkaren.

Min dotter ligger på +3SD och det har ingen höjt på ögonbrynen åt. Om någon inom vården rekommenderade mig att låta henne genomgå kirurgi för att hämma hennes tillväxt skulle jag STARKT ifrågasätta dennes kompetens och människosyn.